Devising theatre (5 cr)
Code: 2011465-3007
General information
- Enrollment
- 02.07.2020 - 30.10.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 26.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Minna Haapasalo
- Course
- 2011465
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opiskelija tutustuu devising työtapaan teoriassa ja käytännössä. Opiskelija oppii devisingin eli ei-tekstilähtöisen teatterin tekotapoja. Opiskelija käy devising -esityksentekoprosessin vaiheet läpi ja harjoittelee esityksen tekemistä työparin kanssa. Opiskelija kehittyy prosessilähtöisen esityksen tekijänä ja tutkii omaa taiteellista kädenjälkeään ohjaajana. Opiskelija toimii vastuullisena työparina sekä vertaispalautteen antajana ja oppii toimimaan prosessilähtöisellä tavalla.
Objective
Student is able to devise a performance in collaborative and compositional process.
Content
Lectures, workshops, exercises, practicing and independent work.
Materials
mm.
Loviisa Gruberti: Etsiminen on verraton keino löytää (opinnäytetyö 2018)
Heikkinen, S. 2006. Devising teoriassa ja käytännössä. Hahmotelmia ja ehdotuksia yhdestä teatterin tutkimuksellisesta mahdollisuudesta. Pro gradu –työ. Teatterin- ja draamantutkimus. Tampere: Tampereen Yliopisto.
Kolu, S. 2012. Devising, minä ja John Cage: Tyhjän käsikirjoittamisesta. Teoksessa Salminen, P. & Snicker, E. (toim.) Jumalainen näytelmä. Dramaturgisia työkaluja. Helsinki: Like. 168–179.
Teaching methods
Työparityöskentely: demoesitysten suunnittelu ja toteutus työparia ohjaten.
Opintojakson alussa opettajajohtoinen keskusteleva luento.
Opettaja fasilitoi esitysten tekemistä.
Itsenäinen työ: artikkelien lukeminen, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä oppimispäiväkirjaan pohjaavan tiivistelmän kirjoittaminen omasta oppimisprosessista niin käytännön kuin teorian valossa Optimaan.
Opintojakson päättää ryhmäreflektointi, jossa opiskelijat reflektoivat esityksentekoprosessia.
Pedagogic approaches and sustainable development
Työparityöskentely: lyhyiden demoesitysten suunnittelu ja toteutus työparina. Työpari toimii niin, että kumpikin asettuu vuorollaan ohjaajan positioon teettäen esitysmateriaalia tuottavaa ja prosessoivaa esitysmateriaalia. Noin puolessa välissä esityksentekoprosessia työpari päättää esityksen muodon: onko tuotos kaksi erillistä esitystä, vai yksi yhdessä tuotettu teos. Päätös syntyy siihen asti tuotetun materiaalin pohjalta, eli prosessilähtöisesti. Tiimioppiminen
Prosessilähtöinen työskentely. Opettaja fasilitaattorina.
Student workload
Työparityöskentely: esitysten suunnittelu ja toteutus työparina vertaisparia hyödyntäen.
Keskusteleva luento.
Artikkelien lukeminen, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä oppimispäiväkirjaan pohjaavan tiivistelmän kirjoittaminen omasta oppimisprosessista niin käytännön kuin teorian valossa Optimaan.
Ryhmäreflektointi, jossa opiskelijat reflektoivat esityksentekoprosessia.
Evaluation methods and criteria
Opintojaksolla arvioidaan:
- läsnäolo ja työskentely prosessissa (tiimityö, oppimisasenne, tehtävien teko aikamääriin mennessä)
- demoesitys 8.10. yleisönä ainakin ykköset
- oppimispäiväkirjaan ja lähdemateriaaliin pohjaava tiivistelmä omasta oppimisprosessista (2-3 A4). Tiivistelmän keskiössä: mitä opin, koin ja havaitsin devising työtavasta. Tiivistelmässä reflektoidaan asioita sekä teoriasta että kokemuksesta.
Failed (0)
Opiskelija osallistuu puutteellisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin ja jättää oppimistehtäviä tekemättä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa.
Assessment criteria, good (3-4)
Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ryhmälähtöisestä työtavasta.
Assessment criteria, excellent (5)
Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja taitojaan soveltaen. Kehittää aktiivisesti omaa taiteellista ajatteluaan ja pystyy sanallistamaan valintojaan. Työskentelee sekä ryhmässä että tiiminä rakentavasti ja ammattimaisesti.