Development of the Competitiveness of a Tourist Destination (5 cr)
Code: KH00BY81-3001
General information
- Enrollment
-
01.12.2022 - 03.02.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
23.01.2023 - 19.05.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 40
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Lähiopetukset lukujärjestyksen mukaan. HUOM! Opintojaksolla ennakkolukutehtävä (1) ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa 26.1.23.
Projektiin liittyvä kenttätyöpäivä Uudessakaupungissa 23.3.23 (varaa koko päivä)
Lukujärjestyksen lähikertojen lisäksi tarvittaessa sovitaan pienryhmäkohtaisesti projektiohjausta verkon yli. Opintojakson lopussa verkkopalaute.
Ennakkotehtävä (1): palautus itsiin 25.1.23
26.1.23 klo 12.15 - 16 TT, SS, ennakkotehtävän purku, toteutussuunnitelman esittely, opintojakson työskentelytavan esittely
2.2.23 klo 12.15 - 16, TT. Alustava info Uudenkaupungin matkailun markkinointisuunnitelmaan liittyvästä projektista. Benchmarking-tehtävän (2) käynnistys.
9.2.23 klo 12.15 - 16, TT. Benchmarking-tehtävän jatkaminen ja "löydösten" esittäminen. Tehtävän 3 ohjeistus: Matkailukohteen kilpailukyky.
16.2.23 klo 12.15 - 16, SS, TT: Tehtävän 3 purku ja yhteenveto Uki-projektia ajatellen neljässä tutoriaaliryhmässä. Tehtävän 4 ohjeistus: Matkailukohteen strateginen ja operatiivinen johtaminen sekä kohteen markkinointistrategia.
vko 8 itsenäistä työskentelyä
2.3.23 klo 12.15 - 16, SS, TT: Tehtävän 4 purku ja yhteenveto tutoriaaliryhmässä. Tehtävän 5 ohjeistus: Matkailukohteen markkinoinnin suunnittelu.
9.3.23 klo 12.15 - 16, SS, TT Tehtävän 5 purku ja yhteenveto tutoriaaliryhmissä. Benchmarking-tehtävän parhaiden esimerkkien kokoaminen ryhmittäin. Valmistautuminen Uudenkaupungin vierailuun.
16.3.23 klo 12.15 - 16, SS, TT Valmistautuminen Uudenkaupungin vierailuun jatkuu: Uudenkaupungin matkailun markkinointisuunnitelman versio 1 & haastattelu- yms. kysymysten teko vierailupäivään, ohjaus pienryhmittäin.
23.3.23 klo 8 - 17, Projektityöskentelypäivä Uudessakaupungissa (bussikuljetus, kohdekäynnit), SS, TT
30.3.23 klo 12.15 - 16, TT Projektityöskentely ja ohjaus pienryhmittäin, lopputuotosten ohjeistus
vko 14 itsenäistä työskentelyä, tarvittaessa projektiohjausta verkon yli
13.4.23 klo 12.15 - 16, TT, projektiohjaus pienryhmittäin
20.4.23 klo 12.15 - 16, SS, TT, projektin suulliset esitykset
27.4.23 klo 12.15 - 16, TT, projektin lopputuotosten viimeistely
Objective
Upon completion of this course, the students will be able to:
• evaluate macro-level factors as well as competitive supply in terms of the competitiveness of the company and the tourist destination
• develop the competitiveness of the tourist destination as well as the destination supply
• interpret and promote the development opportunities of the company in relation to the tourist destination and the development of the tourist area
Content
• Competitiveness models of the tourist destination
• Company's networking and role in cooperation at the tourist destination level
• Tourist destination and company-level brand management and marketing communication
Materials
Oppimateriaali tarkennetaan itsissä jokaisen tehtävänannon yhteydessä.
Morrison, A.M. 2022 Tourism Marketing : In the Age of the Consumer (ekirja)
Visit Finland 2020. Digitaalisen asiakaskokemuksen käsikirja, saatavilla: (https://www.businessfinland.fi/497f30/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2020/digitaalisen_asiakaskokemuksen_kasikirja_destinaatioille_2020.pd f)
Developing a Competitive Haealth and Well-being Destination
https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522165404.pdf (luvut 3, 4 ja 5)
European Parlament 2019. European tourism: recent developments and future challenges (https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2019/629200/IPOL_STU(201 9)629200_EN.pdf), sivut 29 - 44.
Visit Finland 2021. Strategia 2021 - 2025, Varsinais-Suomen matkailun tiekartta, Uudenkaupungin matkailuohjelma
Nordisk Ministerråd. Nordic Tourism, Brand & Communication Platform (https://www.businessfinland.fi/4a8019/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2021/nordic-tourism-branding_final-presentation_201007.pd f)
The Routledge Handbook of Health Tourism (valittavilta osin)
Teaching methods
Opintojaksolla käytetään Innovaatiopedagogiikan mukaisesti aktivoivia, yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä (flipped learning + tutoriaalit + projektityöskentely) siten, että oppimista tapahtuu itsenäisesti, projektitiimissä, tutoriaaleissa, projektiohjauksissa sekä yritystapaamisissa vahvistaen näin opiskelijan yksilö-, yhteisö- ja verkosto-osaamista. Keskeinen tavoite on omaksua ja soveltaa opintojakson tietoperustaa käytännön projektissa uutta luovalla ja toimeksiantajaa hyödyttävällä tavalla.
Exam schedules
Tentti sovitaan tarvittaessa erikseen niille, jotka eivät suorita tutoriaaleja ja/tai projektia hyväksytysti.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakso toteutetaan Innopedan mukaisesti hyödyntäen työelämäyhteistyötä ja TKI-integrointia (Uudenkaupungin matkailutoimen projektitoimeksianto). Arviointi koostuu itse-, vertais-, opettaja- ja toimeksiantaja-arvioinnista. Opintojaksolla hyödynnetään itse- ja vertaisarvioinnissa innovaatiokompetensseja.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
Viisi tehtävää liittyen tietoperustan haltuunottoon sekä tietoperustan soveltamiseen projektityöskentelyyn.
Opintojakson laajuus 5 op eli keskimäärin 135 h opiskelijan työtä. Lukujärjestykseen merkitty lähiopetus sekä Uudenkaupungin työskentelypäivä yht. n. 50 h. Tehtävien teko n. 45 h ja itsenäisesti tehtävä projektityöskentely n. 40 h.
Evaluation methods and criteria
Viisi tehtävää, jotka puretaan lähiopetuskerroilla:
1. Ennakkotehtävä, palautus itsiin, arviointi hyväksytty - hylätty
2. Benchmarking-tehtävä, palautus itsiin, arviointi hyväksytty - hylätty
3. Lukutehtävä/Matkailukohteen kilpailukyky, purku tutoriaalissa, arviointi hyväksytty - hylätty
4. Lukukutehtävä/Matkailukohteen strateginen ja operatiivinen johtaminen sekä kohteen markkinointistrategia, purku tutoriaalissa, arviointi hyväksytty - hylätty
5. Lukutehtävä/Matkailukohteen markkinoinnin suunnittelu, purku tutoriaalissa, arviointi hyväksytty-hylätty
Mikäli opiskelija ei aktiivisesti osallistu tehtävien 3, 4 ja 5 tutoriaalipurkuun, tulee hänen palauttaa itsiin tiivistelmänsä tehtävän lukumateriaalista sekä ehdotukset, miten hyödyntää opittua Uusikaupunki-projektiin. Mainittujen tehtävien osalta opettaja-arviointi.
Työelämäprojekti Uudenkaupungin matkailutoimelle. Arviointi asteikolla 0 - 5. Opettaja-, itse- ja vertaisarviointi sekä toimeksiantajapalaute:
- projektisuunnitelma
- väliarviointi (9.3. benchmarkingin siihenastiset tulokset sekä 16.3. markkinointisuunnitelman runko)
- loppuesitys sekä lopputuotokset toimeksiantajalle (muoto määritellään toimeksiantajan kanssa myöhemmin)
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana 1: Opiskelija/ryhmä hyödyntää tietoperustaa, ohjaaja-, vertaispalautetta ja/tai yritysyhteistyötä niukahkosti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä opetussuunnitelman suuntaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Tuotos perustuu pääosin hajanaiseen, suorittavaan tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämistyöhön ja relevantin tietoperustan perusteltuun soveltamiseen. Lopputuotos on sekava ja viimeistelemätön ja sen arvo toimeksiantajalle on vähäinen.
Assessment criteria, good (3-4)
Arvosana 3: Opiskelijaryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee kohtalaisesti jakamaan tietoa ryhmän sisällä sekä hyödyntämään ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä yritysyhteistyötä. Ryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Toimeksiantajalle esitettävä lopputuotos on pääosin perusteltu joko tietoperustan tai omien havaintojen avulla. Lopputulos sisältää hyödyntämiskelpoisia osia toimeksiantajalle ja sen kokonaisrakenne ja -ilme on varsin looginen ja ymmärrettävä.
Assessment criteria, excellent (5)
Arvosana 5: Opiskelijaryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa osaamista, ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä yrittäjäyhteistyötä hyödyntäen. Tietoperusta on laaja, lähteet relevantteja suhteessa tavoitteisiin ja tietoperustaa sekä menetelmiä sovelletaan onnistuneesti ja perustellen koko projektin aikana. Lopputulos on asiakaslähtöinen, innovatiivinen ja toimeksiantajalle arvokas ja helposti hyödynnettävissä. Tuotokset ovat loogisia sekä ammattimaisen viimeisteltyjä.
Further information
Its-oppimisympäristö sekä projektin osalta Teams