Observing and Analyzing Human Movement and Functioning (5 cr)
Code: TH00BD96-3005
General information
- Enrollment
-
02.12.2021 - 16.01.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Annukka Myllymäki
- Satu Takala
- Scheduling groups
- PFYSIS21A (Size: 25 . Open UAS : 0.)
- PFYSIS21B (Size: 25 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Course
- TH00BD96
realization.id
24799
realization.code
TH00BD96-3005
realization.startDate
01.01.2222
realization.endDate
31.07.2222
realization.enrollmentStart
02.12.2121
realization.enrollmentEnd
16.01.2222
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Observing and Analyzing Human Movement and Functioning
Content
Examining positions, basic movements, gait and functioning of clients at different ages by observation and measurements, analyzing results of examination, linking life span and environmental factors to human functioning and it’s components, linking age to functioning and it’s preconditions, sensitive periods of development and growth in childhood, utilizing measurement technology.
Basics of observation: timing, movement in relation to gravity and action, base of support, gravity, center of gravity, power point of force, resultant force, force arm, load and load arm, forms of muscle work, somatosensory system and balance system as phenomen, examining and analyzing balance
Qualifications
The student is able to explain musculoskeletal and neurological structures and their function in a way that (s)he is able to explain human movement and functional ability. The student is able to explain humans kognitive and motor learning abilities and support his/her learning according to these abilities.
Objective
The student is able to
• use both anatomical, physiological and biomechanical knowledge in examining and analyzing human movement and functioning and it’s subareas,
• examine and analyze human movement and functional capacity at different ICF levels,
• draw up conclusions based on examination and analysis,
• identify the main features of moving in people at different ages ( motor skills),
• explain how different factors affect on the development of motion and movement in different ages,
• describe human positions, movements and functioning in oral and written form using professional terminology.
Evaluation methods and criteria
?>50% =1
>60% = 2
>70% = 3
>80% = 4
>90% = 5
Exam schedules
Tentti ViLLE-järjestelmässä etätenttinä 13.5. klo 8-10 välisenä aikana.
Uusintatentit 21 ja 23 jos ei toisin yhteisesti sovita.
Completion alternatives
Läsnäolo tunneilla:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Evaluation scale
H-5
Student workload
Kurssin laajuus = 5 x 27 h opiskelijan työtä = 135h
Opiskelijan työn mitoitus:
5op = 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä josta
32 tuntia kontaktitapaamisia zoomissa tai luokassa (Takala)
7 tuntia kontaktiopetusta kävelyanalyysiosuudella (Myllymäki)
3 tuntia ryhmätehtävän työstämistä kävelystä (Myllymäki)
25 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
25 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
20 tuntia tiedon hankintaa
19 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista
International connections
Luennot, ennakkotehtävät, itsearviointi ja vertaisarviointi
Content scheduling
Arvioitavat oppimistehtävät:
1. ViLLE-tentti sähköisesti
( arviointi 1-5)
2. Asennon havainnointitehtävä ja parin työn opponointi (Hyväksytty-täydennettävä)
3. Ryhmätyö -liikeanalyysi ja toisen ryhmän vastaavan tehtävän rakentava kehittäminen kirjallisen tai suullisen palautteen muodossa. (Hyväksytty-täydennettävä)
4. Yksilöraportti tasapaino ja koordinaatio (Hyväksytty-täydennettävä)
Tarkempi sisältö ItsLearning-alustalla:
Yhteiset luennot A & B:
Vko 9 orientaatio kurssille + viikot10/12/14/16/17
Erilliset tunnit A & B -ryhmille:
Viikot 11/13/15/18
Tentti A & B ViLLE-järjestelmässä viikolla 19 / 2h.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
30
realization.maxSeats
50
Number of ECTS credits allocated
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean