Skip to main content

Enabling Occupation of Persons with Neurological Disorders and Disablities (7 cr)

Code: TH00CL70-3001

General information


Enrollment
01.04.2024 - 28.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.08.2024 - 10.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
7 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
14 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Occupational Therapy
Teachers
TOIMINTA TERHY14 Virtuaalihenkilö14
Tuija Suominen-Romberg
Heidi Hämäläinen
Groups
MTOIMK23
Occupational Therapist
Course
TH00CL70

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 43 h 30 min.

Time Topic Location
Wed 28.08.2024 time 10:00 - 15:00
(5 h 0 min)
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001, ETÄNÄ
Thu 29.08.2024 time 10:00 - 15:45
(5 h 45 min)
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001, ETÄNÄ
Fri 30.08.2024 time 10:00 - 15:00
(5 h 0 min)
Kunnonkoti_Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001
Mon 02.09.2024 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001
ICT_C2025 Kieliluokka
Tue 03.09.2024 time 08:15 - 14:00
(5 h 45 min)
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001
EDU_3004 Josef muunto byod
Wed 25.09.2024 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Wed 23.10.2024 time 09:00 - 16:00
(7 h 0 min)
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Fri 25.10.2024 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Aiheina mm.:

Neurologiset sairaudet ja niiden vaikutuksen toimintakykyyn
Neuropsykologisten oireiden vaikutus toimintakykyyn
Aivojen plastisuus ja kuntoutuksen edellytykset
Asentohoito
Arviointi (kognitio, yläraaja)
Yläraajan huomiointi
ADL
Neurologisen kuntoutuksen tulevaisuus

28.8 Klo 10-15
29.8 Klo 8-14
30.8 Klo 9-15
2.9 Klo 10-16
3.9 Klo 8-16
25.9 Klo 9-16
23.10 klo 9-16
25.10 Klo 9-12 Tentti

Objective

Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin.

Content

Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Neuropsykologia
Toimintakeskeinen, toimintaan kohdistuva arviointi sekä taitojen ja valmiuksien arviointi
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
• Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
• Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen.
• Metakognition merkitys kuntoutumisessa
• Strategioiden opettelu kompensoimaan tiettyjen valmiuksien ongelmia
• Toimintojen harjoittelu
• Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen

Materials

Oppiportti (Neurologia ja Kliininen neuropsykologia)
Terveyskylä
Neuropsychology for Occupational Therapist
TOIMIA
Käypä hoito
Hoito-ohjeet.fi
Luentomateriaalit

Teaching methods

Opetusmenetelminä:
•Luennot
•Ryhmätyöt
•Case-videot
•Itsenäinen opiskelu

Exam schedules

Tentti 25.10.
Tentin materiaalina luentomateriaalit ja yhteiseen Teams-kansioon talletetut ryhmätöiden tuotokset.

Uusintatentistä sovitaan tarpeen mukaan.

Pedagogic approaches and sustainable development

Neurologisen kuntoutujan kohtaamiseen liittyvien ammatillisten valmiuksien ja taitojen vahvistaminen sekä käytäntöjen harjoitteleminen. Tunneilla opitun siirtäminen tiimin tekemään kuntoutuja-casen kertomukseen.

Completion alternatives

-

Student workload

Tunneilla tapahtuvat ryhmätyöt.
Tiimin tekemä kuntoutuja-case kertomus.
Tentti.
1op=27t
Lähipäivien työskentely 43,5 tuntia.
Itsenäinen opiskelu 145,5 tuntia.

Evaluation methods and criteria

Toimintaterapian arviointikehikko, soveltavat opinnot.
Arviointi koostuu kokonaisuudesta, jossa huomioidaan osaamistehtävä, tentti ja tuntiaktiivisuus.

TASO
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT

Failed (0)

HYL
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä

tarkastelee asioita virheellisesti

käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti



ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä

ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa

ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja

ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista





ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan

tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa

ei noudata dialogin perusperiaatteita

ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan

ei noudata ohjeita

ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

T1

osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi

etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä

tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja

käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti



käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi

työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa

Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin







toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa

työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita

ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä

tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta

arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Assessment criteria, good (3-4)

H3

osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti

tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron

käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti

tarkastelee asioita eri näkökulmista

lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty



käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia

työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa

Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen







organisoi omaa toimintaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan

sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja

jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön

ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen

palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan

arvioi omaa osaamistaan kriittisesti

Assessment criteria, excellent (5)

K5

osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti

käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita

tarkastelee asioita useista näkökulmista

hallitsee lähdeviitteiden käytön

käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti

työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa

kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen



organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan

sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita

rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön

palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan

arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti

antaa palautetta rakentavasti

Qualifications

Opitnojaksot:
Neuroanatomia ja-fysiologia
Neurologia
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö

Further information

Itslearning.

Go back to top of page