Siirry suoraan sisältöön

Korkeakouluopinnot ja suomi toisena kielenä (B1-B2) (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00BV74-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.08.2020 - 21.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.09.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 20
Opettajat
Tiina Hirard
Ryhmät
DINSIS20
Insinöörialan korkeakouludiplomi
Opintojakso
YH00BV74
Toteutukselle YH00BV74-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tarkastellaan ja työstetään yhdessä opiskelijoiden omiin korkeakouluopintoihin liittyviä suomenkielisiä oppimistehtäviä (esim. raportti, essee, oppimispäiväkirja, blogiteksti, opinnäytetyö tai erilaiset suulliset tehtävät). Lisäksi opintojaksolla harjoitellaan kielen rakenteita opiskelijoiden omien tarpeiden mukaan.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on tukea opiskelijan akateemisen suomen kielen taidon kehittymistä korkeakouluopintojen aikana. Tavoitteena on, että opiskelija
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa akateemisen suomen kielen oppijana
- osaa laatia korkeakouluopintojensa edellyttämiä suullisia ja erityisesti kirjallisia tehtäviä suomen kielellä
- osaa työstää korkeakouluopintoihinsa liittyviä suullisia ja erityisesti kirjallisia tuotoksiaan saamansa palautteen perusteella

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan ja työstetään yhdessä opiskelijoiden omiin korkeakouluopintoihin liittyviä suomenkielisiä oppimistehtäviä. Opintojaksolla opitaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja sekä tuottamaan korkeakouluopintojen edellyttämiä tekstejä tai esityksiä. Lisäksi harjoitellaan kielen rakenteita opiskelijoiden omien tarpeiden mukaan.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalina hyödynnetään opiskelijoiden omia, aikaisempia tai senhetkisiä oppimistehtäviä. Lisäksi käytetään opettajan laatimaa ja kokoamaa materiaalia, joka löytyy itslearning-oppimisympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso perustuu aktiivisiin oppimismenetelmiin itslearning-oppimisympäristössä sekä viikoittaisissa, vuorovaikutteisissa Zoom-verkkotapaamisissa. Opiskelija saa yksilöllistä ohjausta ja palautetta oppimistehtävistään sekä hyötyy paljon myös vertaispalautteen antamisesta ja vastaanottamisesta. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskeltavat sisällöt nivoutuvat tiiviisti opiskelijoiden omiin korkeakouluopintoihin ja siten myös alan työelämään. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu koko opiskelijaryhmän sekä pienryhmien välisenä työskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen suomen kieleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija voi valita opintojaksolla työstettäväksi yhteensä seitsemän oppimistehtävää tai halutessaan vähemmän laajempia tehtäviä. Lisäksi opiskelijan tehtävänä on reflektoida omaa osaamistaan ja oppimistaan sekä suorittaa opintojaksolla käsiteltyihin kielen rakenteisiin liittyvät testit.

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä:
- verkkotapaamiset, 30 h
- oppimistehtävät, 80 h
- oppimispäiväkirja ja palaute, 5 h
- testit, 20 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan työstämien oppimistehtävien arviointi ajoittuu opintojaksolla seuraavasti:
- tehtävä 1, kalenteriviikko 39
- tehtävä 2, kalenteriviikko 41
- tehtävä 3, kalenteriviikko 44
- tehtävä 4, kalenteriviikko 45
- tehtävä 5, kalenteriviikko 47
- tehtävä 6, kalenteriviikko 49
- tehtävä 7, kalenteriviikko 51

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät ja oppimispäiväkirja, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.

• 0: täydennettävä – tehtävää ei ole tehty tai tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä, tehtävässä on huomioitu melko hyvin siitä saatu palaute
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä, tehtävässä on huomioitu hyvin siitä saatu palaute

Tehtävien maksimipistemäärä on 16 p. Opintojakson arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–6 p = 0
7–8 p = 1
9–10 p = 2
11–12 p = 3
13–14 p = 4
15–16 p = 5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija ei tunnista omia kehittämiskohteitaan eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa omat kehittämiskohteensa ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin joillakin alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan sekä soveltaa oppimaansa korkeakouluopintojensa edellyttämissä oppimistehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija osaa laatia korkeakouluopintojensa edellyttämiä suullisia ja kirjallisia tehtäviä suuomeksi ja osaa huomioida tehtäviä työstäessään niistä saamansa palautteen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän erilaisissa viestintätilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan ja sen kehittymistä monipuolisesti eri näkökulmista.

Esitietovaatimukset

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää vähintään suomen kielen taitotasoa B1.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää viikoittaisia verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa. Opintojaksoa ei voi suorittaa kokonaan itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.

Siirry alkuun