Siirry suoraan sisältöön

Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL70-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 28.08.2024

Ajoitus

28.08.2024 - 10.11.2024

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

14 - 25

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • TOIMINTA TERHY14 Virtuaalihenkilö14
  • Tuija Suominen-Romberg
  • Heidi Hämäläinen

Ryhmät

  • MTOIMK23
    Toimintaterapeutti
  • 28.08.2024 10:00 - 15:00, Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001, ETÄNÄ
  • 29.08.2024 10:00 - 15:45, Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001, ETÄNÄ
  • 30.08.2024 10:00 - 15:00, Kunnonkoti_Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001
  • 02.09.2024 10:00 - 16:00, Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001
  • 03.09.2024 08:15 - 14:00, Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001
  • 25.09.2024 10:00 - 16:00, Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001
  • 23.10.2024 09:00 - 16:00, Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001
  • 25.10.2024 09:00 - 12:00, Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen TH00CL70-3001

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin.

Sisältö

Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Neuropsykologia
Toimintakeskeinen, toimintaan kohdistuva arviointi sekä taitojen ja valmiuksien arviointi
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
• Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
• Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen.
• Metakognition merkitys kuntoutumisessa
• Strategioiden opettelu kompensoimaan tiettyjen valmiuksien ongelmia
• Toimintojen harjoittelu
• Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen

Oppimateriaalit

Oppiportti (Neurologia ja Kliininen neuropsykologia)
Terveyskylä
Neuropsychology for Occupational Therapist
TOIMIA
Käypä hoito
Hoito-ohjeet.fi
Luentomateriaalit

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä:
•Luennot
•Ryhmätyöt
•Case-videot
•Itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 25.10.
Tentin materiaalina luentomateriaalit ja yhteiseen Teams-kansioon talletetut ryhmätöiden tuotokset.

Uusintatentistä sovitaan tarpeen mukaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Neurologisen kuntoutujan kohtaamiseen liittyvien ammatillisten valmiuksien ja taitojen vahvistaminen sekä käytäntöjen harjoitteleminen. Tunneilla opitun siirtäminen tiimin tekemään kuntoutuja-casen kertomukseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tunneilla tapahtuvat ryhmätyöt.
Tiimin tekemä kuntoutuja-case kertomus.
Tentti.
1op=27t
Lähipäivien työskentely 43,5 tuntia.
Itsenäinen opiskelu 145,5 tuntia.

Sisällön jaksotus

Aiheina mm.:

Neurologiset sairaudet ja niiden vaikutuksen toimintakykyyn
Neuropsykologisten oireiden vaikutus toimintakykyyn
Aivojen plastisuus ja kuntoutuksen edellytykset
Asentohoito
Arviointi (kognitio, yläraaja)
Yläraajan huomiointi
ADL
Neurologisen kuntoutuksen tulevaisuus

28.8 Klo 10-15
29.8 Klo 8-14
30.8 Klo 9-15
2.9 Klo 10-16
3.9 Klo 8-16
25.9 Klo 9-16
23.10 klo 9-16
25.10 Klo 9-12 Tentti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toimintaterapian arviointikehikko, soveltavat opinnot.
Arviointi koostuu kokonaisuudesta, jossa huomioidaan osaamistehtävä, tentti ja tuntiaktiivisuus.

TASO
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT

Hylätty (0)

HYL
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä

tarkastelee asioita virheellisesti

käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti



ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä

ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa

ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja

ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista





ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan

tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa

ei noudata dialogin perusperiaatteita

ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan

ei noudata ohjeita

ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1

osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi

etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä

tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja

käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti



käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi

työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa

Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin







toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa

työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita

ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä

tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta

arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3

osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti

tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron

käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti

tarkastelee asioita eri näkökulmista

lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty



käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia

työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa

Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen







organisoi omaa toimintaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan

sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja

jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön

ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen

palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan

arvioi omaa osaamistaan kriittisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5

osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti

käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita

tarkastelee asioita useista näkökulmista

hallitsee lähdeviitteiden käytön

käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti

työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa

kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen



organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan

sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita

rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön

palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan

arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti

antaa palautetta rakentavasti

Esitietovaatimukset

Anatomia ja fysiologia 1 ja 2
Neurologia
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö