Siirry suoraan sisältöön

Media eriarvoisuuden purkajana, luentosarja (2 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CP89-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 13.09.2023

Ajoitus

13.09.2023 - 31.10.2023

Opintopistemäärä

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Ailio

Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät

  • PMEDIS21jour
    PMEDIS21 journalismi
  • PMEDIS20jour
    PMEDIS20 journalismi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa globaalia eriarvoisuutta kestävän kehityksen ilmiönä sekä sen syitä
- ymmärtää median valtaa eriarvoisuudesta kertomisessa, sen ylläpitämisessä ja purkamisessa
-ymmärtää pohtia eriarvoisuuden merkitystä omassa työssään & oppia siitä

Sisältö

Opintokokonaisuus käsittelee globaalia eriarvoisuutta kestävän kehityksen kysymyksenä. Sen aikana tehdään opettajien ja vierailijapuhujien avulla näkyväksi erilaisia globaaleja ihmisoikeus-, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvokysymyksiä ja opitaan analysoimaan niitä. Kurssi käsittelee etenkin median valtaa eriarvoisuuden vähentämisessä ja toisaalta eriarvoistavien rakenteiden ylläpitämisessä. Se tarjoaa media-alan opiskelijoille välineitä siihen, miten eriarvoisuutta voi käsitellä journalistisin keinoin ja miten toimittaja voi omilla valinnoillaan purkaa eriarvoisuutta ja lisätä erilaisten ihmisryhmien osallisuutta.

Oppimateriaalit

itslearning: Media eriarvoisuuden purkajana, luentosarja

Opetusmenetelmät

Opiskelija tuottaa kustakin luennosta tiiviin oppimispäiväkirjan, jonka muoto ohjeistetaan itslearningin tehtävässä. Tämän lisäksi opiskelijalle tulee ennakkotehtäviä kutekin luentoa varten, osa näistä on ryhmässä toteutettavisa pieniä pohdintoja ja kysymyksiä luennoitsijoille.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskleija harjoittaa opintojaksolla kriittistä ajattelua ja aloitteellisuutta perehtyessään tiedollisiin materiaaleihin. Myös verkostoituminen lisääntyy, koska asiantuntijoiden kohtaaminen lisää myöhemmin mahdollisuuksia hyödyntää heidän tietojaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla tuotetaan kustakin luennosta tiivis oppimispäiväkirja.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan asiantuntijaluentoina verkossa keskiviikkoisin klo 9:00 - 11:00.
Opintojakso käsittelee journalismia mutta aiheita on mahdollisuus tarkastella myös laajemmin median näkökulmasta, tervetuloa siis myös mainonnan ja tuotannon opiskelijat!

13.9.2023: Mitä eriarvoisuus on yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen näkökulmasta? Yliopistotutkija, dosentti Meri Kulmala, Inequality Initiative, Helsingin yliopisto ja Miksi toimittajan pitäisi kiinnostua eriarvoisuudesta? Toimittaja Kukka-Maria Ahokas

20.9.2023: Globaali taloudellinen eriarvoisuus. Yliopistonlehtori Matti Ylönen, Kestävyystieteiden instituutti, Helsingin yliopisto ja Onko media keskiluokkainen? Toimittaja Auli Viitala

27.9.2023: Vammaisaktivistina Suomessa. Ihmisoikeusaktivisti Riikka Leinonen ja Vammaisaktivistina Vietnamissa (engl.). Ihmisoikeusaktivisti Huyen Thi Doe

4.10.2023: Miksi on ”kehitysmaita” ja ”teollisuusmaita?” (engl.). Yliopisto-opettaja, kehitystutkija Bonn Juego, Jyväskylän yliopisto ja Median kehitysmaakuva(sto) (engl.). Post doc -tutkija, aktivisti Leonardo da Costa Custódio, Åbo akademi

11.10.2023:Kenen ääni kuuluviin? - Media eriarvoisuutta purkamassa, panelikeskustelu
Panelistit:
päätoimittaja Maria Pettersson, Journalistilehti
journalistinen projektipäällikkö Kati Puustinen, Ylen uutis- ja ajankohtaistoimitus
KOLMAS, VIELÄ VAHVISTAMATON PUHUJA


Zoom-linkki luennoille on: https://turkuamk.zoom.us/j/61827049900?from=addon
Luennoitsijat ilmoitetaan, kun heidät on varmistettu.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan oppimispäiväkirja on arvioinnin kohteena.

Hylätty (0)

Tehtäviä puuttuu tai ne on toteutettu niin, että suoritus ei ole hyväksyttävissä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija kirjoittaa asiallisen luentopäiväkirjan, joka osoittaa opetussisällön ymmärtämistä. Opiskelijan juttu/jutut ovat julkaisukelpoisia sisällön ja ilmaisun puolesta. Niiden faktat on tarkistettu ja ne noudattavat tehtävänantoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan luentopäiväkirja on pohdiskeleva ja oivaltava. Hän tuottaa siihen omia ajatuksiaan. Opiskelijan juttu/jutut ovat luovia, ilmaisultaan hyviä ja vastaanottajalle kiinnostavia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan luentopäiväkirja osoittaa asian syvällistä ymmärrystä ja pohdintaa. Sen ajatukset ovat tuoreita ja kriittisiä. Se tuottaa synteesiä käsitellystä asiasta. Opiskelijan juttu/jutut ovat erinomaisia sisällön ja ilmaisun puolesta. Niiden aihepiiri tai käsittelytapa osoittaa paneutumista ja itsensä ylittämistä.