Skip to main content

Professional Interaction, Ethics and Counselling (5 cr)

Code: 7081238-3015

General information


Enrollment
02.12.2020 - 23.04.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.04.2021 - 12.09.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Teachers
Liisa Pirinen
Tiina Laakso
Sirppa Kinos
Course
7081238
No reservations found for realization 7081238-3015!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Toteutussuunnitelman sisältöihin muutokset mahdollisia opintojakson alkuun saakka.

22.4.2021 klo 8.15-9 Jakson aloitus (TL)
22.4.2021 klo 9-15.00 Vuorovaikutus asiakakastyössä (TL)
23.4.2021 Itsenäistä työskentelyä. Oppimistehtävään perehtyminen. Haastattelujen sopiminen. Haastattelurungon laatiminen.
29.4.2021 klo 8.15-14.00 Ohjauksen teoreettisia lähtökohtia (SK)
29.4.2021 klo 14.00-15.45 Ennakkotehtävä: simulaatioihin valmistautuminen. Itsenäistä työskentelyä.
30.4.2021 klo 8.15-11.30 Simulaatiot, pienryhmät (SK, opetusharjoittelija)
6.5.2021 klo 9-12.00 Simulaatiot pienryhmät, (TL, opetusharjoittelija)
7.5. 2021 klo 8.15-11.30 Simulaatiot pienryhmät (LP, opetusharjoittelija)
7.5. Itsenäistä työskentelyä haastattelujen toteuttaminen.
14.5.2021 klo 8.15-11.30 Ammattietiikka, (LP)
20.5.2020 klo 8.15-11.30 Sosiaalihuoltolaki, Laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista (SK)
21.5.2021 Itsenäistä työskentelyä
27.5.2021 klo 8.15-11.45 Oppimistehtävän purku (A+B+C), SK, TL, LP
28.5.2021 Verkkotentti+opintojaksopalaute klo 8.30-9 (tenttiaika 20 min).

Oppimistehtävän palautus 28.5.2021

:

Objective

Student
- knows the values and codes of ethics in the social field
- knows different views of human life and understands the significance of values and the view of human life
in the client work
- knows the basics of professional interaction and counselling

Content

Content
- professional interaction and dialogue
- counselling as the basic tool of a Bachelor of Social Services, different approaches of counselling,
theoretical orientation and techniques of counselling
- concept of ethics and professional ethics
- Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients
- Social Welfare Act

Materials

- Luentomateriaali
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 22.9.2000/812
- Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
- Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2012.pdf.
- Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY
- Juujärvi, S.; Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi

Simulaatioihin osallistuminen edellyttää ennakkomateriaaliin perehtymistä:
Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY, luvut 1-3 (=Vuorovaikutuksellinen tukeminen - counselling; Asiakkaiden voimavarat ja tarpeet tavoitteiden taustalla; Työntekijän ammatillisuus ja hyvinvointi)

Teaching methods

- yksilötyöskentely (tai parityöskentely oppimistehtävässä)
- oppimistehtäväperusteinen
- simulaatioperusteinen.

Exam schedules

28.5.2021. UUsintatentti sosiaali- ja kasvatusalan uusintatenttipäivinä 22.9.2021 ja 3.11.2021.

Oppimsitehtävän palautus 28.5.2021. 2. palautuspäivä 27.8. 2021. 3. palautuspäivä 22.4.2022.

Pedagogic approaches and sustainable development

Tutkiva oppiminen
Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen.

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

Oppimistehtävä 3 op
Optimatentti jakson lainsäädännöstä1 op
Lähiopetus ja simulaatiot 1 op

Evaluation methods and criteria

Oppimistehtävä T1-K5
Simulaatiot hyväksytty/hylätty. Simulaatiossa 100% läsnäolovelvoite.
Tentti HYV/HYL.

Failed (0)

- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen simulaatioissa
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan simulaatioihin
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamisen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja.

Assessment criteria, good (3-4)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti simulaatioissa
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja tekniikoita.

Assessment criteria, excellent (5)

- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, simulaatioissa
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen tekniikoita.

Go back to top of page