Devising (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011465-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2020 - 30.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 26.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Minna Haapasalo
- Opintojakso
- 2011465
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija tutustuu devising työtapaan teoriassa ja käytännössä. Opiskelija oppii devisingin eli ei-tekstilähtöisen teatterin tekotapoja. Opiskelija käy devising -esityksentekoprosessin vaiheet läpi ja harjoittelee esityksen tekemistä työparin kanssa. Opiskelija kehittyy prosessilähtöisen esityksen tekijänä ja tutkii omaa taiteellista kädenjälkeään ohjaajana. Opiskelija toimii vastuullisena työparina sekä vertaispalautteen antajana ja oppii toimimaan prosessilähtöisellä tavalla.
Tavoitteet
Opiskelija osaa devising-työtavan perusteet. Osaa valmistaa esityksen ryhmä- ja prosessilähtöisestiilmanetukäteen kirjoitettua käsikirjoitusta.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
mm.
Loviisa Gruberti: Etsiminen on verraton keino löytää (opinnäytetyö 2018)
Heikkinen, S. 2006. Devising teoriassa ja käytännössä. Hahmotelmia ja ehdotuksia yhdestä teatterin tutkimuksellisesta mahdollisuudesta. Pro gradu –työ. Teatterin- ja draamantutkimus. Tampere: Tampereen Yliopisto.
Kolu, S. 2012. Devising, minä ja John Cage: Tyhjän käsikirjoittamisesta. Teoksessa Salminen, P. & Snicker, E. (toim.) Jumalainen näytelmä. Dramaturgisia työkaluja. Helsinki: Like. 168–179.
Opetusmenetelmät
Työparityöskentely: demoesitysten suunnittelu ja toteutus työparia ohjaten.
Opintojakson alussa opettajajohtoinen keskusteleva luento.
Opettaja fasilitoi esitysten tekemistä.
Itsenäinen työ: artikkelien lukeminen, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä oppimispäiväkirjaan pohjaavan tiivistelmän kirjoittaminen omasta oppimisprosessista niin käytännön kuin teorian valossa Optimaan.
Opintojakson päättää ryhmäreflektointi, jossa opiskelijat reflektoivat esityksentekoprosessia.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työparityöskentely: lyhyiden demoesitysten suunnittelu ja toteutus työparina. Työpari toimii niin, että kumpikin asettuu vuorollaan ohjaajan positioon teettäen esitysmateriaalia tuottavaa ja prosessoivaa esitysmateriaalia. Noin puolessa välissä esityksentekoprosessia työpari päättää esityksen muodon: onko tuotos kaksi erillistä esitystä, vai yksi yhdessä tuotettu teos. Päätös syntyy siihen asti tuotetun materiaalin pohjalta, eli prosessilähtöisesti. Tiimioppiminen
Prosessilähtöinen työskentely. Opettaja fasilitaattorina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työparityöskentely: esitysten suunnittelu ja toteutus työparina vertaisparia hyödyntäen.
Keskusteleva luento.
Artikkelien lukeminen, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä oppimispäiväkirjaan pohjaavan tiivistelmän kirjoittaminen omasta oppimisprosessista niin käytännön kuin teorian valossa Optimaan.
Ryhmäreflektointi, jossa opiskelijat reflektoivat esityksentekoprosessia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla arvioidaan:
- läsnäolo ja työskentely prosessissa (tiimityö, oppimisasenne, tehtävien teko aikamääriin mennessä)
- demoesitys 8.10. yleisönä ainakin ykköset
- oppimispäiväkirjaan ja lähdemateriaaliin pohjaava tiivistelmä omasta oppimisprosessista (2-3 A4). Tiivistelmän keskiössä: mitä opin, koin ja havaitsin devising työtavasta. Tiivistelmässä reflektoidaan asioita sekä teoriasta että kokemuksesta.
Hylätty (0)
Opiskelija osallistuu puutteellisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin ja jättää oppimistehtäviä tekemättä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ryhmälähtöisestä työtavasta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja taitojaan soveltaen. Kehittää aktiivisesti omaa taiteellista ajatteluaan ja pystyy sanallistamaan valintojaan. Työskentelee sekä ryhmässä että tiiminä rakentavasti ja ammattimaisesti.