Tasapainoilu 1a (2 op)
Toteutuksen tunnus: 2011432-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 15.09.2022
Ajoitus
07.09.2022 - 22.12.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 15
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
- Laura Tikka
Ryhmät
-
PTEASS22Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tasapainoilutekniikan ammatilliset perustekniikat seuraavilla välineillä: tiukka nuora, löysä nuora, tasapainoilupallo, tikkaat, rola-bola ja yksipyöräinen
- tasapainoilutekniikanammattisanaston
- käyttää tasapainoilun välineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- tasapainoilun tekniikoiden kehittelyn ja variaatiot sekä taidot tekniikan soveltamiseen taiteellisen kommunikaation välineenä
Sisältö
Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen tasapainoilutekniikoissa. Opintojaksolla opiskelija oppii tasapainottelemaan seuraavilla välineillä: tiukkanuora, löysänuora, tasapainoilupallo, tikkaat, rola-bola ja yksipyöräinen. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja
Opetusmenetelmät
Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin, pareina ja ryhmässä. Opiskelijat valmistavat demo- esitykset yksin ja parin kanssa. Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä jatkuvaa palautteen antoa.
Käytännön harjoittelun lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia, videoita ja keskustellaan ryhmässä.
Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa oman osaamisensa edistymisestä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentelyä
Sisällön jaksotus
Tavoitteet:
Opiskelija osaa tasapainoilutekniikan ammatilliset perustekniikat seuraavilla välineillä: tiukka nuora, löysä nuora, tasapainoilupallo, rola-bola ja yksipyöräinen.
Opiskelija tuntee tasapainolajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita ja osaa tehdä kyseisiä harjoitteita itsenäisesti.
Opiskelija osaa käyttää tasapainoilun välineistöä turvallisesti.
Opiskelija hallitsee tasapainoilutekniikan ammattisanastoa ja ja osaa huoltaa välineistöä.
Opiskelija osaa soveltaa tasapainoilun tekniikoita taiteellisen kommunikaation välineenä
Sisällöt
-harjoitellaan tavoitteellisesti tasapainotekniikoita seuraavilla välineillä: tiukkanuora, löysänuora, tasapainoilupallo, rola-bola ja yksipyöräinen.
-tasapainotekniikat sisältävät muun muassa:
tiukka nuora: kävely eteen ja taakse, käännökset, kyykky, istuminen ja makaaminen nuoralla, pieni hyppy
löysä nuora: seisominen yhdellä ja kahdella jalalla, askel eteen ja taakse, istuminen ja makaaminen nuoralla, välineen käyttö nuoralla, kieppi nuoran ympäri
tasapainoilupallo: pallolle nousu, kävely pallolla eri suuntiin, hyppy, välineen käyttö pallon päällä
rola-bola: rola-bolalle nousu, seisominen ja sivuttain seisominen, kyykky, välineen käyttö rola-bolan päällä, parityöskentelyn perusteet rola-bolalla
yksipyöräinen: nousu pyörälle, hallittu salin ympäri ajaminen eteenpäin
-tutustutaan tikkaisiin, puujalkoihin ja rulliin tasapainovälineinä
-harjoitellaan liikkeiden liittämistä toisiinsa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi
-opitaan harjoittelemaan turvallisesti ja opetellaan eri tasapainovälineiden turvalliset kiinnitykset sekä välineiden huolto
-kiinnitetään huomiota ryhtiin ja puhtaaseen harjoitteluun sekä tehdään tasapainoilua tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita
-tehdään mini- demoja, joiden kautta opitaan luomaan taiteellisia kokonaisuuksia yksin, pareina ja ryhmässä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
Arviointi tapahtuu suhteessa opintojakson tavoitteisiin, lähtötasoon sekä vertaisryhmään ja kansalliseen tasoon ja perustuu Turun ammattikorkeakoulun ja esittävän taiteen yleisiin arviontikriteereihin.
Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo (vähintään 80%) ja osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) opiskelijan aktiivisuus ja opiskelijan ryhmätyötaidot
3) jatkuvan arvioinnin ja oppimispäiväkirjan kautta todettu tekninen taito ja kehittyminen
4) soolo- demo vapaasti valitsemasta tasapainolajista 7.12.2022
5) pari- demo vapaasti valitusta tasapainolajista 14.12.2022
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija saavuttaa opintojakson keskeiset tavoitteet. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa välinekohtaiset perustekniikat. Opiskelija käyttää osassa vaadituista perustekniikoissa apuvälineitä kuten apukättä ja spottausta. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja osaa toimia ryhmässä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti. Opiskelija saavuttaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja osaa yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut välinekohtaiset tekniikat hyvin, apuvälineen käyttö sallittua vain kolmessa liikkeessä. Opiskelija osaa soveltaa tasapainotekniikoita luovasti soolo -ja paridemossa. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteistä oppimisilmapiiriä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija saavuttaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut välinekohtaiset tekniikat erinomaisesti. Opiskelija osaa soveltaa tasapainotekniikoita luovasti ja monipuolisesti soolo -ja paridemossa. Opiskelija tunnistaa omat oppimistapansa ja osaa lisäksi tarkastella ja arvioida sekä omaa että ryhmänsä oppimista. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteisestä oppimisilmapiiriä.