Professional Interaction, Ethics and Counselling (5 cr)
Code: 7081238-3016
General information
- Enrollment
- 11.01.2021 - 30.04.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.04.2021 - 28.05.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Teachers
- Liisa Pirinen
- Tiina Laakso
- Course
- 7081238
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Verkko-opetus vkot 17-21
ma 26.4.21 klo 8-10 Jakson aloitus (TL,LP). Vuorovaikutus asiakastyössä (LP).
ma 3.5.21 klo 8-10 Ohjauksen teoreettisia lähtökohtia (TL).
ma 10.5.21 klo 8-10 Ammattietiikka (LP).
ma 17.5.21 klo 8-10 Simulaatio (TL,LP)
ma 24.5.21 klo 8-10 Verkkotentti lainsäädännöstä. Opintojaksopalaute. (TL,LP).
Objective
Student
- knows the values and codes of ethics in the social field
- knows different views of human life and understands the significance of values and the view of human life
in the client work
- knows the basics of professional interaction and counselling
Content
Content
- professional interaction and dialogue
- counselling as the basic tool of a Bachelor of Social Services, different approaches of counselling,
theoretical orientation and techniques of counselling
- concept of ethics and professional ethics
- Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients
- Social Welfare Act
Materials
- Luentomateriaali
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000
- Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
- Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2012.pdf.
- Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY
- Juujärvi, S.; Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi
Simulaatioihin osallistuminen edellyttää ennakkomateriaaliin perehtymistä:
Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY, sivut:
Teaching methods
Yksilötyöskentely.
Oppimistehtäväperusteinen.
Simulaatio.
Exam schedules
Verkkotentti jakson lainsäädännöstä 24.5.2021. Uusintatenttimahdollisuus koulutusohjelman uusintatenttipäivinä syyskuussa 22.9.2021 ja marraskuussa 3.11.2021.
Pedagogic approaches and sustainable development
Tutkiva oppiminen.
Verkko-oppiminen.
Simulaatio-oppiminen.
Completion alternatives
-
Student workload
Oppimistehtävä ohjeistetaan opintojakson alkaessa ja Itslearningissa.
Oppimistehtävässä vertaisarviointi Itslearningissa.
Oppimistehtävän palautuspäivät: 28.5.21. Toinen palautuspäivä 31.8.21.
Oppimistehtävä (sisältää myös jakson kirjallisuuteen tutustumisen) 3 op.
Optimatentti jakson lainsäädännöstä1 op.
Lähiopetus ja simulaatio1 op.
Evaluation methods and criteria
Oppimistehtävä 3 op (T1-K5/hylätty).
Optimatentti jakson lainsäädännöstä1 op (hyväksytty/hylätty).
Lähiopetus ja simulaatio1 op.
Failed (0)
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen simulaatioissa
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa simulaatiossa.
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja.
Assessment criteria, good (3-4)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti simulaatiossa
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja tekniikoita.
Assessment criteria, excellent (5)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti simulaatiossa, muita osallistujia huomioiden,
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen tekniikoita.
Further information
-