Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY81-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 03.02.2023
Ajoitus
23.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opettaja
- Susanna Saari
- Telle Tuominen
Ryhmät
-
PMMWES21Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S21
-
PLIITS20MWLPLIITS20MWL
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida makrotason tekijöitä sekä kilpailevaa tarjontaa yrityksen ja matkailukohteen kilpailukyvyn kannalta
• kehittää matkailukohteen kilpailukykyä sekä kohdetarjoomaa
• tulkita sekä edistää yrityksen kehittymismahdollisuuksia suhteessa matkailukohteen ja matkailualueen kehittämiseen
Sisältö
• Matkailukohteen kilpailukykymallit
• Yrityksen verkostoituminen ja rooli matkailukohdetason yhteistyössä
• Matkailukohteen ja yritystason brändin johtaminen sekä markkinointiviestintä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali tarkennetaan itsissä jokaisen tehtävänannon yhteydessä.
Morrison, A.M. 2022 Tourism Marketing : In the Age of the Consumer (ekirja)
Visit Finland 2020. Digitaalisen asiakaskokemuksen käsikirja, saatavilla: (https://www.businessfinland.fi/497f30/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2020/digitaalisen_asiakaskokemuksen_kasikirja_destinaatioille_2020.pdf)
Developing a Competitive Haealth and Well-being Destination
https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522165404.pdf (luvut 3, 4 ja 5)
European Parlament 2019. European tourism: recent developments and future challenges (https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2019/629200/IPOL_STU(2019)629200_EN.pdf), sivut 29 - 44.
Visit Finland 2021. Strategia 2021 - 2025, Varsinais-Suomen matkailun tiekartta, Uudenkaupungin matkailuohjelma
Nordisk Ministerråd. Nordic Tourism, Brand & Communication Platform (https://www.businessfinland.fi/4a8019/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2021/nordic-tourism-branding_final-presentation_201007.pdf)
The Routledge Handbook of Health Tourism (valittavilta osin)
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään Innovaatiopedagogiikan mukaisesti aktivoivia, yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä (flipped learning + tutoriaalit + projektityöskentely) siten, että oppimista tapahtuu itsenäisesti, projektitiimissä, tutoriaaleissa, projektiohjauksissa sekä yritystapaamisissa vahvistaen näin opiskelijan yksilö-, yhteisö- ja verkosto-osaamista. Keskeinen tavoite on omaksua ja soveltaa opintojakson tietoperustaa käytännön projektissa uutta luovalla ja toimeksiantajaa hyödyttävällä tavalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti sovitaan tarvittaessa erikseen niille, jotka eivät suorita tutoriaaleja ja/tai projektia hyväksytysti.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan Innopedan mukaisesti hyödyntäen työelämäyhteistyötä ja TKI-integrointia (Uudenkaupungin matkailutoimen projektitoimeksianto). Arviointi koostuu itse-, vertais-, opettaja- ja toimeksiantaja-arvioinnista. Opintojaksolla hyödynnetään itse- ja vertaisarvioinnissa innovaatiokompetensseja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viisi tehtävää liittyen tietoperustan haltuunottoon sekä tietoperustan soveltamiseen projektityöskentelyyn.
Opintojakson laajuus 5 op eli keskimäärin 135 h opiskelijan työtä. Lukujärjestykseen merkitty lähiopetus sekä Uudenkaupungin työskentelypäivä yht. n. 50 h. Tehtävien teko n. 45 h ja itsenäisesti tehtävä projektityöskentely n. 40 h.
Sisällön jaksotus
Lähiopetukset lukujärjestyksen mukaan. HUOM! Opintojaksolla ennakkolukutehtävä (1) ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa 26.1.23.
Projektiin liittyvä kenttätyöpäivä Uudessakaupungissa 23.3.23 (varaa koko päivä)
Lukujärjestyksen lähikertojen lisäksi tarvittaessa sovitaan pienryhmäkohtaisesti projektiohjausta verkon yli. Opintojakson lopussa verkkopalaute.
Ennakkotehtävä (1): palautus itsiin 25.1.23
26.1.23 klo 12.15 - 16 TT, SS, ennakkotehtävän purku, toteutussuunnitelman esittely, opintojakson työskentelytavan esittely
2.2.23 klo 12.15 - 16, TT. Alustava info Uudenkaupungin matkailun markkinointisuunnitelmaan liittyvästä projektista. Benchmarking-tehtävän (2) käynnistys.
9.2.23 klo 12.15 - 16, TT. Benchmarking-tehtävän jatkaminen ja "löydösten" esittäminen. Tehtävän 3 ohjeistus: Matkailukohteen kilpailukyky.
16.2.23 klo 12.15 - 16, SS, TT: Tehtävän 3 purku ja yhteenveto Uki-projektia ajatellen neljässä tutoriaaliryhmässä. Tehtävän 4 ohjeistus: Matkailukohteen strateginen ja operatiivinen johtaminen sekä kohteen markkinointistrategia.
vko 8 itsenäistä työskentelyä
2.3.23 klo 12.15 - 16, SS, TT: Tehtävän 4 purku ja yhteenveto tutoriaaliryhmässä. Tehtävän 5 ohjeistus: Matkailukohteen markkinoinnin suunnittelu.
9.3.23 klo 12.15 - 16, SS, TT Tehtävän 5 purku ja yhteenveto tutoriaaliryhmissä. Benchmarking-tehtävän parhaiden esimerkkien kokoaminen ryhmittäin. Valmistautuminen Uudenkaupungin vierailuun.
16.3.23 klo 12.15 - 16, SS, TT Valmistautuminen Uudenkaupungin vierailuun jatkuu: Uudenkaupungin matkailun markkinointisuunnitelman versio 1 & haastattelu- yms. kysymysten teko vierailupäivään, ohjaus pienryhmittäin.
23.3.23 klo 8 - 17, Projektityöskentelypäivä Uudessakaupungissa (bussikuljetus, kohdekäynnit), SS, TT
30.3.23 klo 12.15 - 16, TT Projektityöskentely ja ohjaus pienryhmittäin, lopputuotosten ohjeistus
vko 14 itsenäistä työskentelyä, tarvittaessa projektiohjausta verkon yli
13.4.23 klo 12.15 - 16, TT, projektiohjaus pienryhmittäin
20.4.23 klo 12.15 - 16, SS, TT, projektin suulliset esitykset
27.4.23 klo 12.15 - 16, TT, projektin lopputuotosten viimeistely
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its-oppimisympäristö sekä projektin osalta Teams
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viisi tehtävää, jotka puretaan lähiopetuskerroilla:
1. Ennakkotehtävä, palautus itsiin, arviointi hyväksytty - hylätty
2. Benchmarking-tehtävä, palautus itsiin, arviointi hyväksytty - hylätty
3. Lukutehtävä/Matkailukohteen kilpailukyky, purku tutoriaalissa, arviointi hyväksytty - hylätty
4. Lukukutehtävä/Matkailukohteen strateginen ja operatiivinen johtaminen sekä kohteen markkinointistrategia, purku tutoriaalissa, arviointi hyväksytty - hylätty
5. Lukutehtävä/Matkailukohteen markkinoinnin suunnittelu, purku tutoriaalissa, arviointi hyväksytty-hylätty
Mikäli opiskelija ei aktiivisesti osallistu tehtävien 3, 4 ja 5 tutoriaalipurkuun, tulee hänen palauttaa itsiin tiivistelmänsä tehtävän lukumateriaalista sekä ehdotukset, miten hyödyntää opittua Uusikaupunki-projektiin. Mainittujen tehtävien osalta opettaja-arviointi.
Työelämäprojekti Uudenkaupungin matkailutoimelle. Arviointi asteikolla 0 - 5. Opettaja-, itse- ja vertaisarviointi sekä toimeksiantajapalaute:
- projektisuunnitelma
- väliarviointi (9.3. benchmarkingin siihenastiset tulokset sekä 16.3. markkinointisuunnitelman runko)
- loppuesitys sekä lopputuotokset toimeksiantajalle (muoto määritellään toimeksiantajan kanssa myöhemmin)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: Opiskelija/ryhmä hyödyntää tietoperustaa, ohjaaja-, vertaispalautetta ja/tai yritysyhteistyötä niukahkosti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä opetussuunnitelman suuntaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Tuotos perustuu pääosin hajanaiseen, suorittavaan tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämistyöhön ja relevantin tietoperustan perusteltuun soveltamiseen. Lopputuotos on sekava ja viimeistelemätön ja sen arvo toimeksiantajalle on vähäinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: Opiskelijaryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee kohtalaisesti jakamaan tietoa ryhmän sisällä sekä hyödyntämään ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä yritysyhteistyötä. Ryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Toimeksiantajalle esitettävä lopputuotos on pääosin perusteltu joko tietoperustan tai omien havaintojen avulla. Lopputulos sisältää hyödyntämiskelpoisia osia toimeksiantajalle ja sen kokonaisrakenne ja -ilme on varsin looginen ja ymmärrettävä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5: Opiskelijaryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa osaamista, ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä yrittäjäyhteistyötä hyödyntäen. Tietoperusta on laaja, lähteet relevantteja suhteessa tavoitteisiin ja tietoperustaa sekä menetelmiä sovelletaan onnistuneesti ja perustellen koko projektin aikana. Lopputulos on asiakaslähtöinen, innovatiivinen ja toimeksiantajalle arvokas ja helposti hyödynnettävissä. Tuotokset ovat loogisia sekä ammattimaisen viimeisteltyjä.