Skip to main content

Media eriarvoisuuden purkajana, luentosarja (2 cr)

Code: KU00CP89-3001

General information


Enrollment
07.06.2023 - 13.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.09.2023 - 31.10.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Media Arts
Teachers
Johanna Ailio
Teacher in charge
Johanna Ailio
Groups
PMEDIS20jour
PMEDIS20jour
Course
KU00CP89
No reservations found for realization KU00CP89-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan asiantuntijaluentoina verkossa keskiviikkoisin klo 9:00 - 11:00.
Opintojakso käsittelee journalismia mutta aiheita on mahdollisuus tarkastella myös laajemmin median näkökulmasta, tervetuloa siis myös mainonnan ja tuotannon opiskelijat!

13.9.2023: Mitä eriarvoisuus on yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen näkökulmasta? Yliopistotutkija, dosentti Meri Kulmala, Inequality Initiative, Helsingin yliopisto ja Miksi toimittajan pitäisi kiinnostua eriarvoisuudesta? Toimittaja Kukka-Maria Ahokas

20.9.2023: Globaali taloudellinen eriarvoisuus. Yliopistonlehtori Matti Ylönen, Kestävyystieteiden instituutti, Helsingin yliopisto ja Onko media keskiluokkainen? Toimittaja Auli Viitala

27.9.2023: Vammaisaktivistina Suomessa. Ihmisoikeusaktivisti Riikka Leinonen ja Vammaisaktivistina Vietnamissa (engl.). Ihmisoikeusaktivisti Huyen Thi Doe

4.10.2023: Miksi on ”kehitysmaita” ja ”teollisuusmaita?” (engl.). Yliopisto-opettaja, kehitystutkija Bonn Juego, Jyväskylän yliopisto ja Median kehitysmaakuva(sto) (engl.). Post doc -tutkija, aktivisti Leonardo da Costa Custódio, Åbo akademi

11.10.2023:Kenen ääni kuuluviin? - Media eriarvoisuutta purkamassa, panelikeskustelu
Panelistit:
päätoimittaja Maria Pettersson, Journalistilehti
journalistinen projektipäällikkö Kati Puustinen, Ylen uutis- ja ajankohtaistoimitus
KOLMAS, VIELÄ VAHVISTAMATON PUHUJA


Zoom-linkki luennoille on: https://turkuamk.zoom.us/j/61827049900?from=addon
Luennoitsijat ilmoitetaan, kun heidät on varmistettu.

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa globaalia eriarvoisuutta kestävän kehityksen ilmiönä sekä sen syitä
- ymmärtää median valtaa eriarvoisuudesta kertomisessa, sen ylläpitämisessä ja purkamisessa
-ymmärtää pohtia eriarvoisuuden merkitystä omassa työssään & oppia siitä

Content

Opintokokonaisuus käsittelee globaalia eriarvoisuutta kestävän kehityksen kysymyksenä. Sen aikana tehdään opettajien ja vierailijapuhujien avulla näkyväksi erilaisia globaaleja ihmisoikeus-, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvokysymyksiä ja opitaan analysoimaan niitä. Kurssi käsittelee etenkin median valtaa eriarvoisuuden vähentämisessä ja toisaalta eriarvoistavien rakenteiden ylläpitämisessä. Se tarjoaa media-alan opiskelijoille välineitä siihen, miten eriarvoisuutta voi käsitellä journalistisin keinoin ja miten toimittaja voi omilla valinnoillaan purkaa eriarvoisuutta ja lisätä erilaisten ihmisryhmien osallisuutta.

Materials

itslearning: Media eriarvoisuuden purkajana, luentosarja

Teaching methods

Opiskelija tuottaa kustakin luennosta tiiviin oppimispäiväkirjan, jonka muoto ohjeistetaan itslearningin tehtävässä. Tämän lisäksi opiskelijalle tulee ennakkotehtäviä kutekin luentoa varten, osa näistä on ryhmässä toteutettavisa pieniä pohdintoja ja kysymyksiä luennoitsijoille.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opiskleija harjoittaa opintojaksolla kriittistä ajattelua ja aloitteellisuutta perehtyessään tiedollisiin materiaaleihin. Myös verkostoituminen lisääntyy, koska asiantuntijoiden kohtaaminen lisää myöhemmin mahdollisuuksia hyödyntää heidän tietojaan.

Student workload

Opintojaksolla tuotetaan kustakin luennosta tiivis oppimispäiväkirja.

Evaluation methods and criteria

Opiskelijan oppimispäiväkirja on arvioinnin kohteena.

Failed (0)

Tehtäviä puuttuu tai ne on toteutettu niin, että suoritus ei ole hyväksyttävissä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija kirjoittaa asiallisen luentopäiväkirjan, joka osoittaa opetussisällön ymmärtämistä. Opiskelijan juttu/jutut ovat julkaisukelpoisia sisällön ja ilmaisun puolesta. Niiden faktat on tarkistettu ja ne noudattavat tehtävänantoja.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelijan luentopäiväkirja on pohdiskeleva ja oivaltava. Hän tuottaa siihen omia ajatuksiaan. Opiskelijan juttu/jutut ovat luovia, ilmaisultaan hyviä ja vastaanottajalle kiinnostavia.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan luentopäiväkirja osoittaa asian syvällistä ymmärrystä ja pohdintaa. Sen ajatukset ovat tuoreita ja kriittisiä. Se tuottaa synteesiä käsitellystä asiasta. Opiskelijan juttu/jutut ovat erinomaisia sisällön ja ilmaisun puolesta. Niiden aihepiiri tai käsittelytapa osoittaa paneutumista ja itsensä ylittämistä.

Go back to top of page