Skip to main content

Observing and Analyzing Human Movement and Functioning (5 cr)

Code: TH00BD96-3005

General information


Enrollment
02.12.2021 - 16.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Annukka Myllymäki
Satu Takala
Scheduling groups
PFYSIS21A (Size: 25 . Open UAS : 0.)
PFYSIS21B (Size: 25 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Course
TH00BD96
No reservations found for realization TH00BD96-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Arvioitavat oppimistehtävät:
1. ViLLE-tentti sähköisesti
( arviointi 1-5)
2. Asennon havainnointitehtävä ja parin työn opponointi (Hyväksytty-täydennettävä)
3. Ryhmätyö -liikeanalyysi ja toisen ryhmän vastaavan tehtävän rakentava kehittäminen kirjallisen tai suullisen palautteen muodossa. (Hyväksytty-täydennettävä)
4. Yksilöraportti tasapaino ja koordinaatio (Hyväksytty-täydennettävä)


Tarkempi sisältö ItsLearning-alustalla:

Yhteiset luennot A & B:
Vko 9 orientaatio kurssille + viikot10/12/14/16/17

Erilliset tunnit A & B -ryhmille:
Viikot 11/13/15/18

Tentti A & B ViLLE-järjestelmässä viikolla 19 / 2h.

Objective

The student is able to
• use both anatomical, physiological and biomechanical knowledge in examining and analyzing human movement and functioning and it’s subareas,
• examine and analyze human movement and functional capacity at different ICF levels,
• draw up conclusions based on examination and analysis,
• identify the main features of moving in people at different ages ( motor skills),
• explain how different factors affect on the development of motion and movement in different ages,
• describe human positions, movements and functioning in oral and written form using professional terminology.

Content

Examining positions, basic movements, gait and functioning of clients at different ages by observation and measurements, analyzing results of examination, linking life span and environmental factors to human functioning and it’s components, linking age to functioning and it’s preconditions, sensitive periods of development and growth in childhood, utilizing measurement technology.

Basics of observation: timing, movement in relation to gravity and action, base of support, gravity, center of gravity, power point of force, resultant force, force arm, load and load arm, forms of muscle work, somatosensory system and balance system as phenomen, examining and analyzing balance

Exam schedules

Tentti ViLLE-järjestelmässä etätenttinä 13.5. klo 8-10 välisenä aikana.

Uusintatentit 21 ja 23 jos ei toisin yhteisesti sovita.

Pedagogic approaches and sustainable development

Luennot, ennakkotehtävät, itsearviointi ja vertaisarviointi

Completion alternatives

Läsnäolo tunneilla:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Student workload

Kurssin laajuus = 5 x 27 h opiskelijan työtä = 135h

Opiskelijan työn mitoitus:
5op = 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä josta
32 tuntia kontaktitapaamisia zoomissa tai luokassa (Takala)
7 tuntia kontaktiopetusta kävelyanalyysiosuudella (Myllymäki)
3 tuntia ryhmätehtävän työstämistä kävelystä (Myllymäki)
25 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
25 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
20 tuntia tiedon hankintaa
19 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista

Evaluation methods and criteria

?>50% =1
>60% = 2
>70% = 3
>80% = 4
>90% = 5

Qualifications

The student is able to explain musculoskeletal and neurological structures and their function in a way that (s)he is able to explain human movement and functional ability. The student is able to explain humans kognitive and motor learning abilities and support his/her learning according to these abilities.

Go back to top of page