Work Community and Leadership Skills (5 cr)
Code: KH00BT59-3004
General information
- Enrollment
-
01.06.2021 - 22.10.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
30.08.2021 - 31.05.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Degree Programme in Professional Sales
- Teachers
- Marita Nummi-Wikström
- Mikko Niskanen
- Arto Manninen
- Kari Juhala
- Groups
-
PLIITS20baPLIITS20ba
- Course
- KH00BT59
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Työyhteisöosaamisen aiheet ( ja mahdolliset treeniaiheet), jotka toteutetaan nelivetomallin mukaisesti:
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Suorittaminen ajoittuu koko opiskeluvuodelle ja riippuu kunkin osuuskunnan toiminnasta
Objective
Student
- knows the strengths and weaknesses of different structures and practices of organizations
- understands the impact of organizational culture of feeling and atmosphere at the workplace
- can identify the differences of people in the workplace as a resource
- can cope with typical problems of the working community
- is familiar with basic principles in working as a team leader or as a supervisor of a work group
- is able to use methods of project management in team work tasks
Content
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Materials
Tiimit perehtyvät alla mainittuun kirjallisuuteen ja artikkeleihin sekä käyvät sen läpi lukupiireissä.
Osa A) Ihmisten erilaisuus. Henkilöarvioinnista ja sen käytöstä:
JOKO
Erikson, Thomas: Idiootit ympärilläni
ja
https://www.linkedin.com/pulse/soveltuvuusarvioinnin-sietämätön-keveys-jari-lipsanen/
https://medium.com/@Soccermatics/how-swedes-were-fooled-by-one-of-the-biggest-scientific-bluffs-of-our-time-de47c82601ad
TAI
Motivaatiojohtaminen: ihmistuntemuksen ja itsetuntemuksen kehittäminen matkalla kohti oppivaa organisaatiota
Jori Leskelä
Hämeen ammattikorkeakoulu, 2001 - 140 sivua
ja
https://www.linkedin.com/pulse/soveltuvuusarvioinnin-sietämätön-keveys-jari-lipsanen/
Osa B) Työyhteisöosaaminen
TEMin raportti
WorkUP! Tulevaisuuden työ. Työelämä 2020 -hanke.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161299
Sekä jokin seuraavista kirjoista, ryhmän valinnan mukaan:
- Juuti, Pauli & Vuorela, Antti: Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi
- Aarnikoivu, Henrietta: Työelämätaidot : menesty ja voi hyvin
- Viitala, Riitta: Henkilöstöjohtaminen : strateginen kilpailutekijä
- Virtanen, Antero & Salminen, Ismo: Hallituksen puheenjohtajan opas : johda pk-yritys menestykseen
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus
Exam schedules
Ei tenttejä
Pedagogic approaches and sustainable development
Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.
Student workload
Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Työtunteja on tultava vähintään100 h. (Aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa) tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h.
Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.
Opiskelijatiimit laativat suunnitelman, josta ilmenee, miten he suorittavat kurssin. Suunnitelmaan on sisällytettävä alla mainitut osat sekä sitova aikataulu niiden suorittamiseen. Vaihtoehtoisista suoritustavoista on mainittava, minkä opiskelijat valitsevat. Suunnitelma palautetaan opettajatuutorille 29.10.2021 mennessä.
Opiskelijat voivat käyttää haluamiaan verkkotyökaluja kurssin suorittamiseen.
1. Oman osuuskunnan organisointi.
Opiskelijat organisoivat oman tiiminsä toiminna ja kirjoittavat siitä lyhyen (max. 1000 sanaa) raportin - miten organisaatio syntyi, millainen, miksi - ohjaajalleen.
2. Kohdassa Oppimateriaali mainittu kirjallisuus suoritetaan lukupiireissä.
3. Treenit ja muut interventiot:
- Tradenomiliiton työelämäluento Zoomissa 8.11.2021 klo 10-11
- Mikko Niskasen tiimipalaute - erilaisuus omassa tiimissä. Opiskelijat sopivat ajankoohdan Niskasen kanssa.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty: Aktiivinen osallistuminen suoritukseen
Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut vaadittuihin tapahtumiin tai tehtäviin
Evaluation methods and criteria
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Failed (0)
Vaatimukset eivät täyty
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.