Skip to main content

Activities of Early Childhood Education and Group Guidance (5 cr)

Code: TH00BZ36-3001

General information


Enrollment
02.12.2021 - 17.02.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.02.2022 - 10.03.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Marika Kouki
Heli Virjonen
Course
TH00BZ36
No reservations found for realization TH00BZ36-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

10.2.2022 Kampuksella
Jakson aloitus klo 9:00-10:00 (MK, HV); Vasun oppimisen alueet klo 10:15 - 12:00 (MK) klo 13:00-15:00 Lapsiryhmän ohjaaminen (HV)
*****************************************************************************************
17.2.2022 Kampuksella
klo 9:00-12:00 Työpajatyöskentelyä kahdessa ryhmässä: musiikki ja liikunta, sadut ja tarinat (MK,HV); klo 13:00-15:00 Omien toimintasuunnitelmien valmistelua ohjaustuokiota varten (MK, HV) Opettajat mukana klo 13:00 - 13:30 (käydään suunnittelulomake läpi) Sen jälkeen työparit aloittavat työskentelynsä mukana tuomiensa ja luokan materiaaleja hyödyntäen. Tunnin lopussa opiskelijat esittelevät alustavan suunnitelmansa toisilleen ja opettajille.
****************************************************************************************
viikolla 8 itsenäisen työskentelyn viikko: ohjausharjoitukset lapsiryhmissä kentällä
*****************************************************************************************
POIKKEUS! Lähipäivä on vaihdettu lasun kanssa.
Vaka on ti 1.3.2022 Kampuksella (lasu to 3.3.)
klo 9:00-11:00 Vasuun liittyvän ennakkotehtävän purku (MK,HV)
klo 12:00 - 14:00 Työpajatoimintaa: oman luovan ilmaisun vahvistamista (MK,HV)


*****************************************************************************************
10.3.2022 Zoomissa
klo 9:30 - 12:00 Ohjaustuokioiden purku kahdessa ryhmässä (MK/ HV) klo 13:00 - 13:45 vierailija kentältä ja 14:00 - 14:30 loppukeskustelu ja jakson arviointi

- Opetuksessa 100% läsnäolo. Korvaustehtäviä voi tehdä vain kahdelta (sairauden takia) opetuspäivältä. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.


Muutokset mahdollisia.

Objective

Objectives
Student
- knows the basics of early education and knows how to plan, implement and evaluate a goal-directed activity
- knows how to create a learning and growth environment supporting a child’s development.
- is able to take into account the wholeness of care, upbringing and education in a child’s everyday life.
- knows the basics of group guidance.

Content

Content
- work and operating methods of early education: a child’s participation, pedagogics of early education
- learning areas
- pedagogic planning and documentation
- wholeness of upbringing, education and care
- planning, implementation and evaluation of the activities of a group of children

Materials

Raportissa käytettäviä lähteitä mm:

- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. Myös uudempi painos käy.
- Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino Oy.
- Koivula M., Siippanen A. & Eerola-Pennanen P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino Oy.
- Opetushallitus. 2018. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Lisäksi opiskelijat käyttävät raportissa omaan ohjaustuokioon liittyvää tietoperustaa lapsen kehityksestä ja materiaalia, mihin ohjattu toiminta perustuu ja miksi (vähintään kaksi itse valittua lähdettä).

Teaching methods

Pari- ja ryhmätyöskentely
Oppimistehtäviin perustuva oppiminen
Opettajajohtoinen työskentely

Pedagogic approaches and sustainable development

Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen

Student workload

Lähiopetus 1 op
Ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus lapsiryhmälle ja siihen liittyvä kirjallinen raportti 3 op
Ennakkotehtävä 1 op

Evaluation methods and criteria

Jakson arvosana muodostuu paritehtävänä työstetystä raportista T1-K5.
Opiskelija antaa suullista palautetta toisille opiskelijoille ohjatuista toimintahetkistä, joita katsotaan yhdessä videoilta.

Raportin 1. palautuspäivä on 11.3.2022
Raportin 2. palautuspäivä on 25.3.2022

Failed (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu

Assessment criteria, good (3-4)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista.

Assessment criteria, excellent (5)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista

Go back to top of page