Devising (5op)
Toteutuksen tunnus: 2011465-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.09.2019 - 02.11.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.11.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 8 - 16
Toteutukselle Devising 2011465-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija tutustuu devising työtapaan teoriassa ja käytännössä. Opiskelija oppii devisingin eli ei-tekstilähtöisen teatterin tekotapoja. Opiskelija käy devising -esityksentekoprosessin vaiheet läpi ja harjoittelee esityksen tekemistä enseblessa. Opiskelija kehittyy prosessi- ja ryhmälähtöisen esityksen tekijänä ja tutkii omaa taiteellista kädenjälkeään. Opiskelija toimii vastuullisena ryhmän jäsenenä ja oppii toimimaan ryhmälähtöisellä tavalla.
Tavoitteet
Opiskelija osaa devising-työtavan perusteet. Osaa valmistaa esityksen ryhmä- ja prosessilähtöisestiilmanetukäteen kirjoitettua käsikirjoitusta.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
mm.
Loviisa Gruberti: Etsiminen on verraton keino löytää (opinnäytetyö 2018)
Heikkinen, S. 2006. Devising teoriassa ja käytännössä. Hahmotelmia ja ehdotuksia yhdestä teatterin tutkimuksellisesta mahdollisuudesta. Pro gradu –työ. Teatterin- ja draamantutkimus. Tampere: Tampereen Yliopisto.
Kolu, S. 2012. Devising, minä ja John Cage: Tyhjän käsikirjoittamisesta. Teoksessa Salminen, P. & Snicker, E. (toim.) Jumalainen näytelmä. Dramaturgisia työkaluja. Helsinki: Like. 168–179.
Opetusmenetelmät
Ensemble-työskentely: esitysten suunnittelu ja toteutus pienryhmissä.
Opintojakson alussa opettajajohtoinen keskusteleva luento.
Opettaja fasilitoi esitysten tekemistä.
Itsenäinen työ: artikkelien lukeminen, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä oppimispäiväkirjaan pohjaavan tiivistelmän kirjoittaminen omasta oppimisprosessista niin käytännön kuin teorian valossa Optimaan.
Opintojakson päättää ryhmäreflektointi, jossa opiskelijat reflektoivat esityksentekoprosessia.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ensemble-työskentely: esitysten suunnittelu ja toteutus pienryhmissä. Tiimioppiminen
Prosessilähtöinen työskentely. Opettaja fasilitaattorina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ensemble-työskentely: esitysten suunnittelu ja toteutus pienryhmissä.
Keskusteleva luento.
Artikkelien lukeminen, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä oppimispäiväkirjaan pohjaavan tiivistelmän kirjoittaminen omasta oppimisprosessista niin käytännön kuin teorian valossa Optimaan.
Ryhmäreflektointi, jossa opiskelijat reflektoivat esityksentekoprosessia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla arvioidaan:
- läsnäolo ja työskentely prosessissa (ryhmätyö, oppimisasenne, tehtävien teko aikamääriin mennessä)
- demoesitys
- oppimispäiväkirjaan ja lähdemateriaaliin pohjaava tiivistelmä omasta oppimisprosessista (2-3 A4). Tiivistelmän keskiössä: mitä opin, koin ja havaitsin devising työtavasta. Tiivistelmässä reflektoidaan asioita sekä teoriasta että kokemuksesta.
Hylätty (0)
Opiskelija osallistuu puutteellisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin ja jättää oppimistehtäviä tekemättä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ryhmälähtöisestä työtavasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja taitojaan soveltaen. Kehittää aktiivisesti omaa taiteellista ajatteluaan ja pystyy sanallistamaan valintojaan. Työskentelee ryhmässä rakentavasti ja ammattimaisesti.