Siirry suoraan sisältöön

Korkeakouluopinnot ja suomi toisena kielenä 2, tekniikan ala (B1) (5op)

Toteutuksen tunnus: TE00BW93-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.01.2021 - 19.02.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.03.2021 - 30.04.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
18 - 30
Koulutus
Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettajat
Annika Karppelin
Maria Välivirta Havia
Tiina Hirard
Sirpa Rajala
Vastuuopettaja
Tiina Hirard
Opintojakso
TE00BW93

Toteutukselle Korkeakouluopinnot ja suomi toisena kielenä 2, tekniikan ala (B1) TE00BW93-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla perehdytään erilaisiin tilastoihin sekä teknologisiin innovaatioihin ja työelämän toimeksiantoihin tekniikan alalla. Samalla harjoitellaan ammatillista ongelmanratkaisua ja toimeksiantojen ratkaisemisessa tarvittavaa suomen kieltä. Lisäksi tutustutaan korkeakoulun tutkinto-opetukseen opiskelijan valitsemalla alalla. Suomen kielen opinnoissa keskitytään em. aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja olennaisiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.

VKOT 10-11: Lukusanat ja määränilmaukset
VKOT 12: Taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
VKOT 13-15: Työelämän toimeksiantoja
VKOT 16-17: Teknologisia innovaatioita

Tavoitteet

Opiskelija laajentaa tekniikan alan ja sen käsitteiden tuntemusta. Opiskelija ymmärtää tekniikan alan tekstejä ja osaa myös itse laatia lyhyitä ammatillisiin konteksteihin liittyviä tekstejä ja suullisia esityksiä. Opiskelija osaa sanallistaa ongelmia ja niiden ratkaisuja. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.–B1.2.

Sisältö

Tekstien ymmärtämisessä edetään yleistajuisista teksteistä vaativampiin teksteihin ja harjoitellaan niiden selostamista sekä suullisesti että kirjallisesti. Lisäksi harjoitellaan matemaattisissa tehtävissä ja ongelmanratkaisussa tarvittavaa kieltä. Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Alakohtaisia aiheita käsittelevät verkkosivut
- Työelämän toimeksiannot
- Opettajien oma materiaali

Opetusmenetelmät

Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija tutustuu myös alan tutkinto-opiskeluun joko lähiopetuksessa tai verkossa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja alan tuntemuksen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, minkä lisäksi opiskelijaa ohjataan tutustumaan alan korkeakouluopintoihin luento- tai oppituntivierailujen avulla. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen suomen kieleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

TEEMA 1, vkot 10-11:
Lukusanat ja määränilmaukset

Yhteensä n. 34 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Esittäytymistehtävä lukusanojen avulla
- Monivalintatehtävä: lukusanojen taivutus
- Suullinen lukutehtävä: lukusanojen taivutus
- Lukusanojen taivutus laskutoimituksissa
- Kielioppitehtävä: määränilmaukset

TEEMA 2, vko 12:
Taulukkoja, tilastoja ja diagrammeja

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tiedonhankintatehtävä: taulukoita, tilastoja ja diagrammeja
- Lauseenmuodostustehtävä: muutoksen kuvaaminen
- Esitys: taulukko, tilasto tai diagrammi

TEEMA 3, vkot 13-15
Työelämän toimeksiantoja

Yhteensä n. 48 h, joista verkkotapaamisia n. 10 h
- Toimeksiannon analyysi ja kuvaus
- Kielioppitehtävä: verbaalisubstantiivi
- Toimeksiannon syvempi analyysi
- Toimeksiannon käsiteanalyysi
- Kielioppitehtävä: partisiippimuodot
- Toimeksiannon verbianalyysi
- Toimeksiannon uudelleenkirjoitus
- Keskustelu toimeksiannosta
- Oppimispäiväkirja

TEEMA 4, vko 16:
Teknologisia innovaatioita

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 3 h
- Tekstinymmärtämis- ja monivalintatehtävä: innovaatiot
- Innovaation ideoiminen ja esittely
- Suullinen esitys: innovaatio
- Tekstinymmärtämistehtävä: pitchaus
- Pitchaus-video innovaatiosta

TEEMA 5, vko 17:
Raportointi tutkintokoulutukseen tutustumisesta

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 3 h
- Pitchaus-videon vertaisarviointi
- Raportti: tutustuminen tutkintokoulutukseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät:
VKO 10-11: Suullinen lukutehtävä lukusanojen taivutuksesta
VKOT 12: Esitys taulukosta, tilastosta tai diagrammista
VKOT: 13-15: Kielioppitehtävä verbaalisubstantiivista; Kielioppitehtävä partisiippimuodoista; Toimeksiannon uudelleenkirjoitus; Keskustelu toimeksiannoista
VKO 16: Esitys innovaatiosta; Pitchaus-video
VKO 17: Raportti tutkintokoulutukseen tutustumisesta

Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2. HUOM. Raportti luentovierailuista, opettaja-arviointi asteikolla 0-4.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan yleensä asteikolla 0–2.

• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–14 p = 3;
15–17 p = 4;
18–20 p = 5;

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Esitietovaatimukset

Vähintään suomen kielen taitotaso B1.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja webkamera.

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.

Kiintiöt: CampusOnline 3, avoin AMK 3

Siirry alkuun