Swedish in working life, written communication (3 cr)
Code: 100117-3047
General information
- Enrollment
-
01.12.2023 - 17.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
08.01.2024 - 24.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Degree Programme in Professional Sales
- Teachers
- Anniina Vainio
- Groups
-
LTOPS23ELTOPS23E
-
LTOPS23GLTOPS23G
-
LTOPS23HLTOPS23H
-
LTOPS23JLTOPS23J
-
LTOPS23KLTOPS23K
- Course
- 100117
Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 12 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 02.04.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3052 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Wed 03.04.2024 time 13:00 - 15:00 (2 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3047 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Thu 04.04.2024 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3052 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Thu 04.04.2024 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3052 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Mon 06.05.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3047 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Mon 20.05.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3047 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.
Ajoitus keväällä 2024, tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.
Objective
The student can communicate in writing in different work-life situations.
Content
The student
- can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience
- can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes
- can communicate in various business life situations appropriately
- is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field
Materials
Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttila: "Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor". Edita 2022. Saatavana myös e-kirjana.
Starta eget guide för blivande företagare / https://uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2023/02/Nyforetagscentrum_Starta_eget_Guide_for_blivande_foretagare_2023.pdf
Lisäksi käytetään myös Itsin työtilassa olevaa materiaalia.
Teaching methods
Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä ja reflektoimalla omaa oppimista.
Exam schedules
Kerrotaan opintojaksolla.
Pedagogic approaches and sustainable development
Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.
Student workload
Liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää
Kirjallinen tentti
Evaluation methods and criteria
Arvosana (1-5) muodostuu kirjallisesta tentistä ja aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75 %).
Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.
Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.
Failed (0)
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttätilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.
Further information
Opiskelijan kommunikointi opettajan suuntaan sähköpostitse.
Opettaja käyttää pääasiallisena kommunikointikanavana itslearningiä.