Elämänkaari ja kasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 21.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 26.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Kouki
- Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
-
PSOSS24VSosionomi (AMK), Turku, verkko S24
- 29.10.2024 14:00 - 16:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3014
- 26.11.2024 14:00 - 16:00, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3014
Tavoitteet
• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita
Sisältö
´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus
Oppimateriaalit
Tehtävissä käytettävä materiaali:
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Nurmi J.-E.; Ahonen, T.; Lyytinen, H.; Lyytinen, P.; Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. Helsinki: WSOY.
Lisäksi kannattaa käyttää soveltuvin osin (luvut 2 ja 3) teosta:
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina Sosionomi. Helsinki: Sanoma Pro.
- Hyödynnä raportissa myös esim. Hyvinvointi-jakson kirjallista lähdemateriaalia yhteiskunnallisen tilanteen kuvauksissa, esim. Matkalla nykyaikaan -teosta.
- Omien aiheeseen liittyvien lähteiden valinta ja käyttäminen
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Keskusteluluennot
Pienryhmätehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opetus + tuntitehtävät ja Elämänkaaren vaiheet -ryhmätehtävä 1,5 op
Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävä yksilötyönä 2,5 op (arvioinnin kohde)
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä yksilötyönä 1 op (purku Itissä)
Elämänkaarihaastattelu-tehtävän palautuspäivät:
1. palautuspäivä 3.12.2024
2. palautuspäivä 17.12.2024
Sisällön jaksotus
Jakson opettajat:
Marika Kouki
Noora Ahvenjärvi
Opintojakso esitellään lyhyellä videolla, minkä löydätte Itsistä. Opiskelijat käynnistävät jakson tehtävät jo ennen yhteistä verkkotapaamista opettajien kanssa.
Jaksolla on kaksi lähitapaamista verkossa ja itsenäistä verkkotyöskentelyä annettujen tehtävien parissa määrätyillä viikolla.
Jakson työskentelyn aikataulu:
Viikolla 43 Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta ja Elämänkaarihaastattelutehtävän ja ryhmätehtävän käynnistäminen
Viikolla 44 Keskustelu pohdintatehtävästä verkossa ja työskentely tehtävien parissa sekä verkkotapaaminen ti 29.10.2024 klo 14.00 - 16.00
Viikolla 45 - 47 Itsenäinen työskentely verkossa tehtävien parissa
Viikolla 48 Verkkotapaaminen ja ryhmätehtävän purku, jakson päätös ti 26.11.2024 klo 14.00 - 16.00
Lähitapaamisten tarkempi sisältö:
ti 29.10.2024 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/my/marikakouki
klo 14.00 - 14.15 Opintojakson tehtävät
klo 14.15 - 15.00 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde elämänkaaren vaiheissa, tuntitehtävän ohje Itsissä (Noora Ahvenjärvi)
klo 15.00- 15:55 Sosialisaatio ja kasvuympäristöt, tuntitehtävän ohje Itsissä (Marika Kouki)
ti 26.11.2024 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/my/marikakouki
klo 14:00 - 15:30 Ryhmätehtävän purku kahdessa eri ryhmässä (MK, NA)
klo 15:30 - 15.55 Opintojakson päätös
Osallistuminen kahteen verkkotapaamiseen on velvoittavaa.
Muista antaa kurssin päättymisen jälkeen Spark-palaute, josta saat linkin sähköpostiisi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana (1-5) muodostuu Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävästä (yksilötyö)
Muut tehtävät:
Elämänkaaren vaiheet -tehtävä (ryhmätyö) hyväksytty / täydennettävä
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä (yksilötyö) hyväksytty / täydennettävä
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.