Tutkimusmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 4021106-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 07.05.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.04.2020 - 30.06.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Ari Jolkkonen
- Opintojakso
- 4021106
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tutkimuksen suunnittelu ja lomaketutkimuksen aineiston kokoaminen
Tilastodatan hyödyntäminen, havainnollistaminen ja raportointi
Tekstiaineiston käsittely, analysointi ja raportointi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- puhua tutkimuksesta käyttäen vakiintuneita käsitteitä
- määrittää tarpeellisen tutkimuksen aiheesta tiedetyn tiedon ja etsiä sen
- muotoilla aiheesta jo tiedetyn tiedon ja käytännöllisten tarpeiden pohjalta tutkimustehtävän
- suunnitella tutkimusasetelman, jonka avulla tutkimusongelma voidaan ratkaista luotettavasti
- määrittää tietoperustan ja käytännöllisten tarpeiden pohjalta tarvittavan tutkimusaineiston ja kerätä sen
- muokata aineiston analyysin mahdollistavaan muotoon
- suunnitella tutkimusraportin loogisen jäsennyksen
- tuntee analyysimenetelmien perusteita ja tietää, mistä etsiä tietoa analyysien toteuttamisesta
Sisältö
-tutkimusongelman tai –tehtävän määritteleminen-erilaisia tutkimusasetelmia-käsitteiden operationalisointi (teoriamalli – mittausmalli) aineistonkeruun edellytyksenä-empiirisen tutkimuksen aineistovaihtoehtoja-empiirisen tutkimuksen aineistonkeräysmenetelmiä-lomakekyselyn ja teemaahaastattelu aineistonkeruuvälineiden rakentaminen- tutkimusongelman ratkaisemisessa tarvittavien analyysien tuottaminen aineistosta – mitä vaihtoehtoja- tutustutaan analyysien opiskelussa hyödyllisiin tietolähteisiin
Aika ja paikka
3.9.-15.11.2018
Oppimateriaalit
Johdantovideot Optimassa
Verkkomateriaalit:
• Tarja Heikkilä Tilastollinen tutkimus
• Anita Saaranen-Kauppinen & Anna Puusniekka. 2006. KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja].
• Tilastokeskus: Tilastokoulu
• Hanna Vilkka. Tutki ja mittaa - Määrällisen tutkimuksen perusteet.
• Kirjoittajan ABC
• ym. verkkomaterialia (linkkilista Optimassa)
Opetusmenetelmät
Johdantovideoiden opiskelu
Oppimateriaalin itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävien tekeminen yksin ja parityönä
Vertaispalautteen antaminen ja hyödyntäminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-opetus painotteinen opintojakso, kontaktitapaamiset verkossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä 1:Tilastodatan hyödyntäminen, havainnollistaminen ja raportointi (26 tuntia)
Oppimistehtävä 2: Tutkimuksen suunnittelu ja lomaketutkimuksen aineiston kokoaminen (55 tuntia)
Oppimistehtävä 3:Tekstiaineiston käsittely, analysointi ja raportointi (52 tuntia)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: Oppimistehtävät ja vertaisarviointi
Oppimistehtävien ja vertaispalautteen aikataulut Optimassa.
Oppimistehtävä 1 (yksilötehtävä): Tilastodatan hyödyntäminen, havainnollistaminen ja raportointi
- kyky etsiä tehtävässä tarvittava tilastotieto Tilastokeskuksen tilastoista tai muusta julkisesta lähteestä
- kyky havainnollistaa tarkasteltavaa ilmiötä laatimalla ilmiötä kuvaavasta aineistosta julkaisukelpoisia taulukoita ja graafisia esityksiä
- kyky kirjoittaa ohjeiden mukaisesti kaksi sanomalehtiartikkelia
Oppimistehtävä 2 (parityö): Tutkimuksen suunnittelu ja lomaketutkimuksen aineiston kokoaminen
- kyky hyödyntää aikaisempaa käytäntö- ja teoriatietoa tutkimusongelman ja tutkimusasetelman muotoilussa sekä teoria- ja mittausmallin laadinnassa
- kyky valita ilmiön luonnetta ja tutkimuksen tietotarpeita vastaavan mittaustaso
- kyky laatia mittausmallin perusteella tarkoituksenmukaista mittaustasoa ja mitta-asteikkoja soveltaen lomaketutkimuksen kysymyksiä
- kyky laatia vastaamaan motivoiva tutkimuksen tietotarpeet täyttävä kyselylomake
- kyky perustellusti valita kokonaistutkimus tai soveltuva otantamenetelmä
- kyky kirjoittaa saatekirje
- kyky arvioida tutkimuksen hyödynnettävyyttä ja luotettavuutta
- kyky laatia muuttujaluettelon
- kyky antaa ja hyödyntää vertaispalautetta
Oppimistehtävä 3 (parityö): Tekstiaineiston käsittely, analysointi ja raportointi
- kyky asettaa tutkimustehtävä aihealueen tietämyksen ja annetun tekstiaineiston pohjalta
- kyky kuvata käyttämänsä sisällönanalyysin menetelmä
- kyky pelkistää tekstiaineisto koodaamalla ja luokittelemalla
- kyky hyödyntää aineiston luokittelua kuvauksen kirjoittamisessa
- kyky vastata tutkimustehtävään etenemällä pelkistetyistä havainnoista yleistäviin tulkintoihin
- kyky antaa ja hyödyntää vertaispalautetta
Hylätty (0)
Oppimistehtävän suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa oppimistehtävän suorittamisen minikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimistehtävä on hyvin tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin oppimistehtävän suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita.