Research Methods (5 cr)
Code: 4021106-3014
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 07.05.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.04.2020 - 30.06.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 45
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Teachers
- Ari Jolkkonen
- Course
- 4021106
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Tutkimuksen suunnittelu ja lomaketutkimuksen aineiston kokoaminen
Tilastodatan hyödyntäminen, havainnollistaminen ja raportointi
Tekstiaineiston käsittely, analysointi ja raportointi
Objective
After completion of the study unit the student is able to
- use established terminology while discussing research
- formulate a research objective based on the existing knowledge and the need for new knowledge arising from current practical situation
- design a research setting which enables a reliable way of solving the research problem
- edit the acquired material to be analyzed
- design a logical continuum for the research report
- recognize the basic analytical methods and knows where to find information on how to complete an analysis
Content
- definition of the research problem/task
- different research settings
- theory model/measuring model as prerequisite for material gathering
- alternatives and methods for material gathering in empirical research
- questionnaires and theme interviews
- alternative ways to utilize research material to produce analysises
- useful sources of information on analysises
Location and time
3.9.-15.11.2018
Materials
Johdantovideot Optimassa
Verkkomateriaalit:
• Tarja Heikkilä Tilastollinen tutkimus
• Anita Saaranen-Kauppinen & Anna Puusniekka. 2006. KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja].
• Tilastokeskus: Tilastokoulu
• Hanna Vilkka. Tutki ja mittaa - Määrällisen tutkimuksen perusteet.
• Kirjoittajan ABC
• ym. verkkomaterialia (linkkilista Optimassa)
Teaching methods
Johdantovideoiden opiskelu
Oppimateriaalin itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävien tekeminen yksin ja parityönä
Vertaispalautteen antaminen ja hyödyntäminen
Exam schedules
Ei tenttiä
Pedagogic approaches and sustainable development
Verkko-opetus painotteinen opintojakso, kontaktitapaamiset verkossa
Student workload
Oppimistehtävä 1:Tilastodatan hyödyntäminen, havainnollistaminen ja raportointi (26 tuntia)
Oppimistehtävä 2: Tutkimuksen suunnittelu ja lomaketutkimuksen aineiston kokoaminen (55 tuntia)
Oppimistehtävä 3:Tekstiaineiston käsittely, analysointi ja raportointi (52 tuntia)
Evaluation methods and criteria
Arvioinnin kohteet: Oppimistehtävät ja vertaisarviointi
Oppimistehtävien ja vertaispalautteen aikataulut Optimassa.
Oppimistehtävä 1 (yksilötehtävä): Tilastodatan hyödyntäminen, havainnollistaminen ja raportointi
- kyky etsiä tehtävässä tarvittava tilastotieto Tilastokeskuksen tilastoista tai muusta julkisesta lähteestä
- kyky havainnollistaa tarkasteltavaa ilmiötä laatimalla ilmiötä kuvaavasta aineistosta julkaisukelpoisia taulukoita ja graafisia esityksiä
- kyky kirjoittaa ohjeiden mukaisesti kaksi sanomalehtiartikkelia
Oppimistehtävä 2 (parityö): Tutkimuksen suunnittelu ja lomaketutkimuksen aineiston kokoaminen
- kyky hyödyntää aikaisempaa käytäntö- ja teoriatietoa tutkimusongelman ja tutkimusasetelman muotoilussa sekä teoria- ja mittausmallin laadinnassa
- kyky valita ilmiön luonnetta ja tutkimuksen tietotarpeita vastaavan mittaustaso
- kyky laatia mittausmallin perusteella tarkoituksenmukaista mittaustasoa ja mitta-asteikkoja soveltaen lomaketutkimuksen kysymyksiä
- kyky laatia vastaamaan motivoiva tutkimuksen tietotarpeet täyttävä kyselylomake
- kyky perustellusti valita kokonaistutkimus tai soveltuva otantamenetelmä
- kyky kirjoittaa saatekirje
- kyky arvioida tutkimuksen hyödynnettävyyttä ja luotettavuutta
- kyky laatia muuttujaluettelon
- kyky antaa ja hyödyntää vertaispalautetta
Oppimistehtävä 3 (parityö): Tekstiaineiston käsittely, analysointi ja raportointi
- kyky asettaa tutkimustehtävä aihealueen tietämyksen ja annetun tekstiaineiston pohjalta
- kyky kuvata käyttämänsä sisällönanalyysin menetelmä
- kyky pelkistää tekstiaineisto koodaamalla ja luokittelemalla
- kyky hyödyntää aineiston luokittelua kuvauksen kirjoittamisessa
- kyky vastata tutkimustehtävään etenemällä pelkistetyistä havainnoista yleistäviin tulkintoihin
- kyky antaa ja hyödyntää vertaispalautetta
Failed (0)
Oppimistehtävän suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävän suorittamisen minikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita
Assessment criteria, good (3-4)
Oppimistehtävä on hyvin tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin oppimistehtävän suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita.