Upbringing and Child Welfare (5 cr)
Code: 7081242-3015
General information
- Enrollment
- 01.06.2021 - 15.11.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.11.2021 - 31.03.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Niina Vuoristo
- Outi Arvola
- Susanna Virta
- Janina Luoto
- Course
- 7081242
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso toteutuu etäopiskeluna verkossa. Opiskelu sisältää yksilötehtäviä, verkkotapaamisia (esim. luentoja, tiimityöskentelyä) ao. päivien mukaisesti. Lisäksi kasvatustyön osuuteen liittyy alakoululaisten ohjausta (1 ohjauskerta/opiskelijatiimi) kampuksella.
Opetuspäivien aikataulu ja toteutus kuvataan Itslearningissä. Opiskelija varautuu olemaan läsnä ao. päivien ja ajankohtien mukaisesti. Tapaamisissa on pakollinen läsnäolo.
Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa. Linkit verkkotapaamisiin ovat Itslearningissä
Viikko 45
8.11.2021 klo 9.00 - 10.00 opintojakson aloitus / JL, OA, SV, NV
klo 10.00 - 11.00 Juniori AMK-työpajojen ryhmäjako ja ohjeet / OA ja JL
11.00-15.00Kasvatustyön teoreettinen perusta, lapsuus elämänvaiheena / JL
9.11.2021
Kello 9.00 - 15.00 Ennaltaehkäisevä lastensuojelu / NV
***************************************************************************
Viikko 46
15.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Varhainen vuorovaikutus / JL
16.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojeluilmoitus, sos.huoltolain mukainen lapsiperheiden tuki / SV
**************************************************************************
Viikko 47
22.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Varhaiskasvatus yhteiskunnallisena toimintana, Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria / OA
23.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojelun avohuolto ja huostaanotto / SV
**************************************************************************
Viikko 48
29.11.2020 klo 9.00 - 15.00 Kouluikäisen kasvun tukeminen, Juniori AMK:n työpajat / OA
30.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Sijaishuolto ja jälkihuolto / NV
**************************************************************************
Viikko 49
7.12..2021 klo 10.00 - 14.00 opintojakson kertaus / NV, SV, OA
Viikko 50
14.12.2021 Tentti on tehtävissä klo 9.00 - 15.00 välillä, ks. ohjeistus Itsissä. Vastaa myös opintojakson palautekyselyyn, kiitos.
Objective
Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment
Content
Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work
Materials
TENTTIMATERIAALIT HUOM pävitetty 28.10.2021 lastensuojelun osalta.
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
Aaltio, Elina & Isokuortti, Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin ydinelementit. Kuvaus asiakastason ydinelementeistä, tavoitteista ja toimintamekanismeista. THL työpaperi 3/2019. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos: Helsinki.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138967/Ty%c3%b6paperi%2033%20Systeemisen%20lastensuojelun%20toimintamallin%20ydienelementit%20Aaltio%20ja%20Isokuortti_VALMIS.pdf?sequence=4&isAllowed=y
*
Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
*
Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
***********************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
*
http://jecer.org/wp-content/uploads/2012/12/Puroila-Estola-3.pdf (Lapsen hyvä elämä? Päiväkotiarjen pienten kertomusten äärellä)
***********************************************************************************************************
Teaching methods
- itsenäiset oppimistehtävät
- tiimityöskentely
- verkko-opiskelu
Exam schedules
Tentti toteutetaan 14.12.2021 klo 9.00 - 15.00. Uusintatentti Itslearningissä kevät 2022 yleisinä uusintatenttipäivinä 26.1.2022 klo 16-19 välillä ja 30.3.2022 klo 16-19 välillä.
Pedagogic approaches and sustainable development
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- käänteinen pedagogiikka
- työelämäyhteistyössä oppiminen
Student workload
Ennakkotehtävät, työpajatyöskentely ja verkko-opiskelu 3 op
Tentti 2 op
Evaluation methods and criteria
Jakson arvosana määräytyy tentin perusteella.
Verkkotapaamisissa 100 % läsnäolovelvoite. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää vähintään 50% läsnäoloa verkkotapaamisissa. Poissaolon korvaavavan tehtävän opettaja ilmoittaa Itslearningissä ko. päivän jälkeen.
Jakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- opetukseen osallistuminen 100%
- aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn
- Juniori AMK:n hyväksytty työpajasuunnitelma ja toteutus
- tentin hyväksytty suorittaminen
- ennakkotehtävien ja poissaolon korvaavien tehtävien palauttaminen viimeistään 14.12.2021.
Ennakkotehtävien 1. palautus on ennen ko. opetusta, toinen palautus viikko opetuksen jälkeen, 3.palautus 14.12.2021.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija
- osaa kuvailla omia kasvatuskokemuksiaan
- tietää kasvatuksen käsitteen ja osaa kuvailla sen olennaisia piirteitä
- tietää määritelmätasolla varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen
- Tietää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheiden perusteita
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija
- osaa reflektoida omia kasvatuskokemuksiaan
- ymmärtää kasvatuksen sisältönä ja toimintana sekä sen muuttuvan luonteen eri konteksteissa
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit
- ymmärtää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheet
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
- osaa yhdistää kasvatuksen teoriatiedon ja oman reflektion
- osaa tarkastella kriittisesti kasvatuksen olemusta ja muutosta ajassa sekä toimintaympäristöissä
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit ja osaa tunnistaa kiintymyssuhdehäiriöitä lapsissa sekä tukea heitä
- Osaa soveltaa lastensuojelulakia ja asiakasprosessin kulkua käytäntöön
Further information
Opintojaksolle hyväksytään maksimissaan 60 opiskelijaa. Hyväksyntä tehdään ilmoittautumisjärjestyksessä.