Culture and Arts in Improving Mental Health and Well-being (5 cr)
Code: TH00BQ56-3005
General information
- Enrollment
- 02.12.2023 - 31.12.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2024 - 24.05.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Master`s Degree Programme in Social Services and Health Care, Creative Well-being
- Teachers
- Nasrin Jinia
- Anna-Mari Rosenlöf
- Course
- TH00BQ56
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla opiskelija syventää osaamistaan taide- ja kulttuuritoiminnan sekä eri taiteen muotojen ja luovan toiminnan merkityksistä ja vaikutuksista mielen hyvinvointiin, työhyvinvointiin ja aivoterveyteen.
Opintojaksolla opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat asiakkaiden tarpeiden mukaisen soveltamisprojektin MIELI ry:n Mental Health Art Week-tapahtumaviikolle, joka toteutetaan 20.-26.5.2024.
Lisäksi opintojaksolla on opintojakson aihepiireihin johdattavia ennakkotehtäviä sekä oppimistehtäviä.
Lähiopetus Kupittaan kampuksella:
pe 26.1.2024 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja mielen hyvinvointi
***
pe 16.2.2024 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja mielen hyvinvointi, MHAW-esittely
***
pe 15.3.2024 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja aivoterveys
***
pe 19.4.2024 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja työhyvinvointi
***
pe 24.5.2024 klo 13-16
MHAW -toteutusten esittely ja kurssin päätöskerta.
Lisäksi tarvittaessa järjestetään toteutusten purkuun liittyvä palautekeskustelu etäyhteydellä viikolla 23 erikseen sovittavana aikana.
Objective
After completing the course, the student is able to:
· justify the link between culture and the well-being of the mind
· describe factors influencing the well-being of the mind based on research
· to design customer-oriented events that support mental well-being and promote cultural well-being
Content
· researched and applied knowledge of the link between cultural well-being and well-being of the mind
· the link between cultural well-being and mental health, brain health and well-being at work
· designing an implementation project according to customer needs
Materials
Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.
Teaching methods
Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.
Exam schedules
Ei tenttiä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa.
Student workload
Lähiopetus Kampuksella: 15 t.
MHAW-projektin suunnittelu ja toteutus, yksin/pari/ryhmätyönä: 43-50 t.
Ennakko- ja oppimistehtävät sekä itsenäinen opiskelu: 70 t.
Evaluation methods and criteria
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä MHAW-projektiin.
Arviointikriteerit:
1) Oppimistehtävän rakenne ja johdonmukaisuus (tehtävänanto)
2) Teoreettiset lähtökohdat ja asiakaslähtöisyys (taustatieto, käsitteet)
3) Työn sisältö
4) Pohdinta (perustelut ja reflektio)
5) Muotoseikat (kieli, kuvallinen ilmaisu)
Failed (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tyydyttävä: 1
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tehtävissä on selkeitä asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön ja siinä on havaittavissa plagiointia.
Tyydyttävä 2:
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tehtävissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön tai siinä on havaittavissa plagiointia.
Assessment criteria, good (3-4)
Hyvä 3:
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, hyödyntävänsä luovia lähestymistapoja sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa jonkin verran. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tehtävissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
Hyvä 4:
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, hyödyntävänsä luovia lähestymistapoja sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa hyvin. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tehtävissä ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista sekä hyödyntää luovia lähestymistapoja hyvin. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tehtävissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.
Further information
Kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf: anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi & Nasrin Jinia: nasrin.jinia@turkuamk.fi.