Kasvatustyö ja lastensuojelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081242-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 15.11.2021
Ajoitus
08.11.2021 - 31.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Niina Vuoristo
- Outi Arvola
- Susanna Virta
- Janina Luoto
Ryhmät
-
PSOSTK21Sosionomi (AMK), Turku, K21
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä
Sisältö
Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä
Oppimateriaalit
TENTTIMATERIAALIT HUOM pävitetty 28.10.2021 lastensuojelun osalta.
Kaikki lähiopetusmateriaalit
+
LASTENSUOJELU:
Aaltio, Elina & Isokuortti, Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin ydinelementit. Kuvaus asiakastason ydinelementeistä, tavoitteista ja toimintamekanismeista. THL työpaperi 3/2019. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos: Helsinki.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138967/Ty%c3%b6paperi%2033%20Systeemisen%20lastensuojelun%20toimintamallin%20ydienelementit%20Aaltio%20ja%20Isokuortti_VALMIS.pdf?sequence=4&isAllowed=y
*
Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
*
Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).
***********************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.
*
http://jecer.org/wp-content/uploads/2012/12/Puroila-Estola-3.pdf (Lapsen hyvä elämä? Päiväkotiarjen pienten kertomusten äärellä)
***********************************************************************************************************
Opetusmenetelmät
- itsenäiset oppimistehtävät
- tiimityöskentely
- verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti toteutetaan 14.12.2021 klo 9.00 - 15.00. Uusintatentti Itslearningissä kevät 2022 yleisinä uusintatenttipäivinä 26.1.2022 klo 16-19 välillä ja 30.3.2022 klo 16-19 välillä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- käänteinen pedagogiikka
- työelämäyhteistyössä oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävät, työpajatyöskentely ja verkko-opiskelu 3 op
Tentti 2 op
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu etäopiskeluna verkossa. Opiskelu sisältää yksilötehtäviä, verkkotapaamisia (esim. luentoja, tiimityöskentelyä) ao. päivien mukaisesti. Lisäksi kasvatustyön osuuteen liittyy alakoululaisten ohjausta (1 ohjauskerta/opiskelijatiimi) kampuksella.
Opetuspäivien aikataulu ja toteutus kuvataan Itslearningissä. Opiskelija varautuu olemaan läsnä ao. päivien ja ajankohtien mukaisesti. Tapaamisissa on pakollinen läsnäolo.
Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa. Linkit verkkotapaamisiin ovat Itslearningissä
Viikko 45
8.11.2021 klo 9.00 - 10.00 opintojakson aloitus / JL, OA, SV, NV
klo 10.00 - 11.00 Juniori AMK-työpajojen ryhmäjako ja ohjeet / OA ja JL
11.00-15.00Kasvatustyön teoreettinen perusta, lapsuus elämänvaiheena / JL
9.11.2021
Kello 9.00 - 15.00 Ennaltaehkäisevä lastensuojelu / NV
***************************************************************************
Viikko 46
15.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Varhainen vuorovaikutus / JL
16.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojeluilmoitus, sos.huoltolain mukainen lapsiperheiden tuki / SV
**************************************************************************
Viikko 47
22.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Varhaiskasvatus yhteiskunnallisena toimintana, Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria / OA
23.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojelun avohuolto ja huostaanotto / SV
**************************************************************************
Viikko 48
29.11.2020 klo 9.00 - 15.00 Kouluikäisen kasvun tukeminen, Juniori AMK:n työpajat / OA
30.11.2021 klo 9.00 - 15.00 Sijaishuolto ja jälkihuolto / NV
**************************************************************************
Viikko 49
7.12..2021 klo 10.00 - 14.00 opintojakson kertaus / NV, SV, OA
Viikko 50
14.12.2021 Tentti on tehtävissä klo 9.00 - 15.00 välillä, ks. ohjeistus Itsissä. Vastaa myös opintojakson palautekyselyyn, kiitos.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle hyväksytään maksimissaan 60 opiskelijaa. Hyväksyntä tehdään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana määräytyy tentin perusteella.
Verkkotapaamisissa 100 % läsnäolovelvoite. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää vähintään 50% läsnäoloa verkkotapaamisissa. Poissaolon korvaavavan tehtävän opettaja ilmoittaa Itslearningissä ko. päivän jälkeen.
Jakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- opetukseen osallistuminen 100%
- aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn
- Juniori AMK:n hyväksytty työpajasuunnitelma ja toteutus
- tentin hyväksytty suorittaminen
- ennakkotehtävien ja poissaolon korvaavien tehtävien palauttaminen viimeistään 14.12.2021.
Ennakkotehtävien 1. palautus on ennen ko. opetusta, toinen palautus viikko opetuksen jälkeen, 3.palautus 14.12.2021.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa kuvailla omia kasvatuskokemuksiaan
- tietää kasvatuksen käsitteen ja osaa kuvailla sen olennaisia piirteitä
- tietää määritelmätasolla varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen
- Tietää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheiden perusteita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa reflektoida omia kasvatuskokemuksiaan
- ymmärtää kasvatuksen sisältönä ja toimintana sekä sen muuttuvan luonteen eri konteksteissa
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit
- ymmärtää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa yhdistää kasvatuksen teoriatiedon ja oman reflektion
- osaa tarkastella kriittisesti kasvatuksen olemusta ja muutosta ajassa sekä toimintaympäristöissä
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit ja osaa tunnistaa kiintymyssuhdehäiriöitä lapsissa sekä tukea heitä
- Osaa soveltaa lastensuojelulakia ja asiakasprosessin kulkua käytäntöön