Diesel- ja kaasumoottorit (5op)
Toteutuksen tunnus: 5031264-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2025 - 01.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 12.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Konetekniikan koulutus
- Opettajat
- Mika Laurén
- Vastuuopettaja
- Mika Laurén
- Ryhmät
-
KMMMODEnergiantuotantoKMM Energiantuotanto
- Opintojakso
- 5031264
Toteutuksella on 19 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 38 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.09.2025 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
To 11.09.2025 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Ma 15.09.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Ma 22.09.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Ma 29.09.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
To 09.10.2025 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Ma 20.10.2025 klo 12:00 - 13:30 (1 t 30 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
etänä
|
To 23.10.2025 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Ma 27.10.2025 klo 12:00 - 13:30 (1 t 30 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
etänä
|
To 30.10.2025 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Ma 03.11.2025 klo 12:00 - 13:30 (1 t 30 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
etänä
|
To 06.11.2025 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Ma 10.11.2025 klo 12:00 - 13:30 (1 t 30 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
etänä
|
To 13.11.2025 klo 11:00 - 13:00 (2 t 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Ma 17.11.2025 klo 12:00 - 13:30 (1 t 30 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
etänä
|
To 20.11.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
To 27.11.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A317
Oppimistila
|
To 04.12.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A317
Oppimistila
|
To 11.12.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3009 |
LEM_A317
Oppimistila
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää laajasti diesel- ja kaasumoottoreiden toimintaperiaatteen ja palamistekniikat
- osaa hahmottaa energiataloudellisuuteen ja päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- ymmärtää perusasiat moottoriprosessin mallinnuksesta sekä laboratoriomittauksesta.
Opintojakson sisältö
- Todelliset työkierrot ja kaasunvaihto
- Palaminen ja päästöjen muodostus
- Polttoainelaitteet ja polttoaineen syöttöstrategiat
- Moottorin energiatase ja sen määrittäminen
- Moottoripolttoaineet ja niiden ominaisuudet.
- Ajoneuvojen tehontarve ja moottorin mitoitus
- Moottoriprosessin- ja ajoneuvosimuloinnin perusteet.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää laajasti diesel- ja kaasumoottoreiden toimintaperiaatteen ja palamistekniikat
- osaa hahmottaa energiataloudellisuuteen ja päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- ymmärtää perusasiat moottoriprosessin mallinnuksesta.
Sisältö
- Todelliset työkierrot ja kaasunvaihto
- Palaminen ja päästöjen muodostus
- Polttoainelaitteet ja polttoaineen syöttöstrategiat
- Tehon, kulutusten ja päästöjen mittauslaitteet
- Moottorin energiatase ja sen määrittäminen
- Moottoripolttoaineet ja niiden ominaisuudet.
- Moottoriprosessin simuloinnin perusteet.
Aika ja paikka
Sepänkatu, vk 36 - 50, 2018
Oppimateriaalit
•Opintomonisteet
•Mollenhauer, K. 2010. Handbook of Diesel Engines, Springer Germany.
•Ferguson, C. 2001. Internal Combustion Engines. Applied Thermosciences
•Heywood, John B. 1988. Internal Combustion Engine Fundamentals. International Edition, New York. McGraw-Hill Book Company
•Rantala, J. Auto- ja kuljetusalan perusoppi 6: Moottori. 4.painos (2008)
•Bosch. 2010. Dieselmoottorin ohjausjärjestelmät. Autoalan koulutuskeskus. Hki
•Turunen, R ja Niemi, S. (2002). Polttomoottorit. Teoksessa: Raiko et al. (toim.), Poltto ja palaminen
•Päästömittauksen käsikirja
•http://www.dieselnet.com/tg.php , soveltuvin osin
Opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus. Ryhmä- ja itsenäiset harjoitustehtävät. Harjoitustyö ja tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti on vkolla 49/2025 Uusintakokeet keväällä 2026 seuraavasti:
- 1. Uusinta ke 28.1.26 klo 16-18 (vko 5)
- 2. Uusinta ke 25.2. klo 16-18. (vko 9)
Ryhmätyön esitys vko 50/2025
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on ymmärrys teknisten ratkaisujen vaikutuksesta ympäristöön ja talouteen .
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jonkin osasuorituksen puuttuessa opettaja määrittelee korvaavan yksilötehtävän.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla tulee suorittaa tentti ja harjoitustyö hyväksytysti. Henkilökohtaisista harjoitustehtävistä on mahdollista saada lisäpisteitä arviointiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti- ja harjoitustyö arvioidaan. Opintojakson aikana toteutettavat harjoitustehtävät parantavat arviointia.
Hylätty (0)
Opiskelija tulee hylätyksi jos hän ei ole osallistunut vaadittuihin osasuorituksiin tai hänen tenttituloksensa jää alle vaaditun (n. 30 % pisteistä) tason.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän osaamisen taso (1): Opiskelija ymmärtää keskeisimmät opintojaksolla esitetyt termit ja käsitteet. Lisäksi hän osaa työskennellä ohjatusti simulointiohjelmistolla. Opiskelija kykenee esiintymään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvän osaamisen taso (3 - 4): Opiskelija ymmärtää keskeiset polttomoottorin palamistapahtumaan liittyvät ilmiöt sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön. Lisäksi opiskelija osaa käyttää simulointiohjelmistoa sekä ymmärtää moottoritutkimuslaitteiston toiminnan. Opiskelija osaa toimia projektityöryhmässä ja kykenee pitämään ymmärrettäviä esityksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävän osaamisen taso (5): Opiskelija ymmärtää laajasti polttomoottorin palamistapahtumaa ja siihen liittyviä ilmiöitä sekä osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti käytäntöön. Lisäksi opiskelija osaa käyttää simulointiohjelmistoa sekä ymmärtää moottoritutkimuslaitteiston toiminnan. Opiskelija osaa toimia tehokkaasti projektityöryhmässä ja kykenee pitämään selkeitä ja johdonmukaisia esityksiä.
Lisätiedot
Opiskelijalla tulee olla valmius asentaa ja käyttää Matlab / Simulink ohjelmaa omalla koneellaan opintojakson aikana.