Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BZ36-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2021 - 17.02.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.02.2022 - 10.03.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 39
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Marika Kouki
- Heli Virjonen
- Opintojakso
- TH00BZ36
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
10.2.2022 Kampuksella
Jakson aloitus klo 9:00-10:00 (MK, HV); Vasun oppimisen alueet klo 10:15 - 12:00 (MK) klo 13:00-15:00 Lapsiryhmän ohjaaminen (HV)
*****************************************************************************************
17.2.2022 Kampuksella
klo 9:00-12:00 Työpajatyöskentelyä kahdessa ryhmässä: musiikki ja liikunta, sadut ja tarinat (MK,HV); klo 13:00-15:00 Omien toimintasuunnitelmien valmistelua ohjaustuokiota varten (MK, HV) Opettajat mukana klo 13:00 - 13:30 (käydään suunnittelulomake läpi) Sen jälkeen työparit aloittavat työskentelynsä mukana tuomiensa ja luokan materiaaleja hyödyntäen. Tunnin lopussa opiskelijat esittelevät alustavan suunnitelmansa toisilleen ja opettajille.
****************************************************************************************
viikolla 8 itsenäisen työskentelyn viikko: ohjausharjoitukset lapsiryhmissä kentällä
*****************************************************************************************
POIKKEUS! Lähipäivä on vaihdettu lasun kanssa.
Vaka on ti 1.3.2022 Kampuksella (lasu to 3.3.)
klo 9:00-11:00 Vasuun liittyvän ennakkotehtävän purku (MK,HV)
klo 12:00 - 14:00 Työpajatoimintaa: oman luovan ilmaisun vahvistamista (MK,HV)
*****************************************************************************************
10.3.2022 Zoomissa
klo 9:30 - 12:00 Ohjaustuokioiden purku kahdessa ryhmässä (MK/ HV) klo 13:00 - 13:45 vierailija kentältä ja 14:00 - 14:30 loppukeskustelu ja jakson arviointi
- Opetuksessa 100% läsnäolo. Korvaustehtäviä voi tehdä vain kahdelta (sairauden takia) opetuspäivältä. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia.
Tavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatuksen perusteet ja tietää miten tavoitteellista toimintaa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan.-tietää miten luodaan lapsen kehitystä tukeva oppimis- ja kasvuympäristö.-osaa huomioida hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa.-osaa ryhmän ohjauksen perusteet.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen työ- ja toimintatavat: lapsen osallisuus, varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- oppimisen alueet
- pedagoginen suunnittelu ja dokumentointi
- kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus
- lapsiryhmän toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Oppimateriaalit
Raportissa käytettäviä lähteitä mm:
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. Myös uudempi painos käy.
- Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino Oy.
- Koivula M., Siippanen A. & Eerola-Pennanen P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino Oy.
- Opetushallitus. 2018. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Lisäksi opiskelijat käyttävät raportissa omaan ohjaustuokioon liittyvää tietoperustaa lapsen kehityksestä ja materiaalia, mihin ohjattu toiminta perustuu ja miksi (vähintään kaksi itse valittua lähdettä).
Opetusmenetelmät
Pari- ja ryhmätyöskentely
Oppimistehtäviin perustuva oppiminen
Opettajajohtoinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op
Ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus lapsiryhmälle ja siihen liittyvä kirjallinen raportti 3 op
Ennakkotehtävä 1 op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana muodostuu paritehtävänä työstetystä raportista T1-K5.
Opiskelija antaa suullista palautetta toisille opiskelijoille ohjatuista toimintahetkistä, joita katsotaan yhdessä videoilta.
Raportin 1. palautuspäivä on 11.3.2022
Raportin 2. palautuspäivä on 25.3.2022
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista