Skip to main content

Research Methods (5 cr)

Code: 4021106-3014

General information


Enrollment
02.12.2019 - 07.05.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
23.04.2020 - 30.06.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Ari Jolkkonen
Course
4021106
No reservations found for realization 4021106-3014!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tutkimuksen suunnittelu ja lomaketutkimuksen aineiston kokoaminen
Tilastodatan hyödyntäminen, havainnollistaminen ja raportointi
Tekstiaineiston käsittely, analysointi ja raportointi

Objective

After completion of the study unit the student is able to

- use established terminology while discussing research
- formulate a research objective based on the existing knowledge and the need for new knowledge arising from current practical situation
- design a research setting which enables a reliable way of solving the research problem
- edit the acquired material to be analyzed
- design a logical continuum for the research report
- recognize the basic analytical methods and knows where to find information on how to complete an analysis

Content

- definition of the research problem/task
- different research settings
- theory model/measuring model as prerequisite for material gathering
- alternatives and methods for material gathering in empirical research
- questionnaires and theme interviews
- alternative ways to utilize research material to produce analysises
- useful sources of information on analysises

Location and time

3.9.-15.11.2018

Materials

Johdantovideot Optimassa
Verkkomateriaalit:
• Tarja Heikkilä Tilastollinen tutkimus
• Anita Saaranen-Kauppinen & Anna Puusniekka. 2006. KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja].
• Tilastokeskus: Tilastokoulu
• Hanna Vilkka. Tutki ja mittaa - Määrällisen tutkimuksen perusteet.
• Kirjoittajan ABC
• ym. verkkomaterialia (linkkilista Optimassa)

Teaching methods

Johdantovideoiden opiskelu
Oppimateriaalin itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävien tekeminen yksin ja parityönä
Vertaispalautteen antaminen ja hyödyntäminen

Exam schedules

Ei tenttiä

Pedagogic approaches and sustainable development

Verkko-opetus painotteinen opintojakso, kontaktitapaamiset verkossa

Student workload

Oppimistehtävä 1:Tilastodatan hyödyntäminen, havainnollistaminen ja raportointi (26 tuntia)
Oppimistehtävä 2: Tutkimuksen suunnittelu ja lomaketutkimuksen aineiston kokoaminen (55 tuntia)
Oppimistehtävä 3:Tekstiaineiston käsittely, analysointi ja raportointi (52 tuntia)

Evaluation methods and criteria

Arvioinnin kohteet: Oppimistehtävät ja vertaisarviointi
Oppimistehtävien ja vertaispalautteen aikataulut Optimassa.
Oppimistehtävä 1 (yksilötehtävä): Tilastodatan hyödyntäminen, havainnollistaminen ja raportointi
- kyky etsiä tehtävässä tarvittava tilastotieto Tilastokeskuksen tilastoista tai muusta julkisesta lähteestä
- kyky havainnollistaa tarkasteltavaa ilmiötä laatimalla ilmiötä kuvaavasta aineistosta julkaisukelpoisia taulukoita ja graafisia esityksiä
- kyky kirjoittaa ohjeiden mukaisesti kaksi sanomalehtiartikkelia
Oppimistehtävä 2 (parityö): Tutkimuksen suunnittelu ja lomaketutkimuksen aineiston kokoaminen
- kyky hyödyntää aikaisempaa käytäntö- ja teoriatietoa tutkimusongelman ja tutkimusasetelman muotoilussa sekä teoria- ja mittausmallin laadinnassa
- kyky valita ilmiön luonnetta ja tutkimuksen tietotarpeita vastaavan mittaustaso
- kyky laatia mittausmallin perusteella tarkoituksenmukaista mittaustasoa ja mitta-asteikkoja soveltaen lomaketutkimuksen kysymyksiä
- kyky laatia vastaamaan motivoiva tutkimuksen tietotarpeet täyttävä kyselylomake
- kyky perustellusti valita kokonaistutkimus tai soveltuva otantamenetelmä
- kyky kirjoittaa saatekirje
- kyky arvioida tutkimuksen hyödynnettävyyttä ja luotettavuutta
- kyky laatia muuttujaluettelon
- kyky antaa ja hyödyntää vertaispalautetta
Oppimistehtävä 3 (parityö): Tekstiaineiston käsittely, analysointi ja raportointi
- kyky asettaa tutkimustehtävä aihealueen tietämyksen ja annetun tekstiaineiston pohjalta
- kyky kuvata käyttämänsä sisällönanalyysin menetelmä
- kyky pelkistää tekstiaineisto koodaamalla ja luokittelemalla
- kyky hyödyntää aineiston luokittelua kuvauksen kirjoittamisessa
- kyky vastata tutkimustehtävään etenemällä pelkistetyistä havainnoista yleistäviin tulkintoihin
- kyky antaa ja hyödyntää vertaispalautetta

Failed (0)

Oppimistehtävän suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävän suorittamisen minikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita

Assessment criteria, good (3-4)

Oppimistehtävä on hyvin tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin oppimistehtävän suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita.

Assessment criteria, excellent (5)

Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita.

Go back to top of page