Siirry suoraan sisältöön

Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ56-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi

Opettaja

  • Nasrin Jinia
  • Anna-Mari Rosenlöf

Ryhmät

  • YKUHSK23
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· perustella kulttuurin ja mielen hyvinvoinnin välisen yhteyden
· kuvata tutkittuun tietoon perustuen mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
· suunnitella asiakaslähtöisesti mielen hyvinvointia tukevia ja kulttuurihyvinvointia edistäviä tapahtumia

Sisältö

· tutkittu ja soveltava tieto kulttuurihyvinvoinnin ja mielen hyvinvoinnin välisestä yhteydestä
· kulttuurihyvinvoinnin yhteys mielenterveyteen, aivoterveyteen ja työhyvinvointiin
· asiakkaiden tarpeiden mukainen soveltamisprojektin suunnittelu

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus Kampuksella: 15 t.
MHAW-projektin suunnittelu ja toteutus, yksin/pari/ryhmätyönä: 43-50 t.
Ennakko- ja oppimistehtävät sekä itsenäinen opiskelu: 70 t.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelija syventää osaamistaan taide- ja kulttuuritoiminnan sekä eri taiteen muotojen ja luovan toiminnan merkityksistä ja vaikutuksista mielen hyvinvointiin, työhyvinvointiin ja aivoterveyteen.

Opintojaksolla opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat asiakkaiden tarpeiden mukaisen soveltamisprojektin MIELI ry:n Mental Health Art Week-tapahtumaviikolle, joka toteutetaan 20.-26.5.2024.

Lisäksi opintojaksolla on opintojakson aihepiireihin johdattavia ennakkotehtäviä sekä oppimistehtäviä.


Lähiopetus Kupittaan kampuksella:

pe 26.1.2024 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja mielen hyvinvointi

***

pe 16.2.2024 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja mielen hyvinvointi, MHAW-esittely

***
pe 15.3.2024 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja aivoterveys

***
pe 19.4.2024 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja työhyvinvointi

***

pe 24.5.2024 klo 13-16
MHAW -toteutusten esittely ja kurssin päätöskerta.

Lisäksi tarvittaessa järjestetään toteutusten purkuun liittyvä palautekeskustelu etäyhteydellä viikolla 23 erikseen sovittavana aikana.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf: anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi & Nasrin Jinia: nasrin.jinia@turkuamk.fi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä MHAW-projektiin.

Arviointikriteerit:
1) Oppimistehtävän rakenne ja johdonmukaisuus (tehtävänanto)
2) Teoreettiset lähtökohdat ja asiakaslähtöisyys (taustatieto, käsitteet)
3) Työn sisältö
4) Pohdinta (perustelut ja reflektio)
5) Muotoseikat (kieli, kuvallinen ilmaisu)

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: 1

On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tehtävissä on selkeitä asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön ja siinä on havaittavissa plagiointia.

Tyydyttävä 2:

On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tehtävissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön tai siinä on havaittavissa plagiointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3:

On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, hyödyntävänsä luovia lähestymistapoja sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa jonkin verran. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tehtävissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.

Hyvä 4:

On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, hyödyntävänsä luovia lähestymistapoja sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa hyvin. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tehtävissä ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista sekä hyödyntää luovia lähestymistapoja hyvin. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tehtävissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.