Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (3 op)
Toteutuksen tunnus: 100117-3047
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2023 - 17.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
08.01.2024 - 24.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Myyntityön koulutus
- Opettajat
- Anniina Vainio
- Ryhmät
-
LTOPS23ELTOPS23E
-
LTOPS23GLTOPS23G
-
LTOPS23HLTOPS23H
-
LTOPS23JLTOPS23J
-
LTOPS23KLTOPS23K
- Opintojakso
- 100117
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 02.04.2024 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3052 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Ke 03.04.2024 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3047 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
To 04.04.2024 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3052 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
To 04.04.2024 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3052 |
LEM_B155
Karuselli muunto
|
Ma 06.05.2024 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3047 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Ma 20.05.2024 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3047 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.
Ajoitus keväällä 2024, tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Oppimateriaalit
Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttila: "Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor". Edita 2022. Saatavana myös e-kirjana.
Starta eget guide för blivande företagare / https://uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2023/02/Nyforetagscentrum_Starta_eget_Guide_for_blivande_foretagare_2023.pdf
Lisäksi käytetään myös Itsin työtilassa olevaa materiaalia.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä ja reflektoimalla omaa oppimista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kerrotaan opintojaksolla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää
Kirjallinen tentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana (1-5) muodostuu kirjallisesta tentistä ja aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75 %).
Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.
Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttätilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.
Lisätiedot
Opiskelijan kommunikointi opettajan suuntaan sähköpostitse.
Opettaja käyttää pääasiallisena kommunikointikanavana itslearningiä.