Ammatillinen vuorovaikutus, etiikka ja ohjaustyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081238-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.01.2021 - 30.04.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.04.2021 - 28.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Opettajat
- Liisa Pirinen
- Tiina Laakso
- Opintojakso
- 7081238
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Verkko-opetus vkot 17-21
ma 26.4.21 klo 8-10 Jakson aloitus (TL,LP). Vuorovaikutus asiakastyössä (LP).
ma 3.5.21 klo 8-10 Ohjauksen teoreettisia lähtökohtia (TL).
ma 10.5.21 klo 8-10 Ammattietiikka (LP).
ma 17.5.21 klo 8-10 Simulaatio (TL,LP)
ma 24.5.21 klo 8-10 Verkkotentti lainsäädännöstä. Opintojaksopalaute. (TL,LP).
Tavoitteet
Opiskelija
- tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet
- tuntee erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- osaa ammatillisen vuorovaikutuksen ja ohjaamisen perusteet
Sisältö
Sisältö:
- ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
- ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä, ohjauksen erilaiset lähestymistavat, ohjauksen teoreettiset orientaatiot ja tekniikat
- etiikan käsite ja ammattietiikka
- laki asiakkaan asemasta ja oikeuksista
- sosiaalihuoltolaki
Oppimateriaalit
- Luentomateriaali
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000
- Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
- Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet http://www.talentia.fi/files/558/Etiikkaopas_2012.pdf.
- Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY
- Juujärvi, S.; Myyry, L. & Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi
Simulaatioihin osallistuminen edellyttää ennakkomateriaaliin perehtymistä:
Vilen, M.; Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY, sivut:
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely.
Oppimistehtäväperusteinen.
Simulaatio.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti jakson lainsäädännöstä 24.5.2021. Uusintatenttimahdollisuus koulutusohjelman uusintatenttipäivinä syyskuussa 22.9.2021 ja marraskuussa 3.11.2021.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen.
Verkko-oppiminen.
Simulaatio-oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä ohjeistetaan opintojakson alkaessa ja Itslearningissa.
Oppimistehtävässä vertaisarviointi Itslearningissa.
Oppimistehtävän palautuspäivät: 28.5.21. Toinen palautuspäivä 31.8.21.
Oppimistehtävä (sisältää myös jakson kirjallisuuteen tutustumisen) 3 op.
Optimatentti jakson lainsäädännöstä1 op.
Lähiopetus ja simulaatio1 op.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 3 op (T1-K5/hylätty).
Optimatentti jakson lainsäädännöstä1 op (hyväksytty/hylätty).
Lähiopetus ja simulaatio1 op.
Hylätty (0)
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti vuorovaikutukseen simulaatioissa
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- opiskelija tietää sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet
- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa simulaatiossa.
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti simulaatiossa
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja tekniikoita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet sekä lainsäädännön, joka niitä määrittää.
- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti simulaatiossa, muita osallistujia huomioiden,
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen tekniikoita.
Lisätiedot
-