Skip to main content

Supporting Human Leaning (5 cr)

Code: TH00BD95-3005

General information


Enrollment
02.08.2021 - 10.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.08.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 48
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Satu Takala
Afrisa Kapella
Course
TH00BD95

realization.id

23555

realization.code

TH00BD95-3005

realization.startDate

30.08.2121

realization.endDate

31.12.2121

realization.enrollmentStart

02.08.2121

realization.enrollmentEnd

10.09.2121

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Supporting Human Leaning

Content

Perception of man, learning as a concept, different learning theories, different learners in different ages, motor control, learning motor skills and instructing learning ( visual, verbal, cognitive and manual instruction), facing the client, client-centered interaction, support for client’s internal motivation, different learning environments (digitalization)

Qualifications

No preceding knowledge

Objective

The student is able to
• describe different forms of learning and factors affecting on learning,
• explain basic concepts of constructive learning theory, motor learning and control,
• explain methods of the physiotherapeutic instruction and use them in promoting motor learning,
• choose and use client oriented interaction methods in physiotherapy process,
• combine the factors affecting on human learning and the principles of physiotherapeutic instruction when planning and implementing physiotherapeutic instruction
• utilize different environments when planning and implementing physiotherapeutic instruction.

Evaluation methods and criteria

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Itsiin palautetut itsenäiset ja ryhmätehtävät: hyväksytty / hylätty. Hylätty = täydennettävä.
- Kirjallinen yksilökoe: 0-5. Koe on suoritettu hyväksytysti ennen arvosanan saamista.

Evaluation scale

H-5

Materials

MOTORINEN OPPIMINEN
(Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. Chapter 1-2)
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Tampere: Tammerprint Oy. Sivut:
Orientaatiota, käsitteitä 8-15, Motoriikan säätely s28-39
Liike ja liikkuminen 198-207
Motorinen oppiminen 291- 321, 356-426.
Yhteensä n. 130 sivua.
Talvitie U, Karppi S-L., Mansikkamäki T. 2006. Fysioterapia. Helsinki. Edita Prima Oy. 2.uudistettu painos. Sivut: 67 - 87 (20 sivua) , 178 - 193 (15 sivua).Yhteensa 35 sivua.
Shumway-Cook A & Woollacott MH. 2017. Motor Control. Translating Research into Clinical Practice. S. 32-37: Practical applications of motor learning research.
ItsLearningissä ohjattu materiaali.

Content scheduling

Täydentyy vielä vuorovaikutusosion osalta päivämäärin /lokakuu->...
Sisältö täydentyy ItsLearning -alustalla.

Vko 35
31.8.2021
Orientaatio opintojaksoon ja siihen kuuluvien tehtävien läpikäynti.
Järjestäytyminen ryhmiin.

Vko 36
7.9.
Luento: Oppimisen käsitteitä ja teoriaperustaa, näkökulmana ihmisen oppimisen
tukeminen fysioterapiassa. Tiedonkäsitys, erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen
vaikuttavia tekijöitä, oppimisteoriat, konstruktivistinen oppimiskäsitys.

9.9. 12-14
Tuntitehtävä: sukan pukeminen.
Itsenäisen opiskelun tehtävä, palautus tunnille xxx (sovitaan) mennessä: Opiskelijan oma tiedonkäsitys ja sen vaikutus ohjaukseen; “Minä oppijana/ohjaajana”.
Tutustuminen motorisen oppimisen materiaaliin seuraavan päivän tunneille vastaamalla 1-2 lauseella kysymykseen: “Millaisesta harjoittelusta asiakas voisi mielestäsi hyötyä parhaiten?”.

Vko37
13.9.
Annetun kysymyksen käsittely parityönä.
Aihe/luento: Motorisen kontrollin perustaa/
Motorinen oppiminen fysioterapiassa
Tehtävä: Tee motorisen kontrollin teoriat -tehtävä diasarjan lopusta.

15.9. 12-13.30
Motorisen oppimisen käsitteitä /teoriaperustaa

Vko 38
20.9. 10-12

Motorisen oppimisen käsitteitä /teoriaperustaa jatkuu
Motorisen oppimisen teoriat ja vaihemallit

21.9. 14-16

Ohjaamisessa tehtävät valinnat.
Motorisen taidon oppiminen ja harjoittelun ohjaaminen (visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen
ja manuaalinen ohjaus), asiakkaan sisäisen motivoitumisen
tukeminen. Ammatietiikka asiakkaan ohjaamisessa.

Vko 39
27.9 klo 8-10 A-ryhmä ja klo 10-12 B-ryhmä

Mallintaminen ja feedback.
Oppimistehtävien teko /palautus kirjallisena xxx (sovitaan) mennessä.

28.9. klo 8-10 B-ryhmä ja klo 10-12 A-ryhmä

Harjoittelun suunnittelun valinnat
+ ryhmätyön työstämistä

Vko 40
4.10 klo 8-10 B-ryhmä ja klo 10-12 A-ryhmä
Erilaiset ohjausympäristöt (digi) ja teknologian hyödyntäminen
erilaiset ohjausympäristöt kuten mobiili, virtuaali – ja pelisovellukset lähiohjauksessa ja etäohjauksessa sekä asiakkaan itsenäisessä harjoittelussa
+ ryhmätöiden työstämistä

5.10. klo 10-12 B-ryhmä ja klo 14-16 A-ryhmä
Motorisen oppimisen teoriat - itsenäisen työn purku

Tentti 1.12.2021.

____________________________________________________________
Vuorovaikutus -osio / AIKATAULUTUS VIELÄ KESKEN!

Opintojakson aikana opiskelijan ymmärrys fysioterapeutin työssä tapahtuvan vuorovaikutuksen rakentumisesta lisääntyy. Samalla taidot jatkuvan asiakashaastatteluprosessin toteuttamisessa kehittyvät.
Jokaiselle tunnille opiskelija valmistautuu perehtymällä valmistautumismateriaaliin. Tämä sisältää mm. pienimuotoisia itsereflektiivisiä tehtäviä.
Tunneilla toteutuvat käytännön harjoitukset sisältävät:
Omien kommunikaatiotapojen tiedostaminen ja kehittymistarpeiden tunnistaminen fysioterapeutin ammatissa toimimisen näkökulmasta.
Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinkäsitteet: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus

Lähitunneilla opiskelija on läsnä.
Valmistautuminen lähitunneille edellisen tunnin sisältöjä kerraten sekä tulevan tunnin materiaaleihin tutustuen.
Opintojakson kuluessa annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti on läpäisyvaatimus.

VUOROVAIKUTUS -materiaalit tunneilla käsiteltävien materiaalien lisäksi:
Oppikirja
Vänskä K., Laitinen-Väänänen S., Kettunen T., Mäkelä J. 2011. Onnistuuko Ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita Prima. Helsinki.
Materiaali Itsissä:
Tynjälä P. 2002. Oppiminen tiedon rakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. S.72-97.
Nettimateriaali:
Terveyskirjasto, Duodecim. Motivoiva haastattelu ja Motivoiva keskustelu.
Whodas2.0 haastattelurunkoon tutustuminen
Kirjaston tietokantojen kautta hae Full text – artikkeli:
Randall K.E., McEwan I. 2000. Writing Patient centerd functional goals: tarkastellaan haastattelutaitojen ja ohjaamisen näkökulmasta.

Ajankohdat:
Vuorovaikutusosio (Toteutussuunnitelman pohja: Taina Vahtera, muokannut: Satu Takala

Vko 42: 21.10.2021

Orientaatio: tavoitteet, toteutustapa, viitekehys, arviointi.
Itsereflektion käsite.
Ihmisen asioille antamat merkitykset. Asiakkaan merkitykset sisäisen motivoitumisen suuntaajina.
Itsenäinen tehtävä tunnilla: Tehtävä 0.

Ennakkotehtävä 26.10. mennessä: tehtäväohjeet 1 ja 2. Itsissä.
Vänskä ym. kappaleet 1-2. Fysioterapeutin erilaisten ohjaustehtävien erilaiset vuorovaikutusorientaatiot: asiakaskeskeisyys / asiakaslähtöisyys, asiantuntijakeskeisyys, dialogisuus terapia-ammateissa, kuten fysioterapiassa.
Perehdy: motivoiva haastattelu fysioterapiassa. Motivoivan haastattelun kehittäjiä ja soveltajia esim. Miller, W., Rollnick S. & Butler C., Suomessa Koski-Jännes.
Nimityksiä: motivoiva / motivaatiota kartoittava haastattelu, motivoiva keskustelu (linkkejä Optimassa). Kerää itsellesi motivoivan haastattelutekniikan / keskustelun ydintekijät/-asiat/-laadut muistiinpanoiksi, jotka tallennat Itsissä palautuskansioon.

Vko 43:

Ihmiskäsitys fysioterapiassa.

Tuntitehtävän (käsitysten muuttaminen) käsittely.

Asiakkaan sisäisen motivoitumisen tukeminen
Sisäisen motivoitumisen käsite ja asiakkaan sisäisen motivoitumisen rakentuminen: Asiakkaan omien merkitysten yhteys motivaatioon. --> Materiaalina esim. artikkeli: Piilevän motivaation jäljillä. Angle` Susanna.
Sisäisen motivoitumisen tukeminen edellyttää taitona asiakkaan ICF-rakennetason edellytysten, toiminnan, tehtävien, liikkumisen sekä hänen liikkumis- ja toimintaympäristönsä selvittämistä. Tässä käytetään tutkimisen kaikkia menetelmiä. Tällä opintojaksolla kysymisen ja kuulemisen taitoja.
Kuulemisen ja kysymisen harjoitus.


Itsenäinen tehtävä:
Ymmärrä käsitteet voimavaralähtöisyys ja ratkaisukeskeinen lähestymistapa sekä transteoreettinen muutosvaihemalli. Materiaalina: etsi luotettavista lähteistä tietoa muutosvaihemallista ja katso muutokseen tukemisen perusteita Its-materiaaleista. Vänskä,ym. kappale 3.
Tunne artikkelin sisältö: tavoitteiden asettamiseen liittyvä haastattelu: Materiaalina mm. artikkeli: Writing patient centered goals.


VKO 44

Ennakkotehtävän käsittely: flipped classroom.

Sisältö 1: Terapiasuhteessa tapahtuva haastattelu ja ohjauspuhe ja näihin liittyvät ydinasiat: pysähtyminen, toisen kuuleminen ja kunnioittaminen, voimaannuttava asiakkaan sisäisen motivaation tukeminen, ammatillisuus.
Sisältö 2: Motivoivan haastattelutekniikan yhdistäminen sisäisen motivoitumisen tukemisen kolmeen ydinteemaan: kts. artikkelimateriaali Angle` ja ennakkotehtävän materiaalit ja esim. Terveyskirjaston materiaalia.
Sisältö 3: Opettajajohtoisesti: Whodas -tutustuminen. Whodas 2.0


Itsenäinen tehtävä:

Toteuta Whodas toimintakykyhaastattelu jollekin ikääntyneelle tai sairastuneelle henkilölle ennen seuraavaan lähituntia. Reflektoi oma osaamisesi kuulijana ja tiedonkeruun osaajana. Mitä osaat, mitä kehität jatkossa?


Vko 45:

Sisältö 1. Asiakkaan haastatteluharjoitus: Mihin toimintakyvyn muutokseen asiakas pyrkii / on valmis. Asiakkaan merkitykset (tavoitteiden spesifiä muokkaamista ajatellen).

Sisältö 2. Tavoitteiden laatimisharjoitus: asiakkaan haastattelutietoihin perustuva tavoitteiden laatimisharjoitus. Materiaalina esim. Vänskä ym. kpl. 3., Artikkeli: Writing Patient centered functional goals.

Ryhmätehtävä seuraavaksi kerraksi:
Transteoreettinen muutosvaihemalli: Asiakkaan elämään liittyvän muutosprosessin ymmärtäminen ja sen oikea-aikainen tukeminen. Kehittäjät Prochaska, Di Clemente, Norcross. Tutustu teoriaan (esim. linkkejä Optimassa) ja kuvaa/pohdi vaihemallin pohjalta ryhmän kanssa 1 esimerkkitapaus (oma tai tuntemasi henkilön läpikäymä) muutos. Mikä teorian perusteella olisi voinut tukea muutosta? Tallenna ryhmäpohdinta Itsiin.

Kriisin vaiheisiin tutustuminen (Terveyskirjasto, Duodecim sekä Mielenterveysseura), esim. linkkejä Itsissä.


VKO 46 JA 47

Yhteenveto kurssista; oman oppimisen reflektio.
Whodas-kokemukset
Asiakashaastattelu / tavoitteiden laatimiskokemukset
Transteoreettisen muutosvaihemallin ja kriisin vaiheiden lyhyt kommentointi yhdessä. Nämä jäävät henkilökohtaiseksi oppimistehtäväksi.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

30

realization.maxSeats

48

Number of ECTS credits allocated

5

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22031

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Go back to top of page