Basics of Business Administration (15 cr)
Code: KH00CN50-3002
General information
- Enrollment
-
01.06.2023 - 03.09.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2023 - 15.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 15 cr
- Local portion
- 15 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Teachers
- Kosar Mahmoodi
- Eeva Lehtinen
- Alisa Pettersson
- Hannele Mikkola
- Groups
-
MLIITS23Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023
- Course
- KH00CN50
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yrittäjyys
- uudet liiketoimintamallit
- markkinoinnin toimintaympäristö ja kilpailukeinot, ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- yritystoiminnan kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
- liiketoimintasuunnitelman hyödyntäminen yritystoiminnassa
- onnistuneen tiimityöskentelyn perusteet
Yhteiset tapaamiset:
24.8. Kurssin esittely ja orientaatio aiheeseen
14.9. Asiakaslähtöisyys ja liikeidean kehittäminen (+ tiedonhankinnan perusteet info)
5.10. Yrityksen toimintaympäristöt ja liiketoimintamallit
3.11. Markkinoinnin perusteet
23.11. Markkinointi jatkuu & kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
8.12. Loppuesitykset, palaute & vertaisarviointi
o Tiedonhankinnan perusteet -kurssi (ITSistä löytyy oma kurssialusta)
- aloitusinfo 14.9. klo 9
- ohjaus to 26.10. klo 16-17 TAI ma 30.10. klo 11.30-12.30 Teams-yhteydellä.
- tehtävät suoritettava viimeistään 19.11.2023
Objective
The student can
- work actively and goal-oriented as a team member.
- use the basic terminology of business administration.
- interpret the interactive relationships between the organization's economic process and the interest groups and their impact on profitability.
- use tools to describe the business model.
- compare company forms businesswise.
- utilize business plan as a tool.
- interpret the interactions between the financial process of the organization and its stakeholders and their importance for profitability.
- describe factors affecting purchasing behavior and segmentation.
- utilize competitive means of marketing in reaching the targeted customer segments.
Content
- the basics of teamwork
- basic concepts of business administration
- sustainable and responsible business operations
- business models
- economic process of an organization
- profitability of business operations and profitability calculation
- business financing when starting a business
- business risks and risk management
- company forms
- marketing operating environment
- purchasing behavior and segmentation
- competitive means of marketing
Materials
Bergström, S. & Leppänen, A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki:Edita.
Osterwalder. A., Pigneur, Y. & Clark, T. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers and challengers. (ekirja & painettu)
Opintojaksolla annettu luentomateriaalit, kirjallisuus, artikkelit, videot ja podcastit.
Teaching methods
Case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät ja itsenäinen tiedonhaku.
Opintojakso toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä. Opiskelu vaatii paljon ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.
Opintokokonaisuudesta järjestetään kaksi tenttiä: liiketoiminnan peruskäsitteet (henkilökohtainen testi ItsLearningissä) ja markkinoinnin perusteet-ryhmätentti.
Exam schedules
Opintojaksoon kuuluu yksi henkilökohtainen testi (liiketoiminnan peruskäsitteet). Testi tehdään verkossa Itslearning-ympäristössä.
Markkinoinnin perusteet-ryhmätentti järjestetään kampuksella 23.11.2023
Pedagogic approaches and sustainable development
Flipped learning, innovaatiopedagogiikka, case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät, oppimisraportit ja itsenäinen tiedonhaku
Completion alternatives
Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluvuista sovitaan koulutusvastaavan kanssa. Jos opiskelija on suorittanut 10 op tai yli vastaavia korkeakouluopintoja, puuttuvan osuuden suoritustavasta sovitaan erikseen.
Jos opiskelijalla on aikaisempaa esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista opintojakson sisällöstä, hän voi osallistua osaamisen näyttöön.
Osaamisen näytössä on kaksi osaa:
-tentti
-liiketoimintasuunnitelma ja sen esittäminen
Näyttösuoritus pitää olla kokonaisuudessaan valmis 14.9.2023 mennessä. Näytön arvioinnissa noudatetaan opintojakson arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa (0-5). Näyttö järjestetään vain kerran eikä näytön arvosanaa voi korottaa. Jos opiskelija ei ole tyytyväinen arvosanaansa, hän voi osallistua toteutukseen normaalisti.
Tarkemmat ohjeet hyväksiluvuista ja näytön suorittamisesta lähetetään osallistujille ennen opintojakson alkua.
Student workload
- Yhteiset tapaamiset 40h
- Ryhmätyöskentely, pienryhmätapaamiset, tiedonhaku, liiketoimintasuunnitelman työstäminen & työskentelyn dokumentointi sekä toiminnan arviointi (oma- ja vertaisarviointi) 225 tuntia
- Henkilökohtaiset tehtävät ja niihin liittyviin materiaaleihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä tiedonhaku 100 tuntia
- Tenttiin/testiin valmistautuminen 40 tuntia
Evaluation methods and criteria
Arviointi muodostuu seuraavasti:
1. Yrittäjyys ja liiketoiminnan peruskäsitteet
Testi ItsLearningissa (HYV/HYL)
Henkilökohtaiset oppimistehtävät (pisteytys 0-3)
2. Markkinointi
Henkilökohtaiset oppimistehtävät (pisteytys 0-3)
Ryhmätentti (arviointi 0-5)
3. Liiketoimintasuunnitelma ja laskelmat
Ryhmätyö: liiketoimintasuunnitelma (arviointi 0-5)
Henkilökohtainen oppimistehtävä (pisteytys 0-3)
Kaikki osat on suoritettava hyväksyttävästi (asteikko 1-5). Osien perusteella muodostetaan kokonaisarvosana (asteikko 1-5). Kokonaisarvosanan muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset oppimistehtävät 40 %
- liiketoimintasuunnitelma 40 %
- ryhmätentti 20 %
Opintojakso edellyttää läsnäoloa ja aktiivisuus vaikuttaa arvosanaan korottavasti.
Tehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti. Myöhässä tulleita tehtäviä ei arvioida (=0).
Plagiointi ja tekstin suora kopiointi lähteistä tai kirjoista johtaa automaattisesti tehtävän hylkäämiseen.
Failed (0)
Tenttejä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Opiskelija ei ole osallistunut lainkaan yhteisiin tapaamisiin.
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn ohjaajan antaman palautteen ja vertaispalautteen perusteella.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja osaa määritellä ne.
- laatii liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja ja kuvaa liiketoimintamallin osa-alueet liiketoimintasuunnitelmassa.
- tunnistaa keinoja, joiden avulla yritys voi toimia kestävästi ja vastuullisesti.
- tunnistaa yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää hinnoittelumenetelmiä
- tunnistaa yritystoiminnan riskejä ja keinoja niiden hallintaan.
- kuvaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- määrittelee perusteet segmentoinnille ja markkinoinnin kilpailukeinoille.
- osaa tiimityöskentelyn perusteet, osallistuu ryhmätyöskentelyyn ja pystyy arvioimaan sen onnistumista.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija
- osaa käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssä.
- osaa ideoita ja suunnitella liikeidean ja työstää siitä perustellun liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa perustellen liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet.
-osaa soveltaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita liiketoimintasuunnitelmassa.
- osaa määritellä yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
- osaa kartoittaa yritystoiminnan riskit ja valita keinoja niiden hallintaan.
-osaa kuvata monipuolisesti ja perustellen asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- osaa soveltaa markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- toimii tiimin jäsenenä aktiivisesti ja tavoitteellisesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
- soveltaa monipuolisesti liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssään.
- ideoi ja suunnittelee innovatiivisen ja toteuttamiskelpoisen liikeidean ja työstää siitä perustellun ja tavoitteellisen liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
-tunnistaa ja nimetä erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä innovatiivisesti, monipuolisesti ja perustellusti liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet ja osaa analysoida mallin vahvuuksia ja heikkouksia.
-hyödyntää kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita kilpailuetuna ja erottautumiskeinona liiketoimintasuunnitelmassa.
-määrittelee ja analysoi yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää monipuolisesti erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
-kartoittaa yritystoiminnan riskit ja arvioida riskien todennäköisyys toteutua sekä valita keinoja niiden hallintaan
- kuvaa syvällisesti ja analyyttisesti asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- soveltaa, valita ja perustella monipuolisesti markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- työskentelee tiimin jäsenenä vastuullisesti, tavoitteellisesti ja sitoutuneesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.