Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (3 op)

Toteutuksen tunnus: 100117-3047

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 17.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 24.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Myyntityön koulutus
Opettajat
Anniina Vainio
Ryhmät
LTOPS23E
LTOPS23E
LTOPS23G
LTOPS23G
LTOPS23H
LTOPS23H
LTOPS23J
LTOPS23J
LTOPS23K
LTOPS23K
Opintojakso
100117

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 02.04.2024 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3052
LEM_B155 Karuselli muunto
Ke 03.04.2024 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3047
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
To 04.04.2024 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3052
LEM_B155 Karuselli muunto
To 04.04.2024 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3052
LEM_B155 Karuselli muunto
Ma 06.05.2024 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3047
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Ma 20.05.2024 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100117-3047
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Ajoitus keväällä 2024, tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Hanska, Keränen, Lehtoviita, Pirttila: "Gå med vinst! Affärssvenska för högskolor". Edita 2022. Saatavana myös e-kirjana.
Starta eget guide för blivande företagare / https://uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2023/02/Nyforetagscentrum_Starta_eget_Guide_for_blivande_foretagare_2023.pdf

Lisäksi käytetään myös Itsin työtilassa olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen (75% läsnäolovaatimus), tekemällä lähiopetusta tukevia tehtäviä ja reflektoimalla omaa oppimista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kerrotaan opintojaksolla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Liiketalouden terminologiaa, myynnin ja markkinoinnin tilanteita, sanavaraston laajennusta, asiakaslähtöistä viestintää

Kirjallinen tentti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana (1-5) muodostuu kirjallisesta tentistä ja aktiivisesta osallistumisesta opetukseen (läsnäolovelvoite 75 %).

Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttätilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Lisätiedot

Opiskelijan kommunikointi opettajan suuntaan sähköpostitse.
Opettaja käyttää pääasiallisena kommunikointikanavana itslearningiä.

Siirry alkuun