Lifespan and Education (5 cr)
Code: TH00CA36-3014
General information
- Enrollment
- 02.06.2024 - 21.10.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.10.2024 - 26.11.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 46 - 55
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Marika Kouki
- Noora Ahvenjärvi
- Course
- TH00CA36
Realization has 2 reservations. Total duration of reservations is 4 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 29.10.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3014 |
Zoom
|
Tue 26.11.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3014 |
Zoom
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Jakson opettajat:
Marika Kouki
Noora Ahvenjärvi
Opintojakso esitellään lyhyellä videolla, minkä löydätte Itsistä. Opiskelijat käynnistävät jakson tehtävät jo ennen yhteistä verkkotapaamista opettajien kanssa.
Jaksolla on kaksi verkko-opetustapaamista ja itsenäistä verkkotyöskentelyä annettujen tehtävien parissa määrätyillä viikoilla.
Verkko-opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää jakson aloituksen, jossa käydään tehtävät ja arvioinnin perusteet läpi ja ryhmätöiden esitykset. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Jakson työskentelyn aikataulu:
Viikolla 43 Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta. Tutustu omatoimisesti Itsiin.
Viikolla 44 Keskustelu pohdintatehtävästä verkossa ja yksilö- ja ryhmätehtävien käynnistäminen.
Viikolla 45 - 47 Itsenäinen työskentely tehtävien parissa
Viikolla 48 Verkkotapaaminen ja ryhmätehtävän purku, jakson päätös
Lähitapaamisten tarkempi sisältö:
ti 29.10.2024 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/my/marikakouki
klo 14.00 - 14.15 Opintojakson tehtävät
klo 14.15 - 15.00 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde elämänkaaren vaiheissa, tuntitehtävän ohje Itsissä (Noora Ahvenjärvi)
klo 15.00- 15:55 Sosialisaatio ja kasvuympäristöt, tuntitehtävän ohje Itsissä (Marika Kouki)
ti 26.11.2024 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/my/nooraahvenjarvi
klo 14:00 - 15:30 Ryhmätehtävän purku kahdessa eri ryhmässä (MK, NA)
klo 15:30 - 15.55 Opintojakson päätös
Osallistuminen kahteen verkkotapaamiseen on velvoittavaa.
Muista antaa kurssin päättymisen jälkeen Spark-palaute, josta saat linkin sähköpostiisi.
Objective
• you recognise individual and environmental factors that affect people’s growth, development and education
• you can describe the developmental tasks of different life phases
• you are familiar with theories on education, development and learning
Content
• the biological, psychological and social development of human beings
• the developmental tasks and challenges of different life phases: childhood, youth, adulthood and old age
• the psychosocial basis of education and supporting individuals’ growth and socialisation process
• early interaction and parent-infant bonding
• the ethical dimension of education
Materials
Tehtävissä käytettävä materiaali:
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Nurmi J.-E.; Ahonen, T.; Lyytinen, H.; Lyytinen, P.; Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. Helsinki: WSOY.
Lisäksi kannattaa käyttää soveltuvin osin (luvut 2 ja 3) teosta:
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina Sosionomi. Helsinki: Sanoma Pro.
- Hyödynnä raportissa myös esim. Hyvinvointi-jakson kirjallista lähdemateriaalia yhteiskunnallisen tilanteen kuvauksissa, esim. Matkalla nykyaikaan -teosta.
- Omien aiheeseen liittyvien lähteiden valinta ja käyttäminen
Teaching methods
Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen
Pedagogic approaches and sustainable development
Tutkiva oppiminen
Keskusteluluennot
Pienryhmätehtävät
Student workload
Verkko-opetus + tuntitehtävät ja Elämänkaaren vaiheet -ryhmätehtävä 1,5 op
Elämänkaariraportti yksilötyönä 2,5 op (arvioinnin kohde)
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä yksilötyönä 1 op (purku Itissä)
Elämänkaariraportin palautuspäivät:
1. palautuspäivä 3.12.2024
2. palautuspäivä 17.12.2024
Evaluation methods and criteria
Jakson arvosana (1-5) muodostuu Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävästä (yksilötyö)
Muut tehtävät:
Elämänkaaren vaiheet -tehtävä (ryhmätyö) hyväksytty / täydennettävä
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä (yksilötyö) hyväksytty / täydennettävä
Failed (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita
Assessment criteria, good (3-4)
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
Assessment criteria, excellent (5)
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.