Skip to main content

Dermatological, Ophthalmic and Otologic Nursing (5 cr)

Code: TH00BV57-3004

General information


Enrollment
02.07.2024 - 30.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.09.2024 - 30.10.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Tiina Nurmela
Minna Nurminen
Marika Leppänen
Course
TH00BV57

Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 25 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 30.09.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
ICT_A1038b Teoriatila
Wed 02.10.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
ICT_B1033 Teoriatila
Mon 07.10.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Wed 09.10.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Mon 14.10.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
ICT_C1035_Delta DELTA
Wed 16.10.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
ICT_B1033 Teoriatila
Mon 21.10.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
ICT_B1033 Teoriatila
Wed 23.10.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
ICT_B1033 Teoriatila
Mon 28.10.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
ICT_B1033 Teoriatila
Wed 30.10.2024 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
ICT_B1033 Teoriatila
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Timing: From week 40 to week 44. The course contains 2 ECTS studies in english language.
- Ophtalmic nursing and patients supervision
- Otologic nursing and patients supervision
- The most common dermatologic diseases
- Dermatologic patients nursing and patient supervision

Objective

DERMATOLOGICAL, OPHTHALMIC AND OTOLOGIC NURSING 5 ECTS ISKO

Objectives
• Students will learn to plan, administer and evaluate the nursing of patients with common skin, eye, nose, throat and ear disorders.
• Students will know how to support and provide guidance to patients and their family members in cases of skin, eye, nose, throat and ear disorders.

Content

Contents
• Nursing and guidance of ophthalmic patients
o Glaucoma, cataract, macular degeneration, eye infection, foreign object in the eye
• Nursing and guidance of patients with ear, nose and throat diseases
o Tinnitus, Ménière’s disease, different types of dizziness
o Special features of surgical anaesthesia care
• Nursing and guidance of patients with skin disorders
o Common skin disorders (allergies, psoriasis)

Materials

- Luennot
- Ihotaudit -oppikirja, Duodecim Oppiportti
Ihon rakenne, tehtävät ja toiminta
Ihotautipotilas vastaanotolla
Kutina
Atooppinen ekseema
Nokkosihottumat ja angioödeemat
Psoriaasi
Aurinko ja ihon infektiot
Ihokasvaimet (ydintieto, aktiini keratoosi ja basaliooma ja ihomelanooma)
Ihotautien paikallishoito ja ultraviolettihoito / kirurgiset toimenpiteet
Ihon infektiosairaudet
Ihotautipotilaan kuntoutus

- Silmätautien käsikirja soveltuvin osin, Duodecim Oppiportti

- Käypä hoito -suositukset
Atooppinen ihottuma
Psoriaasi
Glaukooma
Kaihi
Kostea silmänpohjan ikärappeuma)

- ItsLearningissä tarkempi kuvaus materiaalista

Teaching methods

lectures at classroom or Distant
Web-based teaching
Independent reading and writing tasks

Exam schedules

Exam on ITS- learning environment on the week 44.

Pedagogic approaches and sustainable development

Contact teaching in classroom or in zoom us
Flipped learning

Student workload

Dermatological, Ophthalmic and Otologic Nursing 5 ECTS = 135 hours student work

Evaluation methods and criteria

Arviointi koostuu seuraavista osista:

Tentti 0-K5 (1/2 arvosanasta)
Ryhmätehtävä 0-K5 (1/2 arvosanasta)
Its tehtävät ja testit hyv/hyl

Failed (0)

Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.

Go back to top of page