Skip to main content

Balancing 1a (2 cr)

Code: 2011432-3007

General information


Enrollment
15.08.2022 - 15.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.09.2022 - 22.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
6 - 15
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts
Teachers
Minna Karesluoto
Laura Tikka
Course
2011432
No reservations found for realization 2011432-3007!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tavoitteet:

Opiskelija osaa tasapainoilutekniikan ammatilliset perustekniikat seuraavilla välineillä: tiukka nuora, löysä nuora, tasapainoilupallo, rola-bola ja yksipyöräinen.
Opiskelija tuntee tasapainolajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita ja osaa tehdä kyseisiä harjoitteita itsenäisesti.
Opiskelija osaa käyttää tasapainoilun välineistöä turvallisesti.
Opiskelija hallitsee tasapainoilutekniikan ammattisanastoa ja ja osaa huoltaa välineistöä.
Opiskelija osaa soveltaa tasapainoilun tekniikoita taiteellisen kommunikaation välineenä

Sisällöt
-harjoitellaan tavoitteellisesti tasapainotekniikoita seuraavilla välineillä: tiukkanuora, löysänuora, tasapainoilupallo, rola-bola ja yksipyöräinen.
-tasapainotekniikat sisältävät muun muassa:
tiukka nuora: kävely eteen ja taakse, käännökset, kyykky, istuminen ja makaaminen nuoralla, pieni hyppy
löysä nuora: seisominen yhdellä ja kahdella jalalla, askel eteen ja taakse, istuminen ja makaaminen nuoralla, välineen käyttö nuoralla, kieppi nuoran ympäri
tasapainoilupallo: pallolle nousu, kävely pallolla eri suuntiin, hyppy, välineen käyttö pallon päällä
rola-bola: rola-bolalle nousu, seisominen ja sivuttain seisominen, kyykky, välineen käyttö rola-bolan päällä, parityöskentelyn perusteet rola-bolalla
yksipyöräinen: nousu pyörälle, hallittu salin ympäri ajaminen eteenpäin

-tutustutaan tikkaisiin, puujalkoihin ja rulliin tasapainovälineinä
-harjoitellaan liikkeiden liittämistä toisiinsa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi
-opitaan harjoittelemaan turvallisesti ja opetellaan eri tasapainovälineiden turvalliset kiinnitykset sekä välineiden huolto
-kiinnitetään huomiota ryhtiin ja puhtaaseen harjoitteluun sekä tehdään tasapainoilua tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita

-tehdään mini- demoja, joiden kautta opitaan luomaan taiteellisia kokonaisuuksia yksin, pareina ja ryhmässä

Objective

Students are able to• balancing professional basic techniques in following disciplines: a tight wire, a loose rope, balancing ball, ladders, rola-bola and unicycle• use balancing professional vocabulary•use balancing equipments safely and maintain equipments• develop and variate balancing techniques, as well as apply their skills ias a tool of artistic communication

Content

The course is to build physical skills to set up circus artist together with the other circus technique studies. Aim of the module is the development of the physical potential of the student in balancing skills. The students will learn to balance with the following instruments: tight wire, loose rope, balancing ball, ladders, rola-bola and unicycle. Studies are carried out in group teaching, they include practical exercises, assignments and demos.

Teaching methods

Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin, pareina ja ryhmässä. Opiskelijat valmistavat demo- esitykset yksin ja parin kanssa. Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä jatkuvaa palautteen antoa.
Käytännön harjoittelun lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia, videoita ja keskustellaan ryhmässä.
Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa oman osaamisensa edistymisestä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentelyä

Evaluation methods and criteria

Arvioinnin kohteet:
Arviointi tapahtuu suhteessa opintojakson tavoitteisiin, lähtötasoon sekä vertaisryhmään ja kansalliseen tasoon ja perustuu Turun ammattikorkeakoulun ja esittävän taiteen yleisiin arviontikriteereihin.

Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo (vähintään 80%) ja osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) opiskelijan aktiivisuus ja opiskelijan ryhmätyötaidot
3) jatkuvan arvioinnin ja oppimispäiväkirjan kautta todettu tekninen taito ja kehittyminen
4) soolo- demo vapaasti valitsemasta tasapainolajista 7.12.2022
5) pari- demo vapaasti valitusta tasapainolajista 14.12.2022

Failed (0)

Opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija saavuttaa opintojakson keskeiset tavoitteet. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa välinekohtaiset perustekniikat. Opiskelija käyttää osassa vaadituista perustekniikoissa apuvälineitä kuten apukättä ja spottausta. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja osaa toimia ryhmässä.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti. Opiskelija saavuttaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja osaa yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut välinekohtaiset tekniikat hyvin, apuvälineen käyttö sallittua vain kolmessa liikkeessä. Opiskelija osaa soveltaa tasapainotekniikoita luovasti soolo -ja paridemossa. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteistä oppimisilmapiiriä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija saavuttaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut välinekohtaiset tekniikat erinomaisesti. Opiskelija osaa soveltaa tasapainotekniikoita luovasti ja monipuolisesti soolo -ja paridemossa. Opiskelija tunnistaa omat oppimistapansa ja osaa lisäksi tarkastella ja arvioida sekä omaa että ryhmänsä oppimista. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteisestä oppimisilmapiiriä.

Go back to top of page