Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön eettiset kysymykset (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081166-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 28.03.2022

Ajoitus

21.03.2022 - 17.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Ilkka Uusitalo
  • Anne Merta

Vastuuopettaja

Anne Merta

Ryhmät

  • MSOSSS20
    Sosionomi, monimuoto, Salo
  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20
  • MSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
  • PSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, K20

Tavoitteet

Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Sisältö

- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio

Oppimateriaalit

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän I palautus 11.4.2022
Oppimistehtävän II palautus 11.5.2022
Oppimistehtävän III palautus 20.8.2022

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Yksilötehtävä
Seminaarityöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1 op
Oppimistehtävä 4 op

Sisällön jaksotus

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Kaikki opetus toteutuu maanantaisin viikoilla 12-15. Oppimisympäristönä Itslearning

21.3.2022 klo 8.15-11.30Opintojakson aloitus ja tehtävän anto . Eettinen reflektioprosessi. IU, AM 12.30-15-45 Itsemääräämisoikeuteen liittyvät eettiset kysymykset / SU
28.3.2022 klo 8.15-11.30 ( Zoomissa)Yhteiskuntatason eettiset kysymykset /IU ja 12.30-15.45 Eettinen kuormittuminen,työntekijä ja työyhteisötaso /AM
4.4.2022 klo 8-15-16 (Kupittaan kampuksella) Opintojakson oppimistehtävän purku, ryhmät 1-2, IU, AM
11.4.2022 klo 8.15-16 (Kupittaan kampuksella) Opintojakson oppimistehtävän purku, ryhmät 3-4, IU, AM

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä Hylätty- T1-K5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-2= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä ja kykenee jossain määrin eettiseen reflektioon. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-4= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee hyvin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon kiitettävästi. Opiskelija edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta