Higher education studies and Finnish as a second language (B1-B2) (5 cr)
Code: YH00BV74-3001
General information
- Enrollment
- 25.08.2020 - 21.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.09.2020 - 18.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 20
- Teachers
- Tiina Hirard
- Course
- YH00BV74
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla tarkastellaan ja työstetään yhdessä opiskelijoiden omiin korkeakouluopintoihin liittyviä suomenkielisiä oppimistehtäviä (esim. raportti, essee, oppimispäiväkirja, blogiteksti, opinnäytetyö tai erilaiset suulliset tehtävät). Lisäksi opintojaksolla harjoitellaan kielen rakenteita opiskelijoiden omien tarpeiden mukaan.
Objective
The course supports the development of the student's academic Finnish language skills during the higher education studies. The student
- recognizes his/her own strengths and targets for development as a learner of academic Finnish language
- can write or prepare in Finnish different oral and especially written assignments that are required in his/her higher education studies
- can make improvements on the basis of feedback to his/her own oral and especially written assignments related to his/her higher education studies.
Content
During the course, the students work on their own assignments that are related to their higher education studies and that they are required to write or prepare in Finnish. The course focuses on recognizing the requirements for versatile texts and on writing and preparing different texts or presentations. The course also provides practice in grammatical structures according to the students' own needs.
Materials
Oppimateriaalina hyödynnetään opiskelijoiden omia, aikaisempia tai senhetkisiä oppimistehtäviä. Lisäksi käytetään opettajan laatimaa ja kokoamaa materiaalia, joka löytyy itslearning-oppimisympäristöstä.
Teaching methods
Opintojakso perustuu aktiivisiin oppimismenetelmiin itslearning-oppimisympäristössä sekä viikoittaisissa, vuorovaikutteisissa Zoom-verkkotapaamisissa. Opiskelija saa yksilöllistä ohjausta ja palautetta oppimistehtävistään sekä hyötyy paljon myös vertaispalautteen antamisesta ja vastaanottamisesta. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opiskeltavat sisällöt nivoutuvat tiiviisti opiskelijoiden omiin korkeakouluopintoihin ja siten myös alan työelämään. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu koko opiskelijaryhmän sekä pienryhmien välisenä työskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen suomen kieleen.
Student workload
Opiskelija voi valita opintojaksolla työstettäväksi yhteensä seitsemän oppimistehtävää tai halutessaan vähemmän laajempia tehtäviä. Lisäksi opiskelijan tehtävänä on reflektoida omaa osaamistaan ja oppimistaan sekä suorittaa opintojaksolla käsiteltyihin kielen rakenteisiin liittyvät testit.
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä:
- verkkotapaamiset, 30 h
- oppimistehtävät, 80 h
- oppimispäiväkirja ja palaute, 5 h
- testit, 20 h
Evaluation methods and criteria
Opiskelijan työstämien oppimistehtävien arviointi ajoittuu opintojaksolla seuraavasti:
- tehtävä 1, kalenteriviikko 39
- tehtävä 2, kalenteriviikko 41
- tehtävä 3, kalenteriviikko 44
- tehtävä 4, kalenteriviikko 45
- tehtävä 5, kalenteriviikko 47
- tehtävä 6, kalenteriviikko 49
- tehtävä 7, kalenteriviikko 51
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät ja oppimispäiväkirja, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävää ei ole tehty tai tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä, tehtävässä on huomioitu melko hyvin siitä saatu palaute
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä, tehtävässä on huomioitu hyvin siitä saatu palaute
Tehtävien maksimipistemäärä on 16 p. Opintojakson arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–6 p = 0
7–8 p = 1
9–10 p = 2
11–12 p = 3
13–14 p = 4
15–16 p = 5
Failed (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija ei tunnista omia kehittämiskohteitaan eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa omat kehittämiskohteensa ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin joillakin alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan sekä soveltaa oppimaansa korkeakouluopintojensa edellyttämissä oppimistehtävissä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija osaa laatia korkeakouluopintojensa edellyttämiä suullisia ja kirjallisia tehtäviä suuomeksi ja osaa huomioida tehtäviä työstäessään niistä saamansa palautteen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän erilaisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan ja sen kehittymistä monipuolisesti eri näkökulmista.
Qualifications
Proficiency in Finnish language, minimum CEFR level
B1.
Further information
Opintojakso sisältää viikoittaisia verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa. Opintojaksoa ei voi suorittaa kokonaan itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.