Liiketoimintaosaamisen perusteet (15 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CN50-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2023 - 03.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2023 - 15.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Kosar Mahmoodi
- Eeva Lehtinen
- Alisa Pettersson
- Hannele Mikkola
- Ryhmät
-
MLIITS23Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023
- Opintojakso
- KH00CN50
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yrittäjyys
- uudet liiketoimintamallit
- markkinoinnin toimintaympäristö ja kilpailukeinot, ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- yritystoiminnan kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
- liiketoimintasuunnitelman hyödyntäminen yritystoiminnassa
- onnistuneen tiimityöskentelyn perusteet
Yhteiset tapaamiset:
24.8. Kurssin esittely ja orientaatio aiheeseen
14.9. Asiakaslähtöisyys ja liikeidean kehittäminen (+ tiedonhankinnan perusteet info)
5.10. Yrityksen toimintaympäristöt ja liiketoimintamallit
3.11. Markkinoinnin perusteet
23.11. Markkinointi jatkuu & kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
8.12. Loppuesitykset, palaute & vertaisarviointi
o Tiedonhankinnan perusteet -kurssi (ITSistä löytyy oma kurssialusta)
- aloitusinfo 14.9. klo 9
- ohjaus to 26.10. klo 16-17 TAI ma 30.10. klo 11.30-12.30 Teams-yhteydellä.
- tehtävät suoritettava viimeistään 19.11.2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia aktiivisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä.
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- ottaa huomioon kestävän kehityksen mukaiset periaatteet yritystoiminnassa.
- hyödyntää jotakin työkalua liiketoimintamallin kuvaamiseen.
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta.
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä.
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen.
- kuvata ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavia tekijöitä.
- hyödyntää markkinoinnin kilpailukeinoja tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.
Sisältö
- tiimityöskentelyn perusteet
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yritystoiminta
- liiketoimintamallit
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- yritysmuodot
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki:Edita.
Osterwalder. A., Pigneur, Y. & Clark, T. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers and challengers. (ekirja & painettu)
Opintojaksolla annettu luentomateriaalit, kirjallisuus, artikkelit, videot ja podcastit.
Opetusmenetelmät
Case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät ja itsenäinen tiedonhaku.
Opintojakso toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä. Opiskelu vaatii paljon ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.
Opintokokonaisuudesta järjestetään kaksi tenttiä: liiketoiminnan peruskäsitteet (henkilökohtainen testi ItsLearningissä) ja markkinoinnin perusteet-ryhmätentti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon kuuluu yksi henkilökohtainen testi (liiketoiminnan peruskäsitteet). Testi tehdään verkossa Itslearning-ympäristössä.
Markkinoinnin perusteet-ryhmätentti järjestetään kampuksella 23.11.2023
Kansainvälisyys
Flipped learning, innovaatiopedagogiikka, case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät, oppimisraportit ja itsenäinen tiedonhaku
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluvuista sovitaan koulutusvastaavan kanssa. Jos opiskelija on suorittanut 10 op tai yli vastaavia korkeakouluopintoja, puuttuvan osuuden suoritustavasta sovitaan erikseen.
Jos opiskelijalla on aikaisempaa esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista opintojakson sisällöstä, hän voi osallistua osaamisen näyttöön.
Osaamisen näytössä on kaksi osaa:
-tentti
-liiketoimintasuunnitelma ja sen esittäminen
Näyttösuoritus pitää olla kokonaisuudessaan valmis 14.9.2023 mennessä. Näytön arvioinnissa noudatetaan opintojakson arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa (0-5). Näyttö järjestetään vain kerran eikä näytön arvosanaa voi korottaa. Jos opiskelija ei ole tyytyväinen arvosanaansa, hän voi osallistua toteutukseen normaalisti.
Tarkemmat ohjeet hyväksiluvuista ja näytön suorittamisesta lähetetään osallistujille ennen opintojakson alkua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Yhteiset tapaamiset 40h
- Ryhmätyöskentely, pienryhmätapaamiset, tiedonhaku, liiketoimintasuunnitelman työstäminen & työskentelyn dokumentointi sekä toiminnan arviointi (oma- ja vertaisarviointi) 225 tuntia
- Henkilökohtaiset tehtävät ja niihin liittyviin materiaaleihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä tiedonhaku 100 tuntia
- Tenttiin/testiin valmistautuminen 40 tuntia