Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS21-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 07.09.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Marianne Renvall
  • Alisa Pettersson

Vastuuopettaja

Alisa Pettersson

Ryhmät

  • MLIITS22
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2022
  • 31.08.2023 09:00 - 10:00, Tulevaisuuden työpaja
  • 31.08.2023 10:00 - 13:00, Tulevaisuuden työpaja
  • 31.08.2023 13:00 - 16:00, Tulevaisuuden työpaja
  • 31.08.2023 13:00 - 16:00, Tulevaisuuden työpaja
  • 01.09.2023 09:00 - 12:00, Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3007
  • 27.10.2023 09:00 - 16:00, Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3007
  • 08.12.2023 09:00 - 16:00, Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3007

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on kehittänyt osaamistaan joillakin hänelle tärkeillä työelämätaitojen aloilla, joita voivat olla esimerkiksi seuraavat:
- Organisaatioiden rakenteeseen, ilmapiiriin ja kehittämiseen liittyvät taidot sekä strateginen johtaminen
- Henkilöiden johtaminen, esimiehen työ
- Ihmisten erilaisuuden ja motivaation tunnistaminen ja hyödyntäminen, palkitseminen
- Tiimi-, alais- tai työyhteisötaidot, tunneäly
- Kokous-, neuvottelu- ja myyntitaidot
- HR-tehtävät, kuten rekrytointi, perehdyttäminen, kehittäminen, työturvallisuus tai yhteistoiminta työpaikoilla

Sisältö

Opiskelija rakentaa oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa kurssin alussa, ja osoittaa osaamisensa erilaisilla suoritteilla, joita voivat olla raportit, esseet, esitykset, tai omalle työpaikalle tehtävät, aiheeseen liittyvät materiaalit tai suoritteet, kuten perehdyttämismateriaalit, opetusmateriaalit tms. Lisäksi kontaktipäivinä pidetään tietoiskutyyppisiä luentoja osasta aiheita.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti eri teemoihin liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita, verkkolähteitä jne. Opiskelijoilla on mahdollisuus valita, mihin oppimateriaaleihin he keskittyvät. Vinkkejä materiaaleista jaetaan ItsLearning-alustalla.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia oppimismenetelmiä:

-Itsenäinen työskentely: Opintojakson aikana kirjoitetaan oppimispäiväkirjaa, joka sisältää mm. lähipäivien reflektion, kirjallisuuteen ja lähteisiin tutustumisen jne. Yksi osa itsenäistä työskentelyä on Thomas-analyysin (HPA-testi) tekeminen ja siihen liittyvä ohjauskeskustelu.

-Ryhmätyöskentely: Pienryhmät valmistelevat sisältöä opintojakson teemoista ja suunnittelevat teeman toteutuksen yhtä tai useampaa fasilitointi- ja kehittämismenetelmää soveltaen. Teemat jaetaan 1.9. lähipäivässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Turun ammattikoreakoulu on sitoutunut hyödyntämään Innovaatiopedagogiikkaa omassa toiminnassaan. Innovaatiopedagogiikka on yksilöiden ja ryhmien innovaatiokompetenssien kehittymiseen tähtäävä oppimisote, joka määrittelee uudella tavalla, kuinka tietoa omaksutaan, tuotetaan ja käytetään siten, että saadaan aikaan innovaatioita. Innovaatiopedagogiikka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle. Innovaatiokompetenssit jaetaan viiteen ryhmään, jotka ovat luovuus, kriittinen ajattelu, aloitteellisuus, tiimityötaidot sekä verkosto-osaaminen. Tässä opintojaksossa innovaatiokompetensseja arvioidaan erityisesti ryhmätyöskentelyssä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluvuista sovitaan koulutusvastaavan kanssa. Huom. Mikäli kyseinen opintojakso on jäänyt aiemmin kesken ja olet jo aloittanut kurssin tehtävien tekemisen, otathan yhteyttä opettajaan Mikko Niskanen (mikko.niskanen@turkuamk.fi) mahdollisimman pian.

Jos sinulla on aikaisempaa esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista opintojakson sisällöstä, voit osallistua osaamisen näyttöön.

Osaamisen näytössä on kaksi osaa:
1. Kirjallinen reflektio omasta osaamisesta. Tämä osuus tulee olla valmis 29.8. mennessä ja sen hyväksytysti suorittaminen on edellytys seuraavaan vaiheeseen osallistumiselle. Ohjeet kirjalliseen osuuteen lähetetään sähköpostitse 7.8. alkavalla viikolla.

2. Asiantuntijaesitys jostakin opintojakson teemasta. Opettajat valitsevat esityksen teeman kirjallisen reflektion (osa 1) perusteella. Esityspäivät ovat pääsääntöisesti joko 27.10. tai 8.12.

Näytön arvioinnissa noudatetaan opintojakson arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa (0-5). Näyttö järjestetään vain kerran eikä hyväksytyn näytön arvosanaa voi korottaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op:n opintojakso tarkoittaa noin 270 h opiskelijan työtä.

Arvio tuntien jakaantumisesta:
Yhteiset tapaamiset 30h
Ryhmätyöskentely, pienryhmätapaamiset lähipäivien välillä, tiedonhaku, ryhmätyön sisällön suunnittelu ja toteutus sekä toiminnan arviointi (oma- ja vertaisarviointi) 100 tuntia
Henkilökohtaiset tehtävät ja niihin liittyviin materiaaleihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä tiedonhaku. Thomas-analyysin henk.koht. palaute. 140 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:
-tulevaisuuden työelämä
-fasilitointimenetelmät
-itsensä johtaminen
-tunneäly
-työskentelyvahvuuksien ja oman osaamisen tunnistaminen
-monimuotoisuus työyhteisössä
-tiimityötaidot
-coaching
-työhyvinvointi
-esihenkilötyö ja johtaminen

Yhteiset tapaamiset:
31.8. klo 9-16 Tulevaisuuden työpaja, fasilitointitaidot (kaikille MLIITS22-ryhmäläisille yhteinen aloitus)
1.9. klo 9-12 Opintojakson info, itsensä johtaminen (sis. Thomas HPA intro)
27.10. klo 9-16 Tiimityötaidot, coaching (sis. Thomas HPA purku tiimeissä)
7.12. klo 13-16 Kaikille monimuoto-opiskelijoille yhteinen tilaisuus: Työhyvinvointi
8.12. klo 9-16 Esihenkilötyö, johtaminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolla hyödynnetään ItsLearning-oppimisalustaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi muodostuu seuraavasti:
40% Ryhmässä tehtävä työ
60 % Henkilökohtainen oppimispäiväkirja

Molemmat osiot arvioidaan asteikolla 0-5 ja ne on suoritettava hyväksytysti (väh. arvosana 1) kokonaisarvosanan saamiseksi. Opintojakso edellyttää läsnäoloa. Myöhästyneet palautukset voivat vaikuttaa arvosanaa laskevasti.

Arvioinnissa korostuu substanssitiedon hallinta (ns. teoriaosaaminen), sen soveltaminen käytäntöön ja oman osaamisen ja kehittymisen reflektio.

Ryhmätyössä (teematunti) arvioidaan seuraavia asioita:
-Teematunnin sisältö ja rakenne
-Teemaan perehtyminen ja osaamisen näyttäminen
-Osallistavien menetelmien hyödyntäminen
-Kriittinen tiedonhaku
-Innovatiivisuus ja luovuus
-Ryhmätyöskentely

Vertaisarvioinnit otetaan huomioon ryhmätyön arvioinnissa.

Hylätty (0)

Oppimispäiväkirjaa ei ole palautettu tai arviointikriteerien mukainen taso 1 ei ole saavutettu.
Opiskelija on poissa lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran.
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn opettajan antaman palautteen ja vertaispalautteen perusteella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• nimetä työelämän muutoksia yleisesti.
• käyttää jotakin fasilitointimenetelmää osana ryhmä- ja/tai tiimityöskentelyä.
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan luettelonomaisesti.
• tunnistaa mitä osaamista työelämä vaatii.
• nimetä, mitä eri työskentelyvahvuudet merkitsevät.
• luetella omia itsensä johtamisen taitoja ja tunnistaa itsensä johtamisen merkitys.
• selittää, mitä tunneäly merkitsee.
• selittää mitä monimuotoisuus työyhteisössä tarkoittaa.
• toimia tiimin jäsenenä.
• tunnistaa coachaavaan ja valmentavaan otteeseen liittyviä keskeisiä osaamisia
• nimetä työhyvinvoinnin merkityksen yksilölle, yhteisölle tai yhteiskunnalle.
• luetella työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä.
• kuvata esihenkilötyön merkityksen yrityksen liiketoiminnan tuloksen tekemisessä
• tunnistaa johtamisen ja johtajuuden ilmiöitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• kertoa työelämän muutoksista yleisesti ja suhteessa omaan toimialaan.
• käyttää useampia fasilitointimenetelmiä osana ryhmä- ja/tai tiimityöskentelyä.
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan monipuolisesti ja perustellen.
• määritellä, mitä osaamista työelämä vaatii ja mitkä ovat oman alan vaatimukset suhteessa omiin vahvuuksiin.
• jäsentää ja kuvata erilaisten työskentelyvahvuuksien merkityksen työyhteisössä.
• arvioida omia itsensä johtamisen taitoja kriittisesti ja perustella itsensä johtamisen merkitystä.
• selittää, mitä tunneäly merkitsee ja mikä merkitys sillä on työyhteisössä.
• arvioida monimuotoisuuden merkitystä työyhteisön toiminnan tuloksellisuuden ja vastuullisuuden kannalta.
• toimia tuloksellisesti ja vastuullisesti tiimin jäsenenä.
• hyödyntää ja soveltaa coachingin ja valmentavan otteen periaatteita.
• selittää työhyvinvoinnin merkityksen yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle.
• kuvata työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä monipuolisesti.
• kuvata esihenkilötyön merkityksen yrityksen liiketoiminnan tuloksen tekemisessä
• havainnollistaa johtamisen ja johtajuuden ilmiöitä sekä peilata niitä käytännön johtamistyöhön

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• kertoa työelämän muutoksista yleisesti ja suhteessa omaan toimialaan analyyttisesti ja monipuolisesti.
• käyttää useita tarkoituksenmukaisia fasilitointimenetelmiä osana ryhmä- ja/tai tiimityöskentelyä.
• tunnistaa ja sanoittaa omia vahvuuksiaan analyyttisesti ja kriittisesti.
• analysoida, mitä osaamista työelämä vaatii ja mitkä ovat oman alan vaatimukset suhteessa omiin vahvuuksiin.
• selittää ja arvioida erilaisten työskentelyvahvuuksien merkitystä työyhteisössä.
• arvioida ja kehittää omia itsensä johtamisen taitoja ja analyoida itsensä johtamisen merkitystä.
• analysoida tunneälyn merkitystä työyhteisössä sekä kehittää omia tunneälytaitoja.
• analysoida monimuotoisuuden merkitystä työyhteisön toiminnan tuloksellisuuden ja vastuullisuuden kannalta.
• kehittää tiimityötä.
• johtaa tiimiä coachingin periaatteiden mukaisesti.
• analysoida työhyvinvoinnin merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle.
• kehittää työhyvinvointia omassa roolissaan työyhteisössä.
• kuvata esihenkilötyön merkityksen yrityksen liiketoiminnan tuloksen tekemisessä
• analysoida johtamisen ja johtajuuden ilmiöitä, ismejä ja trendejä sekä peilata niitä käytännön johtamistyöhön