Skip to main content

Devising theatre (5cr)

Code: 2011465-3006

General information


Enrollment
11.09.2019 - 02.11.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.11.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
8 - 16
Teachers
Minna Haapasalo
Groups
PTEATS18
Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2018
Course
2011465

Unfortunately, no reservations were found for the realization Devising theatre 2011465-3006. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija tutustuu devising työtapaan teoriassa ja käytännössä. Opiskelija oppii devisingin eli ei-tekstilähtöisen teatterin tekotapoja. Opiskelija käy devising -esityksentekoprosessin vaiheet läpi ja harjoittelee esityksen tekemistä enseblessa. Opiskelija kehittyy prosessi- ja ryhmälähtöisen esityksen tekijänä ja tutkii omaa taiteellista kädenjälkeään. Opiskelija toimii vastuullisena ryhmän jäsenenä ja oppii toimimaan ryhmälähtöisellä tavalla.

Objective

Student is able to devise a performance in collaborative and compositional process.

Content

Lectures, workshops, exercises, practicing and independent work.

Materials

mm.
Loviisa Gruberti: Etsiminen on verraton keino löytää (opinnäytetyö 2018)
Heikkinen, S. 2006. Devising teoriassa ja käytännössä. Hahmotelmia ja ehdotuksia yhdestä teatterin tutkimuksellisesta mahdollisuudesta. Pro gradu –työ. Teatterin- ja draamantutkimus. Tampere: Tampereen Yliopisto.
Kolu, S. 2012. Devising, minä ja John Cage: Tyhjän käsikirjoittamisesta. Teoksessa Salminen, P. & Snicker, E. (toim.) Jumalainen näytelmä. Dramaturgisia työkaluja. Helsinki: Like. 168–179.

Teaching methods

Ensemble-työskentely: esitysten suunnittelu ja toteutus pienryhmissä.
Opintojakson alussa opettajajohtoinen keskusteleva luento.
Opettaja fasilitoi esitysten tekemistä.
Itsenäinen työ: artikkelien lukeminen, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä oppimispäiväkirjaan pohjaavan tiivistelmän kirjoittaminen omasta oppimisprosessista niin käytännön kuin teorian valossa Optimaan.
Opintojakson päättää ryhmäreflektointi, jossa opiskelijat reflektoivat esityksentekoprosessia.

Pedagogic approaches and sustainable development

Ensemble-työskentely: esitysten suunnittelu ja toteutus pienryhmissä. Tiimioppiminen
Prosessilähtöinen työskentely. Opettaja fasilitaattorina.

Student workload

Ensemble-työskentely: esitysten suunnittelu ja toteutus pienryhmissä.
Keskusteleva luento.
Artikkelien lukeminen, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä oppimispäiväkirjaan pohjaavan tiivistelmän kirjoittaminen omasta oppimisprosessista niin käytännön kuin teorian valossa Optimaan.
Ryhmäreflektointi, jossa opiskelijat reflektoivat esityksentekoprosessia.

Evaluation methods and criteria

Opintojaksolla arvioidaan:
- läsnäolo ja työskentely prosessissa (ryhmätyö, oppimisasenne, tehtävien teko aikamääriin mennessä)
- demoesitys
- oppimispäiväkirjaan ja lähdemateriaaliin pohjaava tiivistelmä omasta oppimisprosessista (2-3 A4). Tiivistelmän keskiössä: mitä opin, koin ja havaitsin devising työtavasta. Tiivistelmässä reflektoidaan asioita sekä teoriasta että kokemuksesta.

Failed (0)

Opiskelija osallistuu puutteellisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin ja jättää oppimistehtäviä tekemättä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa.

Assessment criteria, good (3-4)

Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ryhmälähtöisestä työtavasta.

Assessment criteria, excellent (5)

Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja taitojaan soveltaen. Kehittää aktiivisesti omaa taiteellista ajatteluaan ja pystyy sanallistamaan valintojaan. Työskentelee ryhmässä rakentavasti ja ammattimaisesti.

Go back to top of page