Work Community Competence (10 cr)
Code: KH00BS21-3007
General information
- Enrollment
-
01.06.2023 - 07.09.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
31.08.2023 - 15.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Teachers
- Marianne Renvall
- Alisa Pettersson
- Teacher in charge
- Alisa Pettersson
- Groups
-
MLIITS22Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2022
- Course
- KH00BS21
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:
-tulevaisuuden työelämä
-fasilitointimenetelmät
-itsensä johtaminen
-tunneäly
-työskentelyvahvuuksien ja oman osaamisen tunnistaminen
-monimuotoisuus työyhteisössä
-tiimityötaidot
-coaching
-työhyvinvointi
-esihenkilötyö ja johtaminen
Yhteiset tapaamiset:
31.8. klo 9-16 Tulevaisuuden työpaja, fasilitointitaidot (kaikille MLIITS22-ryhmäläisille yhteinen aloitus)
1.9. klo 9-12 Opintojakson info, itsensä johtaminen (sis. Thomas HPA intro)
27.10. klo 9-16 Tiimityötaidot, coaching (sis. Thomas HPA purku tiimeissä)
7.12. klo 13-16 Kaikille monimuoto-opiskelijoille yhteinen tilaisuus: Työhyvinvointi
8.12. klo 9-16 Esihenkilötyö, johtaminen
Objective
After completing the course, the student has developed his/her skills in some of the professional skills areas that are important to him/her, such as:
- Organizational structure, strategic leadership
- Personnel management, supervisor work
- Recognizing and exploiting people's diversity and motivation, rewarding
- Team, employee or work community skills, emotional intelligence
- Meeting, negotiating and sales skills
- HR functions such as recruitment, orientation, development, work safety or collaboration in the workplace
Content
The student creates his/her own personal study plan at the beginning of the course, and demonstrates his/her skills through a variety of reports, essays, presentations, or on-the-job tasks, topic related materials or deliverables, such as introductory materials, teaching materials, and more. In addition, contact days include facts-type lectures on some topics.
Materials
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti eri teemoihin liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita, verkkolähteitä jne. Opiskelijoilla on mahdollisuus valita, mihin oppimateriaaleihin he keskittyvät. Vinkkejä materiaaleista jaetaan ItsLearning-alustalla.
Teaching methods
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia oppimismenetelmiä:
-Itsenäinen työskentely: Opintojakson aikana kirjoitetaan oppimispäiväkirjaa, joka sisältää mm. lähipäivien reflektion, kirjallisuuteen ja lähteisiin tutustumisen jne. Yksi osa itsenäistä työskentelyä on Thomas-analyysin (HPA-testi) tekeminen ja siihen liittyvä ohjauskeskustelu.
-Ryhmätyöskentely: Pienryhmät valmistelevat sisältöä opintojakson teemoista ja suunnittelevat teeman toteutuksen yhtä tai useampaa fasilitointi- ja kehittämismenetelmää soveltaen. Teemat jaetaan 1.9. lähipäivässä.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Turun ammattikoreakoulu on sitoutunut hyödyntämään Innovaatiopedagogiikkaa omassa toiminnassaan. Innovaatiopedagogiikka on yksilöiden ja ryhmien innovaatiokompetenssien kehittymiseen tähtäävä oppimisote, joka määrittelee uudella tavalla, kuinka tietoa omaksutaan, tuotetaan ja käytetään siten, että saadaan aikaan innovaatioita. Innovaatiopedagogiikka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle. Innovaatiokompetenssit jaetaan viiteen ryhmään, jotka ovat luovuus, kriittinen ajattelu, aloitteellisuus, tiimityötaidot sekä verkosto-osaaminen. Tässä opintojaksossa innovaatiokompetensseja arvioidaan erityisesti ryhmätyöskentelyssä.
Completion alternatives
Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluvuista sovitaan koulutusvastaavan kanssa. Huom. Mikäli kyseinen opintojakso on jäänyt aiemmin kesken ja olet jo aloittanut kurssin tehtävien tekemisen, otathan yhteyttä opettajaan Mikko Niskanen (mikko.niskanen@turkuamk.fi) mahdollisimman pian.
Jos sinulla on aikaisempaa esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista opintojakson sisällöstä, voit osallistua osaamisen näyttöön.
Osaamisen näytössä on kaksi osaa:
1. Kirjallinen reflektio omasta osaamisesta. Tämä osuus tulee olla valmis 29.8. mennessä ja sen hyväksytysti suorittaminen on edellytys seuraavaan vaiheeseen osallistumiselle. Ohjeet kirjalliseen osuuteen lähetetään sähköpostitse 7.8. alkavalla viikolla.
2. Asiantuntijaesitys jostakin opintojakson teemasta. Opettajat valitsevat esityksen teeman kirjallisen reflektion (osa 1) perusteella. Esityspäivät ovat pääsääntöisesti joko 27.10. tai 8.12.
Näytön arvioinnissa noudatetaan opintojakson arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa (0-5). Näyttö järjestetään vain kerran eikä hyväksytyn näytön arvosanaa voi korottaa.
Student workload
10 op:n opintojakso tarkoittaa noin 270 h opiskelijan työtä.
Arvio tuntien jakaantumisesta:
Yhteiset tapaamiset 30h
Ryhmätyöskentely, pienryhmätapaamiset lähipäivien välillä, tiedonhaku, ryhmätyön sisällön suunnittelu ja toteutus sekä toiminnan arviointi (oma- ja vertaisarviointi) 100 tuntia
Henkilökohtaiset tehtävät ja niihin liittyviin materiaaleihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä tiedonhaku. Thomas-analyysin henk.koht. palaute. 140 tuntia
Evaluation methods and criteria
Arviointi muodostuu seuraavasti:
40% Ryhmässä tehtävä työ
60 % Henkilökohtainen oppimispäiväkirja
Molemmat osiot arvioidaan asteikolla 0-5 ja ne on suoritettava hyväksytysti (väh. arvosana 1) kokonaisarvosanan saamiseksi. Opintojakso edellyttää läsnäoloa. Myöhästyneet palautukset voivat vaikuttaa arvosanaa laskevasti.
Arvioinnissa korostuu substanssitiedon hallinta (ns. teoriaosaaminen), sen soveltaminen käytäntöön ja oman osaamisen ja kehittymisen reflektio.
Ryhmätyössä (teematunti) arvioidaan seuraavia asioita:
-Teematunnin sisältö ja rakenne
-Teemaan perehtyminen ja osaamisen näyttäminen
-Osallistavien menetelmien hyödyntäminen
-Kriittinen tiedonhaku
-Innovatiivisuus ja luovuus
-Ryhmätyöskentely
Vertaisarvioinnit otetaan huomioon ryhmätyön arvioinnissa.
Failed (0)
Oppimispäiväkirjaa ei ole palautettu tai arviointikriteerien mukainen taso 1 ei ole saavutettu.
Opiskelija on poissa lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran.
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn opettajan antaman palautteen ja vertaispalautteen perusteella.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• nimetä työelämän muutoksia yleisesti.
• käyttää jotakin fasilitointimenetelmää osana ryhmä- ja/tai tiimityöskentelyä.
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan luettelonomaisesti.
• tunnistaa mitä osaamista työelämä vaatii.
• nimetä, mitä eri työskentelyvahvuudet merkitsevät.
• luetella omia itsensä johtamisen taitoja ja tunnistaa itsensä johtamisen merkitys.
• selittää, mitä tunneäly merkitsee.
• selittää mitä monimuotoisuus työyhteisössä tarkoittaa.
• toimia tiimin jäsenenä.
• tunnistaa coachaavaan ja valmentavaan otteeseen liittyviä keskeisiä osaamisia
• nimetä työhyvinvoinnin merkityksen yksilölle, yhteisölle tai yhteiskunnalle.
• luetella työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä.
• kuvata esihenkilötyön merkityksen yrityksen liiketoiminnan tuloksen tekemisessä
• tunnistaa johtamisen ja johtajuuden ilmiöitä.
Assessment criteria, good (3-4)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• kertoa työelämän muutoksista yleisesti ja suhteessa omaan toimialaan.
• käyttää useampia fasilitointimenetelmiä osana ryhmä- ja/tai tiimityöskentelyä.
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan monipuolisesti ja perustellen.
• määritellä, mitä osaamista työelämä vaatii ja mitkä ovat oman alan vaatimukset suhteessa omiin vahvuuksiin.
• jäsentää ja kuvata erilaisten työskentelyvahvuuksien merkityksen työyhteisössä.
• arvioida omia itsensä johtamisen taitoja kriittisesti ja perustella itsensä johtamisen merkitystä.
• selittää, mitä tunneäly merkitsee ja mikä merkitys sillä on työyhteisössä.
• arvioida monimuotoisuuden merkitystä työyhteisön toiminnan tuloksellisuuden ja vastuullisuuden kannalta.
• toimia tuloksellisesti ja vastuullisesti tiimin jäsenenä.
• hyödyntää ja soveltaa coachingin ja valmentavan otteen periaatteita.
• selittää työhyvinvoinnin merkityksen yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle.
• kuvata työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä monipuolisesti.
• kuvata esihenkilötyön merkityksen yrityksen liiketoiminnan tuloksen tekemisessä
• havainnollistaa johtamisen ja johtajuuden ilmiöitä sekä peilata niitä käytännön johtamistyöhön
Assessment criteria, excellent (5)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• kertoa työelämän muutoksista yleisesti ja suhteessa omaan toimialaan analyyttisesti ja monipuolisesti.
• käyttää useita tarkoituksenmukaisia fasilitointimenetelmiä osana ryhmä- ja/tai tiimityöskentelyä.
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan analyyttisesti ja kriittisesti.
• analysoida, mitä osaamista työelämä vaatii ja mitkä ovat oman alan vaatimukset suhteessa omiin vahvuuksiin.
• selittää ja arvioida erilaisten työskentelyvahvuuksien merkitystä työyhteisössä.
• arvioida ja kehittää omia itsensä johtamisen taitoja ja analyoida itsensä johtamisen merkitystä.
• analysoida tunneälyn merkitystä työyhteisössä sekä kehittää omia tunneälytaitoja.
• analysoida monimuotoisuuden merkitystä työyhteisön toiminnan tuloksellisuuden ja vastuullisuuden kannalta.
• kehittää tiimityötä.
• johtaa tiimiä coachingin periaatteiden mukaisesti.
• analysoida työhyvinvoinnin merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle.
• kehittää työhyvinvointia omassa roolissaan työyhteisössä.
• kuvata esihenkilötyön merkityksen yrityksen liiketoiminnan tuloksen tekemisessä
• analysoida johtamisen ja johtajuuden ilmiöitä, ismejä ja trendejä sekä peilata niitä käytännön johtamistyöhön
Further information
Opintojaksolla hyödynnetään ItsLearning-oppimisalustaa.