Skip to main content

The Basics of Examination and Exercising the Function of Client’s Neck and Upper Limb (5cr)

Code: TH00BE04-3003

General information


Enrollment
02.12.2020 - 17.01.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2021 - 31.07.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Teachers
Anu Granberg
Satu Takala
Pirjo Pennanen
Groups
PFYSIS19A
PFYSIS19A
Course
TH00BE04

Unfortunately, no reservations were found for the realization The Basics of Examination and Exercising the Function of Client’s Neck and Upper Limb TH00BE04-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

VKO 3: (8h) Orientaatio. Pehmytosakudoksen manuaalinen tutkiminen ja terapia; vartalo anteriorisesti ja posteriorisesti, alaraaja ant ja post Pirjo Pennanen
VKO 4: (6h) Pehmytosakudoksen manuaalinen tutkiminen ja terapia; Alaraaja distaaliosat, yläraaja, Pirjo Pennanen

VKO 4: (2h) Orientaatio (virtuaalisesti): Niskahartiaseudun fysioterapeuttinen tutkiminen ja fysioterapia: toteutuksesta ja aiheesta keskusteleva opetus/ Anu Granberg

Anatomian kertausta niskahartiaseudun luurakenteet, lihaksisto, hermotus.
VKO 5: (8h) Niskahartiaseudun fysioterapeuttinen tutkiminen ja fysioterapia, hartiareankaan ja olkapään tutkimisen aloitus/ Anu Granberg

Ennakkovalmistautuminen: manuaaliseen lihastestaukseen liittyen yleisperiaatteiden kertaus (Sadun tunnit). Hartiarenkaan ja olkapään anatomisten rakenteiden kertausta (Anun tunnit).
VKO 6: (4h) Niskahartiaseudun, hartiarenkaan, olkapään, yläraajan fysioterapeuttinen tutkiminen ja fysioterapia: manuaalinen lihastestaus ja PNF -ajatusta / Satu Takala
(4h) Hartiarenkaan ja olkapään tutkiminen, kliininen päättely ja fysioterapia / Anu Granberg

VKO 7: (2h) virtuaalisesti teoria-alustusta/keskustelua liittyen olkapään/yläraajan problematiikkaan ja fysioterapiaan ja CASE -työskentelyn alustus /Anu Granberg
(2h) virtuaalisesti 4.3 tunnin teoria-alustus (mm. neuraalikudos) /Satu Takala

VKO 8: itsenäinen casetyöskentely / valmistautuminen ennakkotehtävin (ei kirjallisesti palautettavia, vaan tunnin tekemistä varten) terapeuttisen harjoittelun osiota ajatellen

VKO 9: (4h) Neuraalikudoksen mobilisointi, manuaalinen terapia, käytännön harjoittelua /Satu
(4h) Olkapään terapeuttinen harjoittelu & yläraajan fysioterapeuttinen tutkiminen ja fysioterapia / Anu
Ennakkovalmistautuminen Case -esimerkkien pohjalta
(4h) Terapeuttinen harjoittelu: Case -työskentelyä / terapeuttinen harjoittelu ja sen progressiot /Anu

VKO 10: (8h) 11.3.2021 Osaamisen näyttö/koe: toteutetaan pienryhmässä, CASE-pohjainen, joka huomioi fysioterapiaprosessin eri vaiheiden osaamista. Arvioinnissa mukana vertaisarviointi ja itsearviointi. /Anu Granberg

Kokonaisuus täydentyy materiaaleilla ym.

Objective

The student is able to
• explain the impact of the constraints, symptoms and medical measures on the function of neck-shoulder and upper limb functions and with the functional ability of clients at different ages,
• examine and evaluate reliably the range of motions, specific muscle strength, elasticity of soft tissue, mobility of neural tissue and proprioception by using physiotherapy examination methods,
• draw up conclusions in right direction to explain the functional problems of the client on all levels of ICF,
• explain the basics of therapeutic exercise, manual therapy and instruction to promote, maintain and advance the client’s motion and participation.

Content

The main symptoms of musculo-skeletal structures, especially basics of examination and exercising neck-shoulder area, shoulder girdle and shoulder, planning, implementing and evaluating of physiotherapy process based on EBP

Assessment and measurement of range of motion of cervical spine ja joints of upper limb by using physiotherapy methods and measurement device, increasing the active and passive range of motion, basics of joint mobilization and stabilization, planning and implementing mobilization.

Muscle testing and the basics of activating muscles, physiological movements, evaluation the elasticity of soft tissue, effects, indications and limitations of manual soft tissue treatment and implementation of soft tissue treatment, testing and increasing the sliding of neural tissue

Using various training environments and tools, functional training

Materials

Pehmytosakudoksen manuaalinen tutkiminen ja terapia:
- pohjatiedoksi: Toiminnallinen anatomia1, tuki- ja liikuntaelimistön anatomian materiaalit
- palpaatio: hyvä kirja esim. Muscolino 2019. Anatomia ja palpaatio tai kirjapari Reichert; Käytännön anatomia 1 ja 2
- Terapiaosuus: Arponen, Airaksinen 2014. Hoitava hieronta, s. 71-105. Fasciamateriaali täsmentyy vielä
- Optimaan tulevat artikkelit

Clarkson, H. 2013. Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins.
Kisner, Colby, 2012. Therapeutic exercise, 6th ed. (Huom: 2018 painos yhtä hyvin)

Optimaan tulevat artikkelit ja linkit

Pedagogic approaches and sustainable development

Pääosin käytännön simulaatiotunteja.

Tunneille tullaan valmistautuneina sekä opettajan että opiskelijan toimesta. Anatomian ja aikaisempien TULE -kokonaisuuden asioiden kertaaminen jo ennen tunteja on tärkeää.

Completion alternatives

Opintojakson kontaktitunneilla on läsnäolovelvollisuus ja -oikeus. Poissaolot korvataan opettajan kanssa sovittavalla tavlla, lähtökohtaisesti videoion, joissa osoitetaan itsenäisellä opiskelulla hankittu osaaminen poissaolotunnin teemoista.

Student workload

50h lähiopetusta
50h ennakkovalmistautuminen käytännön tunneille sovitusti, itsenäinen opiskelu ja opitun harjoittelu opintojakson aikana ja koe ja siihen valmistautuminen.

Evaluation methods and criteria

11.3.2021 Osaamisen näyttö/koe, jonka perusteella opintojakson arvosana.

Qualifications

The student is able to describe structures and function of musculoskeletal and nervous systems. (S)he is able to explain the principles of physiotherapy assessment (interview, observation, measurement and palpation) and support humans motor learning. The student is able to assess clients health-related fitness and the principles of therapeutic exercise.

Go back to top of page