Ammatillinen vuorovaikutus, etiikka ja ohjaustyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081238-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2020 - 23.04.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.04.2021 - 12.09.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Opettajat
- Liisa Pirinen
- Tiina Laakso
- Sirppa Kinos
- Opintojakso
- 7081238
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Toteutussuunnitelman sisältöihin muutokset mahdollisia opintojakson alkuun saakka.
22.4.2021 klo 8.15-9 Jakson aloitus (TL)
22.4.2021 klo 9-15.00 Vuorovaikutus asiakakastyössä (TL)
23.4.2021 Itsenäistä työskentelyä. Oppimistehtävään perehtyminen. Haastattelujen sopiminen. Haastattelurungon laatiminen.
29.4.2021 klo 8.15-14.00 Ohjauksen teoreettisia lähtökohtia (SK)
29.4.2021 klo 14.00-15.45 Ennakkotehtävä: simulaatioihin valmistautuminen. Itsenäistä työskentelyä.
30.4.2021 klo 8.15-11.30 Simulaatiot, pienryhmät (SK, opetusharjoittelija)
6.5.2021 klo 9-12.00 Simulaatiot pienryhmät, (TL, opetusharjoittelija)
7.5. 2021 klo 8.15-11.30 Simulaatiot pienryhmät (LP, opetusharjoittelija)
7.5. Itsenäistä työskentelyä haastattelujen toteuttaminen.
14.5.2021 klo 8.15-11.30 Ammattietiikka, (LP)
20.5.2020 klo 8.15-11.30 Sosiaalihuoltolaki, Laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista (SK)
21.5.2021 Itsenäistä työskentelyä
27.5.2021 klo 8.15-11.45 Oppimistehtävän purku (A+B+C), SK, TL, LP
28.5.2021 Verkkotentti+opintojaksopalaute klo 8.30-9 (tenttiaika 20 min).
Oppimistehtävän palautus 28.5.2021
:
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- tuntee erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- osaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja ohjaamisen perusteet
Sisältö
Sisältö:
- ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
- ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä, ohjauksen erilaiset lähestymistavat, ohjauksen teoreettiset orientaatiot ja tekniikat
- etiikan käsite ja ammattietiikka
- laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista
- sosiaalihuoltolaki
Oppimateriaalit
- Luentomateriaali
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 22.9.2000/812
- Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
- Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2012.pdf.
- Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY
- Juujärvi, S.; Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi
Simulaatioihin osallistuminen edellyttää ennakkomateriaaliin perehtymistä:
Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY, luvut 1-3 (=Vuorovaikutuksellinen tukeminen - counselling; Asiakkaiden voimavarat ja tarpeet tavoitteiden taustalla; Työntekijän ammatillisuus ja hyvinvointi)
Opetusmenetelmät
- yksilötyöskentely (tai parityöskentely oppimistehtävässä)
- oppimistehtäväperusteinen
- simulaatioperusteinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
28.5.2021. UUsintatentti sosiaali- ja kasvatusalan uusintatenttipäivinä 22.9.2021 ja 3.11.2021.
Oppimsitehtävän palautus 28.5.2021. 2. palautuspäivä 27.8. 2021. 3. palautuspäivä 22.4.2022.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Verkko-oppiminen
Simulaatio-oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä 3 op
Optimatentti jakson lainsäädännöstä1 op
Lähiopetus ja simulaatiot 1 op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä T1-K5
Simulaatiot hyväksytty/hylätty. Simulaatiossa 100% läsnäolovelvoite.
Tentti HYV/HYL.
Hylätty (0)
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen simulaatioissa
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan simulaatioihin
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamisen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti simulaatioissa
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja tekniikoita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, simulaatioissa
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen tekniikoita.