Siirry suoraan sisältöön

Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD96-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 16.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Annukka Myllymäki
Satu Takala
Ajoitusryhmät
PFYSIS21A (Koko: 25 . Avoin AMK : 0.)
PFYSIS21B (Koko: 25 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
PFYSIS21A
PFYSIS21B
Opintojakso
TH00BD96
Toteutukselle TH00BD96-3005 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Arvioitavat oppimistehtävät:
1. ViLLE-tentti sähköisesti
( arviointi 1-5)
2. Asennon havainnointitehtävä ja parin työn opponointi (Hyväksytty-täydennettävä)
3. Ryhmätyö -liikeanalyysi ja toisen ryhmän vastaavan tehtävän rakentava kehittäminen kirjallisen tai suullisen palautteen muodossa. (Hyväksytty-täydennettävä)
4. Yksilöraportti tasapaino ja koordinaatio (Hyväksytty-täydennettävä)


Tarkempi sisältö ItsLearning-alustalla:

Yhteiset luennot A & B:
Vko 9 orientaatio kurssille + viikot10/12/14/16/17

Erilliset tunnit A & B -ryhmille:
Viikot 11/13/15/18

Tentti A & B ViLLE-järjestelmässä viikolla 19 / 2h.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa,
• tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä,
• tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella,
• tunnistaa eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja,
• selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina,
• kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Ihmisen asennon, liikkumisen mm. kävelyn ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla ja teknologiaa hyödyntämällä, tulosten analysointi, iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin, kehittymisen ja kasvun herkkyyskaudet, elämäntapahtumien ja ympäristötekijöiden yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin.

Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti ViLLE-järjestelmässä etätenttinä 13.5. klo 8-10 välisenä aikana.

Uusintatentit 21 ja 23 jos ei toisin yhteisesti sovita.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, ennakkotehtävät, itsearviointi ja vertaisarviointi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Läsnäolo tunneilla:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin laajuus = 5 x 27 h opiskelijan työtä = 135h

Opiskelijan työn mitoitus:
5op = 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä josta
32 tuntia kontaktitapaamisia zoomissa tai luokassa (Takala)
7 tuntia kontaktiopetusta kävelyanalyysiosuudella (Myllymäki)
3 tuntia ryhmätehtävän työstämistä kävelystä (Myllymäki)
25 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
25 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
20 tuntia tiedon hankintaa
19 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

?>50% =1
>60% = 2
>70% = 3
>80% = 4
>90% = 5

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston ja aistien rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy selittää ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija osaa selittää ihmisen ohjaamisen ja opettamisen perusteet siten, että hän osaa analysoida ihmisen kognitiivisen ja motorisen oppimisen lähtötilanteen sekä ohjata ihmisen oppimista.

Siirry alkuun