Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4021106-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 07.05.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.04.2020 - 30.06.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Ari Jolkkonen
Opintojakso
4021106
Toteutukselle 4021106-3014 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tutkimuksen suunnittelu ja lomaketutkimuksen aineiston kokoaminen
Tilastodatan hyödyntäminen, havainnollistaminen ja raportointi
Tekstiaineiston käsittely, analysointi ja raportointi

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- puhua tutkimuksesta käyttäen vakiintuneita käsitteitä
- määrittää tarpeellisen tutkimuksen aiheesta tiedetyn tiedon ja etsiä sen
- muotoilla aiheesta jo tiedetyn tiedon ja käytännöllisten tarpeiden pohjalta tutkimustehtävän
- suunnitella tutkimusasetelman, jonka avulla tutkimusongelma voidaan ratkaista luotettavasti
- määrittää tietoperustan ja käytännöllisten tarpeiden pohjalta tarvittavan tutkimusaineiston ja kerätä sen
- muokata aineiston analyysin mahdollistavaan muotoon
- suunnitella tutkimusraportin loogisen jäsennyksen
- tuntee analyysimenetelmien perusteita ja tietää, mistä etsiä tietoa analyysien toteuttamisesta

Sisältö

-tutkimusongelman tai –tehtävän määritteleminen-erilaisia tutkimusasetelmia-käsitteiden operationalisointi (teoriamalli – mittausmalli) aineistonkeruun edellytyksenä-empiirisen tutkimuksen aineistovaihtoehtoja-empiirisen tutkimuksen aineistonkeräysmenetelmiä-lomakekyselyn ja teemaahaastattelu aineistonkeruuvälineiden rakentaminen- tutkimusongelman ratkaisemisessa tarvittavien analyysien tuottaminen aineistosta – mitä vaihtoehtoja- tutustutaan analyysien opiskelussa hyödyllisiin tietolähteisiin

Aika ja paikka

3.9.-15.11.2018

Oppimateriaalit

Johdantovideot Optimassa
Verkkomateriaalit:
• Tarja Heikkilä Tilastollinen tutkimus
• Anita Saaranen-Kauppinen & Anna Puusniekka. 2006. KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja].
• Tilastokeskus: Tilastokoulu
• Hanna Vilkka. Tutki ja mittaa - Määrällisen tutkimuksen perusteet.
• Kirjoittajan ABC
• ym. verkkomaterialia (linkkilista Optimassa)

Opetusmenetelmät

Johdantovideoiden opiskelu
Oppimateriaalin itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävien tekeminen yksin ja parityönä
Vertaispalautteen antaminen ja hyödyntäminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-opetus painotteinen opintojakso, kontaktitapaamiset verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävä 1:Tilastodatan hyödyntäminen, havainnollistaminen ja raportointi (26 tuntia)
Oppimistehtävä 2: Tutkimuksen suunnittelu ja lomaketutkimuksen aineiston kokoaminen (55 tuntia)
Oppimistehtävä 3:Tekstiaineiston käsittely, analysointi ja raportointi (52 tuntia)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: Oppimistehtävät ja vertaisarviointi
Oppimistehtävien ja vertaispalautteen aikataulut Optimassa.
Oppimistehtävä 1 (yksilötehtävä): Tilastodatan hyödyntäminen, havainnollistaminen ja raportointi
- kyky etsiä tehtävässä tarvittava tilastotieto Tilastokeskuksen tilastoista tai muusta julkisesta lähteestä
- kyky havainnollistaa tarkasteltavaa ilmiötä laatimalla ilmiötä kuvaavasta aineistosta julkaisukelpoisia taulukoita ja graafisia esityksiä
- kyky kirjoittaa ohjeiden mukaisesti kaksi sanomalehtiartikkelia
Oppimistehtävä 2 (parityö): Tutkimuksen suunnittelu ja lomaketutkimuksen aineiston kokoaminen
- kyky hyödyntää aikaisempaa käytäntö- ja teoriatietoa tutkimusongelman ja tutkimusasetelman muotoilussa sekä teoria- ja mittausmallin laadinnassa
- kyky valita ilmiön luonnetta ja tutkimuksen tietotarpeita vastaavan mittaustaso
- kyky laatia mittausmallin perusteella tarkoituksenmukaista mittaustasoa ja mitta-asteikkoja soveltaen lomaketutkimuksen kysymyksiä
- kyky laatia vastaamaan motivoiva tutkimuksen tietotarpeet täyttävä kyselylomake
- kyky perustellusti valita kokonaistutkimus tai soveltuva otantamenetelmä
- kyky kirjoittaa saatekirje
- kyky arvioida tutkimuksen hyödynnettävyyttä ja luotettavuutta
- kyky laatia muuttujaluettelon
- kyky antaa ja hyödyntää vertaispalautetta
Oppimistehtävä 3 (parityö): Tekstiaineiston käsittely, analysointi ja raportointi
- kyky asettaa tutkimustehtävä aihealueen tietämyksen ja annetun tekstiaineiston pohjalta
- kyky kuvata käyttämänsä sisällönanalyysin menetelmä
- kyky pelkistää tekstiaineisto koodaamalla ja luokittelemalla
- kyky hyödyntää aineiston luokittelua kuvauksen kirjoittamisessa
- kyky vastata tutkimustehtävään etenemällä pelkistetyistä havainnoista yleistäviin tulkintoihin
- kyky antaa ja hyödyntää vertaispalautetta

Hylätty (0)

Oppimistehtävän suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävän suorittamisen minikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppimistehtävä on hyvin tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin oppimistehtävän suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita.

Siirry alkuun