Skip to main content

Ethical Issues in Social Work (5 cr)

Code: 7081166-3011

General information


Enrollment
02.12.2021 - 28.03.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.03.2022 - 17.04.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Anne Merta
Ilkka Uusitalo
Teacher in charge
Anne Merta
Course
7081166
No reservations found for realization 7081166-3011!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Kaikki opetus toteutuu maanantaisin viikoilla 12-15. Oppimisympäristönä Itslearning

21.3.2022 klo 8.15-11.30Opintojakson aloitus ja tehtävän anto . Eettinen reflektioprosessi. IU, AM 12.30-15-45 Itsemääräämisoikeuteen liittyvät eettiset kysymykset / SU
28.3.2022 klo 8.15-11.30 ( Zoomissa)Yhteiskuntatason eettiset kysymykset /IU ja 12.30-15.45 Eettinen kuormittuminen,työntekijä ja työyhteisötaso /AM
4.4.2022 klo 8-15-16 (Kupittaan kampuksella) Opintojakson oppimistehtävän purku, ryhmät 1-2, IU, AM
11.4.2022 klo 8.15-16 (Kupittaan kampuksella) Opintojakson oppimistehtävän purku, ryhmät 3-4, IU, AM

Objective

Objectives
Student
- has adopted the values and ethical principles of the social field and undertakes to act
accordingly.
- is able to take into account the uniqueness of each individual and is able to act in situations containing value conflicts.
- is able to perform the ethical reflection required by the social field professions.
- promotes equality and tolerance and tries to prevent disadvantaged social positions from the point of view of the society, community and individual

Content

Content
- ethical questions relating to the ethics of the social work, for example, confidentiality, facing violence, the client’s participation, questions relating to the documentation
- ethical reflection

Materials

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus

Exam schedules

Oppimistehtävän I palautus 11.4.2022
Oppimistehtävän II palautus 11.5.2022
Oppimistehtävän III palautus 20.8.2022

Pedagogic approaches and sustainable development

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Yksilötehtävä
Seminaarityöskentely

Student workload

Lähiopetus 1 op
Oppimistehtävä 4 op

Evaluation methods and criteria

Oppimistehtävä Hylätty- T1-K5

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

T1-2= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä ja kykenee jossain määrin eettiseen reflektioon. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.

Assessment criteria, good (3-4)

H3-4= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee hyvin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Assessment criteria, excellent (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon kiitettävästi. Opiskelija edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Go back to top of page