Project Management (15 cr)
Code: KH00BG78-3008
General information
- Enrollment
-
02.08.2024 - 26.09.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.01.2025 - 19.12.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 - 15
- Local portion
- 15 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Teachers
- Janne Granfors
- Päivi Killström
- Course
- KH00BG78
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opiskelijalla on valmiudet projektimaiseen työskentelyyn ja hän osaa tavoitteellisesti suunnitella ja toteuttaa projekteja. Opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan työvälineitä dokumentointiin ja tehokkaaseen viestintään sekä projektin sisällä, että projektin sidosryhmille.
Opiskelija hallitsee projektisuunnittelun pääasioita mm. suunnittelun, budjetoinnin ja resurssiallokoinnin. Lisäksi opiskelija osaa asettaa projektin tavoitteet ja ohjata tiimin toimintaa tavoitteen saavuttamiseksi.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Mahdolliset treeniaiheet:
- Project Definition and Planning (scope, costing, WBS, Gantt, etc...)
- Project Launch or execution (KPI's)
- Project management tools (freewares, etc...),
- Project performance and control (quality)
- Project closing
Objective
Student manages the project planning i.e planning, budgeting and resource allocation in practice and can lead a small-scale project. Student can also set a motivating goal for the team and lead the team to reach the goal. Student is able to use project management tools and tools for project communication.
Content
Planning and managing a practical project. Attending the training sessions and reading circles. Making a personal learning portfolio. Develepment discussions with the coach. Reading literature and keeping up with the latest business news.
Materials
Ehdotukset:
· Risto Pelin, 2011. Projektihallinnan käsikirja, Otava
· Kai Ruuska, 2013. Pidä projektit hallinnassa, Talentum
· Projektin Johdon Pätevyys 3.0 (ICB - IPMA Competence Baseline Version 3.0)
· Karlos Artto, Miia Martinsuo, Jaakko Kujala, 2008. Projektiliiketoiminta - 2. painos
Kts. myös Artto ym kirjaan perustuvia suomenkielisiä projektitoiminnan opetusvideoita, Youtube kanava ”Projektiliiketoiminta”.
- A Guide to the Project Management Body of Knowledge: PMBOK® Guide (Sixth Edition)
- ISO. (2012). International Standard - Guidance on project management. Retrieved 11 15, 2018, from https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:21500:ed-1:v1:en
Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”.
Teaching methods
Opiskelija osallistuu aktiivisesti projektimaiseen työskentelyyn ja hän suunnittelee ja toteuttaa projekteja tavoitteellisesti. Opiskelija käyttää projektinhallinnan työvälineitä sekä dokumentointiin että tehokkaaseen viestintään projektin sisällä ja projektin sidosryhmille.
Opiskelija on mukana projektisuunnittelussa mm. suunnittelussa, budjetoinnissa ja resurssiallokoinnissa. Lisäksi opiskelija asettaa projektin tavoitteet ja ohjaa tiimin toimintaa tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 1 kirjaa tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Exam schedules
Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemiassa. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, aktiivinen liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus.
Completion alternatives
Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.
Student workload
Opintojaksolla 135h = 5 op josta 100h on aktiivista projektityöskentelyä.
Opiskelija toimii projektin vetäjänä tai vastuuhenkilönä tärkeässä roolissa isommassa projektissa.
Osallistuminen treeneihin ja lukupiireihin. Henkilökohtaisen oppimisportfolion tekeminen. Ohjauskeskustelut valmentajan kanssa. Projektinhallintaan liittyvien projektityökalujen käyttäminen, kirjojen ja materiaalin lukeminen. Opiskelija todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan.
Evaluation methods and criteria
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan sekä kirjoittaa reflektioraportin. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa. Olennainen osa tuotoksia on projektisuunnitelma ja toteutuman seuranta. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.
Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin valmentajaan tukeutuen.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.
Valittujen asioiden ja omien johtopäätösten esittäminen on heikkoa.
Opiskelija osaa:
- toimia projektipäällikkönä tai muussa vastuullisessa roolissa laajassa projektissa
- suunnitella, seurata ja toteuttaa sekä raportoida valmentajan hyväksymän projektin
- arvioida projektissa omaa tekemistään ja osallistuu ryhmän yhteiseen arviointiin
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa. Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista.
Opiskelija osaa:
- soveltaa projektityökaluja ammattimaisesti sekä oman yritystoiminnan kehittämisessä että asiakasprojekteissa.
- hallita viestinnän ja kommunikoinnin projektiryhmän ja toimeksiantajan välillä
- hallita projektin riskien hallinnan, seurannan ja arvioinnin
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista.
Opiskelija osaa:
- kehittää projektiryhmän asiantuntemusta aktiivisesti ja kannustavasti
- toimii tavoitteellisesti asetetut päämäärät saavuttaen
- osaa toimia paineen alla vaativissa tilanteissa
- tuottaa arvoa asiakkaille