Higher education studies and Finnish as a second language 2, Engineering (B1) (5cr)
Code: TE00BW93-3001
General information
- Enrollment
- 07.01.2021 - 19.02.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.03.2021 - 30.04.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 18 - 30
- Degree programmes
- Higher education preparatory program for immigrants
- Teachers
- Annika Karppelin
- Maria Välivirta Havia
- Tiina Hirard
- Sirpa Rajala
- Teacher in charge
- Tiina Hirard
- Course
- TE00BW93
Unfortunately, no reservations were found for the realization Higher education studies and Finnish as a second language 2, Engineering (B1) TE00BW93-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla perehdytään erilaisiin tilastoihin sekä teknologisiin innovaatioihin ja työelämän toimeksiantoihin tekniikan alalla. Samalla harjoitellaan ammatillista ongelmanratkaisua ja toimeksiantojen ratkaisemisessa tarvittavaa suomen kieltä. Lisäksi tutustutaan korkeakoulun tutkinto-opetukseen opiskelijan valitsemalla alalla. Suomen kielen opinnoissa keskitytään em. aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja olennaisiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.
VKOT 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset
VKOT 12: Taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
VKOT 13-15: Työelämän toimeksiantoja
VKOT 16-17: Teknologisia innovaatioita
Objective
The students broaden their vocabulary and knowledge of basic skills of the field of technology. The students comprehend technical texts and they can also produce short field-specific texts and oral presentations. The students can also verbalize technical problems and can explain the process of problem solving. Finnish language proficiency level: B1.1–B1.2 (CEFR).
Content
In reading comprehension, the students progress from understanding popular texts to more demanding texts and practice summarizing them both in speech and writing. The language needed in mathematics is practiced at the same time with the course of mathematics. The students strengthen their command of technical terminology and essential grammatical structures.
Materials
Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Alakohtaisia aiheita käsittelevät verkkosivut
- Työelämän toimeksiannot
- Opettajien oma materiaali
Teaching methods
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija tutustuu myös alan tutkinto-opiskeluun joko lähiopetuksessa tai verkossa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja alan tuntemuksen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, minkä lisäksi opiskelijaa ohjataan tutustumaan alan korkeakouluopintoihin luento- tai oppituntivierailujen avulla. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen suomen kieleen.
Student workload
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vkot 10-11:
Lukusanat ja määränilmaukset
Yhteensä n. 34 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Esittäytymistehtävä lukusanojen avulla
- Monivalintatehtävä: lukusanojen taivutus
- Suullinen lukutehtävä: lukusanojen taivutus
- Lukusanojen taivutus laskutoimituksissa
- Kielioppitehtävä: määränilmaukset
TEEMA 2, vko 12:
Taulukkoja, tilastoja ja diagrammeja
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tiedonhankintatehtävä: taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
- Lauseenmuodostustehtävä: muutoksen kuvaaminen
- Esitys: taulukko, tilasto tai diagrammi
TEEMA 3, vkot 13-15
Työelämän toimeksiantoja
Yhteensä n. 48 h, joista verkkotapaamisia n. 10 h
- Toimeksiannon analyysi ja kuvaus
- Kielioppitehtävä: verbaalisubstantiivi
- Toimeksiannon syvempi analyysi
- Toimeksiannon käsiteanalyysi
- Kielioppitehtävä: partisiippimuodot
- Toimeksiannon verbianalyysi
- Toimeksiannon uudelleenkirjoitus
- Keskustelu toimeksiannosta
- Oppimispäiväkirja
TEEMA 4, vko 16:
Teknologisia innovaatioita
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 3 h
- Tekstinymmärtämis- ja monivalintatehtävä: innovaatiot
- Innovaation ideoiminen ja esittely
- Suullinen esitys: innovaatio
- Tekstinymmärtämistehtävä: pitchaus
- Pitchaus-video innovaatiosta
TEEMA 5, vko 17:
Raportointi tutkintokoulutukseen tutustumisesta
Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 3 h
- Pitchaus-videon vertaisarviointi
- Raportti: tutustuminen tutkintokoulutukseen
Evaluation methods and criteria
Arvioitavat tehtävät:
VKO 10-11: Suullinen lukutehtävä lukusanojen taivutuksesta
VKOT 12: Esitys taulukosta, tilastosta tai diagrammista
VKOT: 13-15: Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista; Kielioppitehtävä partisiippimuodoista; Toimeksiannon uudelleenkirjoitus; Keskustelu toimeksiannoista
VKO 16: Esitys innovaatiosta; Pitchaus-video
VKO 17: Raportti tutkintokoulutukseen tutustumisesta
Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2. HUOM. Raportti luentovierailuista, opettaja-arviointi asteikolla 0-4.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan yleensä asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–14 p = 3;
15–17 p = 4;
18–20 p = 5;
Failed (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Qualifications
Minimum language proficiency level B1 in Finnish.
Further information
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja webkamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Kiintiöt: CampusOnline 3, avoin AMK 3