Siirry suoraan sisältöön

Elämänkaari ja kasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 21.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 26.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

36 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Kouki

Ryhmät

  • PSOSS24V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S24

Tavoitteet

• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita

Sisältö

´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus

Oppimateriaalit

Tehtävissä käytettävä materiaali:

- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Nurmi J.-E.; Ahonen, T.; Lyytinen, H.; Lyytinen, P.; Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. Helsinki: WSOY.
Lisäksi kannattaa käyttää soveltuvin osin (luvut 2 ja 3) teosta:
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina Sosionomi. Helsinki: Sanoma Pro.
- Hyödynnä raportissa myös esim. Hyvinvointi-jakson kirjallista lähdemateriaalia yhteiskunnallisen tilanteen kuvauksissa, esim. Matkalla nykyaikaan -teosta.

- Omien aiheeseen liittyvien lähteiden valinta ja käyttäminen

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen
Keskusteluluennot
Pienryhmätehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus + tuntitehtävät ja Elämänkaaren vaiheet -ryhmätehtävä 1,5 op
Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävä yksilötyönä 2,5 op (arvioinnin kohde)
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä yksilötyönä 1 op (purku Itissä)

Elämänkaarihaastattelu-tehtävän palautuspäivät:
1. palautuspäivä 3.12.2024
2. palautuspäivä 17.12.2024
3. palautuspäivä keväällä 2025

Sisällön jaksotus

Jakson opettajat:
Marika Kouki
Uusi opettaja

Opintojakso esitellään lyhyellä videolla, minkä löydätte Itsistä. Opiskelijat käynnistävät jakson tehtävät jo ennen yhteistä verkkotapaamista opettajien kanssa.

Jaksolla on kaksi lähitapaamista verkossa ja itsenäistä verkkotyöskentelyä annettujen tehtävien parissa määrätyillä viikolla. 

Jakson työskentelyn aikataulu:

Viikolla 43 Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta ja Elämänkaarihaastattelutehtävän ja ryhmätehtävän käynnistäminen 
Viikolla 44 Keskustelu pohdintatehtävästä verkossa ja työskentely tehtävien parissa sekä verkkotapaaminen ti 29.10.2024 klo 14.00 - 16.00
Viikolla 45 - 47 Itsenäinen työskentely verkossa tehtävien parissa
Viikolla 48 Verkkotapaaminen ja ryhmätehtävän purku, jakson päätös ti 26.11.2024 klo 14.00 - 16.00

Lähitapaamisten tarkempi sisältö:

ti 29.10.2024 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/my/marikakouki
klo 14.00 - 14.15 Opintojakson tehtävät
klo 14.15 - 15.00 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde elämänkaaren vaiheissa, tuntitehtävän ohje Itsissä (Uusi opettaja)
klo 15.00- 15:55 Sosialisaatio ja kasvuympäristöt, tuntitehtävän ohje Itsissä (Kouki)

ti 26.11.2024 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/my/marikakouki
klo 14:00 - 15:30 Ryhmätehtävän purku kahdessa eri ryhmässä (Kouki, uusi opettaja)
klo 15:30 - 15.55 Opintojakson päätös

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arvosana (1-5) muodostuu Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävästä (yksilötyö)

Muut tehtävät:
Elämänkaaren vaiheet -tehtävä (ryhmätyö) hyväksytty / täydennettävä
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä (yksilötyö) hyväksytty / täydennettävä

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.