Työyhteisö- ja esimiesosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BT59-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 22.10.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marita Nummi-Wikström
- Mikko Niskanen
- Arto Manninen
- Kari Juhala
Ryhmät
-
PLIITS20baPLIITS20ba
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee organisaatioiden erilaisten rakenteiden ja toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet
- ymmärtää organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin merkityksen työyhteisössä
- pystyy hyödyntämään ihmisten erilaisuutta tiimissä ja johtamisessa
- osaa toimia työyhteisön ongelmatilanteissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- ymmärtää ihmisten uratavoitteiden ja motivaation merkityksen työssä
- hyödyntää projektiosaamistaan ryhmätöissä
Sisältö
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Oppimateriaalit
Tiimit perehtyvät alla mainittuun kirjallisuuteen ja artikkeleihin sekä käyvät sen läpi lukupiireissä.
Osa A) Ihmisten erilaisuus. Henkilöarvioinnista ja sen käytöstä:
JOKO
Erikson, Thomas: Idiootit ympärilläni
ja
https://www.linkedin.com/pulse/soveltuvuusarvioinnin-sietämätön-keveys-jari-lipsanen/
https://medium.com/@Soccermatics/how-swedes-were-fooled-by-one-of-the-biggest-scientific-bluffs-of-our-time-de47c82601ad
TAI
Motivaatiojohtaminen: ihmistuntemuksen ja itsetuntemuksen kehittäminen matkalla kohti oppivaa organisaatiota
Jori Leskelä
Hämeen ammattikorkeakoulu, 2001 - 140 sivua
ja
https://www.linkedin.com/pulse/soveltuvuusarvioinnin-sietämätön-keveys-jari-lipsanen/
Osa B) Työyhteisöosaaminen
TEMin raportti
WorkUP! Tulevaisuuden työ. Työelämä 2020 -hanke.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161299
Sekä jokin seuraavista kirjoista, ryhmän valinnan mukaan:
- Juuti, Pauli & Vuorela, Antti: Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi
- Aarnikoivu, Henrietta: Työelämätaidot : menesty ja voi hyvin
- Viitala, Riitta: Henkilöstöjohtaminen : strateginen kilpailutekijä
- Virtanen, Antero & Salminen, Ismo: Hallituksen puheenjohtajan opas : johda pk-yritys menestykseen
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Työtunteja on tultava vähintään100 h. (Aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa) tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h.
Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.
Opiskelijatiimit laativat suunnitelman, josta ilmenee, miten he suorittavat kurssin. Suunnitelmaan on sisällytettävä alla mainitut osat sekä sitova aikataulu niiden suorittamiseen. Vaihtoehtoisista suoritustavoista on mainittava, minkä opiskelijat valitsevat. Suunnitelma palautetaan opettajatuutorille 29.10.2021 mennessä.
Opiskelijat voivat käyttää haluamiaan verkkotyökaluja kurssin suorittamiseen.
1. Oman osuuskunnan organisointi.
Opiskelijat organisoivat oman tiiminsä toiminna ja kirjoittavat siitä lyhyen (max. 1000 sanaa) raportin - miten organisaatio syntyi, millainen, miksi - ohjaajalleen.
2. Kohdassa Oppimateriaali mainittu kirjallisuus suoritetaan lukupiireissä.
3. Treenit ja muut interventiot:
- Tradenomiliiton työelämäluento Zoomissa 8.11.2021 klo 10-11
- Mikko Niskasen tiimipalaute - erilaisuus omassa tiimissä. Opiskelijat sopivat ajankoohdan Niskasen kanssa.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Aktiivinen osallistuminen suoritukseen
Hylätty: Opiskelija ei ole osallistunut vaadittuihin tapahtumiin tai tehtäviin
Sisällön jaksotus
Työyhteisöosaamisen aiheet ( ja mahdolliset treeniaiheet), jotka toteutetaan nelivetomallin mukaisesti:
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Suorittaminen ajoittuu koko opiskeluvuodelle ja riippuu kunkin osuuskunnan toiminnasta
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Vaatimukset eivät täyty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Niukka lähdemateriaalin valinta ja suppea lähdemateriaalin käyttö annettuihin tehtäviin nähden.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Monipuolinen, aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa.
Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.