Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintaosaamisen perusteet (15 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CN50-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Kosar Mahmoodi
  • Eeva Lehtinen
  • Alisa Pettersson
  • Hannele Mikkola

Ryhmät

  • MLIITS23
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023
  • 14.09.2023 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3002
  • 05.10.2023 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3002
  • 26.10.2023 16:00 - 17:00, OHJAUS, Tiedonhankinnan perusteet -kurssi
  • 30.10.2023 11:30 - 12:30, Tiedonhankinnan perusteet -opintojakson ohjaus
  • 03.11.2023 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3002
  • 10.11.2023 08:30 - 09:30, Ohjaus, Tiedonhankinnan perusteet (osana Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3002 -opintojaksoa)
  • 14.11.2023 17:00 - 18:00, Ohjaus, tiedonhankinnan perusteet (osana Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3002 -opintojaksoa)
  • 23.11.2023 09:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3002
  • 08.12.2023 10:00 - 16:00, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3002

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia aktiivisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä.
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- ottaa huomioon kestävän kehityksen mukaiset periaatteet yritystoiminnassa.
- hyödyntää jotakin työkalua liiketoimintamallin kuvaamiseen.
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta.
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä.
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen.
- kuvata ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavia tekijöitä.
- hyödyntää markkinoinnin kilpailukeinoja tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.

Sisältö

- tiimityöskentelyn perusteet
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yritystoiminta
- liiketoimintamallit
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- yritysmuodot
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot

Oppimateriaalit

Bergström, S. & Leppänen, A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki:Edita.
Osterwalder. A., Pigneur, Y. & Clark, T. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers and challengers. (ekirja & painettu)

Opintojaksolla annettu luentomateriaalit, kirjallisuus, artikkelit, videot ja podcastit.

Opetusmenetelmät

Case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät ja itsenäinen tiedonhaku.

Opintojakso toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä. Opiskelu vaatii paljon ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.

Opintokokonaisuudesta järjestetään kaksi tenttiä: liiketoiminnan peruskäsitteet (henkilökohtainen testi ItsLearningissä) ja markkinoinnin perusteet-ryhmätentti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluu yksi henkilökohtainen testi (liiketoiminnan peruskäsitteet). Testi tehdään verkossa Itslearning-ympäristössä.
Markkinoinnin perusteet-ryhmätentti järjestetään kampuksella 23.11.2023

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Flipped learning, innovaatiopedagogiikka, case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät, oppimisraportit ja itsenäinen tiedonhaku

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluvuista sovitaan koulutusvastaavan kanssa. Jos opiskelija on suorittanut 10 op tai yli vastaavia korkeakouluopintoja, puuttuvan osuuden suoritustavasta sovitaan erikseen.

Jos opiskelijalla on aikaisempaa esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista opintojakson sisällöstä, hän voi osallistua osaamisen näyttöön.

Osaamisen näytössä on kaksi osaa:
-tentti
-liiketoimintasuunnitelma ja sen esittäminen

Näyttösuoritus pitää olla kokonaisuudessaan valmis 14.9.2023 mennessä. Näytön arvioinnissa noudatetaan opintojakson arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa (0-5). Näyttö järjestetään vain kerran eikä näytön arvosanaa voi korottaa. Jos opiskelija ei ole tyytyväinen arvosanaansa, hän voi osallistua toteutukseen normaalisti.

Tarkemmat ohjeet hyväksiluvuista ja näytön suorittamisesta lähetetään osallistujille ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Yhteiset tapaamiset 40h
- Ryhmätyöskentely, pienryhmätapaamiset, tiedonhaku, liiketoimintasuunnitelman työstäminen & työskentelyn dokumentointi sekä toiminnan arviointi (oma- ja vertaisarviointi) 225 tuntia
- Henkilökohtaiset tehtävät ja niihin liittyviin materiaaleihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä tiedonhaku 100 tuntia
- Tenttiin/testiin valmistautuminen 40 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:

- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yrittäjyys
- uudet liiketoimintamallit
- markkinoinnin toimintaympäristö ja kilpailukeinot, ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- yritystoiminnan kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
- liiketoimintasuunnitelman hyödyntäminen yritystoiminnassa
- onnistuneen tiimityöskentelyn perusteet

Yhteiset tapaamiset:
24.8. Kurssin esittely ja orientaatio aiheeseen
14.9. Asiakaslähtöisyys ja liikeidean kehittäminen (+ tiedonhankinnan perusteet info)
5.10. Yrityksen toimintaympäristöt ja liiketoimintamallit
3.11. Markkinoinnin perusteet
23.11. Markkinointi jatkuu & kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
8.12. Loppuesitykset, palaute & vertaisarviointi


o Tiedonhankinnan perusteet -kurssi (ITSistä löytyy oma kurssialusta)
- aloitusinfo 14.9. klo 9
- ohjaus to 26.10. klo 16-17 TAI ma 30.10. klo 11.30-12.30 Teams-yhteydellä.
- tehtävät suoritettava viimeistään 19.11.2023

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi muodostuu seuraavasti:

1. Yrittäjyys ja liiketoiminnan peruskäsitteet
Testi ItsLearningissa (HYV/HYL)
Henkilökohtaiset oppimistehtävät (pisteytys 0-3)

2. Markkinointi
Henkilökohtaiset oppimistehtävät (pisteytys 0-3)
Ryhmätentti (arviointi 0-5)

3. Liiketoimintasuunnitelma ja laskelmat
Ryhmätyö: liiketoimintasuunnitelma (arviointi 0-5)
Henkilökohtainen oppimistehtävä (pisteytys 0-3)

Kaikki osat on suoritettava hyväksyttävästi (asteikko 1-5). Osien perusteella muodostetaan kokonaisarvosana (asteikko 1-5). Kokonaisarvosanan muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset oppimistehtävät 40 %
- liiketoimintasuunnitelma 40 %
- ryhmätentti 20 %

Opintojakso edellyttää läsnäoloa ja aktiivisuus vaikuttaa arvosanaan korottavasti.
Tehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti. Myöhässä tulleita tehtäviä ei arvioida (=0).

Plagiointi ja tekstin suora kopiointi lähteistä tai kirjoista johtaa automaattisesti tehtävän hylkäämiseen.

Hylätty (0)

Tenttejä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Opiskelija ei ole osallistunut lainkaan yhteisiin tapaamisiin.
Opiskelija ei ole osallistunut ryhmätyöskentelyyn ohjaajan antaman palautteen ja vertaispalautteen perusteella.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja osaa määritellä ne.
- laatii liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja ja kuvaa liiketoimintamallin osa-alueet liiketoimintasuunnitelmassa.
- tunnistaa keinoja, joiden avulla yritys voi toimia kestävästi ja vastuullisesti.
- tunnistaa yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää hinnoittelumenetelmiä
- tunnistaa yritystoiminnan riskejä ja keinoja niiden hallintaan.
- kuvaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- määrittelee perusteet segmentoinnille ja markkinoinnin kilpailukeinoille.
- osaa tiimityöskentelyn perusteet, osallistuu ryhmätyöskentelyyn ja pystyy arvioimaan sen onnistumista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssä.
- osaa ideoita ja suunnitella liikeidean ja työstää siitä perustellun liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa perustellen liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet.
-osaa soveltaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita liiketoimintasuunnitelmassa.
- osaa määritellä yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
- osaa kartoittaa yritystoiminnan riskit ja valita keinoja niiden hallintaan.
-osaa kuvata monipuolisesti ja perustellen asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- osaa soveltaa markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- toimii tiimin jäsenenä aktiivisesti ja tavoitteellisesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- soveltaa monipuolisesti liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssään.
- ideoi ja suunnittelee innovatiivisen ja toteuttamiskelpoisen liikeidean ja työstää siitä perustellun ja tavoitteellisen liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
-tunnistaa ja nimetä erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä innovatiivisesti, monipuolisesti ja perustellusti liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet ja osaa analysoida mallin vahvuuksia ja heikkouksia.
-hyödyntää kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita kilpailuetuna ja erottautumiskeinona liiketoimintasuunnitelmassa.
-määrittelee ja analysoi yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää monipuolisesti erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
-kartoittaa yritystoiminnan riskit ja arvioida riskien todennäköisyys toteutua sekä valita keinoja niiden hallintaan
- kuvaa syvällisesti ja analyyttisesti asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- soveltaa, valita ja perustella monipuolisesti markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- työskentelee tiimin jäsenenä vastuullisesti, tavoitteellisesti ja sitoutuneesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.