Diesel and gas engines (5cr)
Code: 5031264-3009
General information
- Enrollment
- 01.08.2025 - 01.09.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2025 - 12.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
Realization has 19 reservations. Total duration of reservations is 38 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 04.09.2025 time 11:00 - 13:00 (2 h 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Thu 11.09.2025 time 11:00 - 13:00 (2 h 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Mon 15.09.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Mon 22.09.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Mon 29.09.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Thu 09.10.2025 time 11:00 - 13:00 (2 h 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Mon 20.10.2025 time 12:00 - 13:30 (1 h 30 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
etänä
|
Thu 23.10.2025 time 11:00 - 13:00 (2 h 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Mon 27.10.2025 time 12:00 - 13:30 (1 h 30 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
etänä
|
Thu 30.10.2025 time 11:00 - 13:00 (2 h 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Mon 03.11.2025 time 12:00 - 13:30 (1 h 30 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
etänä
|
Thu 06.11.2025 time 11:00 - 13:00 (2 h 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Mon 10.11.2025 time 12:00 - 13:30 (1 h 30 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
etänä
|
Thu 13.11.2025 time 11:00 - 13:00 (2 h 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Mon 17.11.2025 time 12:00 - 13:30 (1 h 30 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
etänä
|
Thu 20.11.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Thu 27.11.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A317
Oppimistila
|
Thu 04.12.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A317
Oppimistila
|
Thu 11.12.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A317
Oppimistila
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää laajasti diesel- ja kaasumoottoreiden toimintaperiaatteen ja palamistekniikat
- osaa hahmottaa energiataloudellisuuteen ja päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- ymmärtää perusasiat moottoriprosessin mallinnuksesta sekä laboratoriomittauksesta.
Opintojakson sisältö
- Todelliset työkierrot ja kaasunvaihto
- Palaminen ja päästöjen muodostus
- Polttoainelaitteet ja polttoaineen syöttöstrategiat
- Moottorin energiatase ja sen määrittäminen
- Moottoripolttoaineet ja niiden ominaisuudet.
- Ajoneuvojen tehontarve ja moottorin mitoitus
- Moottoriprosessin- ja ajoneuvosimuloinnin perusteet.
Objective
After completing the course, the student can:
- has wide understanding of working principles of a diesel and gas engines
- can figure out boundaries that affect an energy efficiency and exhaust gas emissions
- hasbasic knowledge of engine process simulation and modelling.
Content
- Real cycles and gas exhange processes
- Combustion and exhaust emission formation
- Fuel systems
- Engine power, fuel consumption and exhaust emission measuring principles
- Energy balance of engine
- Liquid and gaseous fuels
- Simulation and modelling of engine processes.
Location and time
Sepänkatu, vk 36 - 50, 2018
Materials
•Opintomonisteet
•Mollenhauer, K. 2010. Handbook of Diesel Engines, Springer Germany.
•Ferguson, C. 2001. Internal Combustion Engines. Applied Thermosciences
•Heywood, John B. 1988. Internal Combustion Engine Fundamentals. International Edition, New York. McGraw-Hill Book Company
•Rantala, J. Auto- ja kuljetusalan perusoppi 6: Moottori. 4.painos (2008)
•Bosch. 2010. Dieselmoottorin ohjausjärjestelmät. Autoalan koulutuskeskus. Hki
•Turunen, R ja Niemi, S. (2002). Polttomoottorit. Teoksessa: Raiko et al. (toim.), Poltto ja palaminen
•Päästömittauksen käsikirja
•http://www.dieselnet.com/tg.php , soveltuvin osin
Teaching methods
Lähi- ja etäopetus. Ryhmä- ja itsenäiset harjoitustehtävät. Harjoitustyö ja tentti
Exam schedules
Tentti on vkolla 49/2025 Uusintakokeet keväällä 2026 seuraavasti:
- 1. Uusinta ke 28.1.26 klo 16-18 (vko 5)
- 2. Uusinta ke 25.2. klo 16-18. (vko 9)
Ryhmätyön esitys vko 50/2025
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on ymmärrys teknisten ratkaisujen vaikutuksesta ympäristöön ja talouteen .
Completion alternatives
Jonkin osasuorituksen puuttuessa opettaja määrittelee korvaavan yksilötehtävän.
Student workload
Opintojaksolla tulee suorittaa tentti ja harjoitustyö hyväksytysti. Henkilökohtaisista harjoitustehtävistä on mahdollista saada lisäpisteitä arviointiin.
Evaluation methods and criteria
Tentti- ja harjoitustyö arvioidaan. Opintojakson aikana toteutettavat harjoitustehtävät parantavat arviointia.
Failed (0)
Opiskelija tulee hylätyksi jos hän ei ole osallistunut vaadittuihin osasuorituksiin tai hänen tenttituloksensa jää alle vaaditun (n. 30 % pisteistä) tason.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tyydyttävän osaamisen taso (1): Opiskelija ymmärtää keskeisimmät opintojaksolla esitetyt termit ja käsitteet. Lisäksi hän osaa työskennellä ohjatusti simulointiohjelmistolla. Opiskelija kykenee esiintymään.
Assessment criteria, good (3-4)
Hyvän osaamisen taso (3 - 4): Opiskelija ymmärtää keskeiset polttomoottorin palamistapahtumaan liittyvät ilmiöt sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön. Lisäksi opiskelija osaa käyttää simulointiohjelmistoa sekä ymmärtää moottoritutkimuslaitteiston toiminnan. Opiskelija osaa toimia projektityöryhmässä ja kykenee pitämään ymmärrettäviä esityksiä.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävän osaamisen taso (5): Opiskelija ymmärtää laajasti polttomoottorin palamistapahtumaa ja siihen liittyviä ilmiöitä sekä osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti käytäntöön. Lisäksi opiskelija osaa käyttää simulointiohjelmistoa sekä ymmärtää moottoritutkimuslaitteiston toiminnan. Opiskelija osaa toimia tehokkaasti projektityöryhmässä ja kykenee pitämään selkeitä ja johdonmukaisia esityksiä.
Further information
Opiskelijalla tulee olla valmius asentaa ja käyttää Matlab / Simulink ohjelmaa omalla koneellaan opintojakson aikana.