Siirry suoraan sisältöön

Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV57-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 30.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 45

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Tiina Nurmela
  • Minna Nurminen
  • Marika Leppänen

Ryhmät

  • MSHTK22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K22A
  • MSAISS22
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S22
  • PSHTK22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K22A
  • AVOSHTS24E
    Sairaanhoitaja, avoin amk, erillishaku,Turku, S24
  • PSHTK22B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K22B
  • PSHTS22B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
  • PSHTS22V
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
  • PSHSS22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
  • PSHTS22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A
  • PSHSK22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K22A
  • 30.09.2024 15:30 - 18:00, Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
  • 02.10.2024 15:30 - 18:00, Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
  • 07.10.2024 15:30 - 18:00, Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
  • 09.10.2024 15:30 - 18:00, Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
  • 14.10.2024 15:30 - 18:00, Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
  • 16.10.2024 15:30 - 18:00, Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
  • 21.10.2024 15:30 - 18:00, Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
  • 23.10.2024 15:30 - 18:00, Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
  • 28.10.2024 15:30 - 18:00, Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004
  • 30.10.2024 15:30 - 18:00, Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö TH00BV57-3004

Tavoitteet

IHO-, SILMÄ JA KORVASAIRAUKSIA SAIRASTAVAN POTILAAN HOITOTYÖ 5 OP ISKO

Tavoitteet
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavallisimpia iho-, silmä-, nenä-, kurkku- ja korvasairauksia sairastavien potilaiden hoitotyötä.
• Osaa potilaan ja hänen läheistensä tukemisen ja ohjauksen iho-, silmä-, nenä-, kurkku- ja korvasairauksien hoitotyössä.

Sisältö

Sisältö
• Silmätauteja sairastavan potilaan hoitotyö ja ohjaus.
o Silmänpainetauti, kaihit, silmänpohjan rappeuma, silmätulehdus, vierasesine silmässä
• Korva-, nenä- ja kurkkutauteja sairastavan potilaan hoitotyö ja ohjaus.
o Tinnitus, Menierin tauti, erityyppiset huimaukset
o Leikkausanestesiahoidon erityispiirteet
• Ihotauteja sairastavan potilaan hoitotyö ja ohjaus
o Yleisimmät ihosairaudet (esim. allergiat, psoriasis,)

Oppimateriaalit

- Luennot
- Ihotaudit -oppikirja, Duodecim Oppiportti
Ihon rakenne, tehtävät ja toiminta
Ihotautipotilas vastaanotolla
Kutina
Atooppinen ekseema
Nokkosihottumat ja angioödeemat
Psoriaasi
Aurinko ja ihon infektiot
Ihokasvaimet (ydintieto, aktiini keratoosi ja basaliooma ja ihomelanooma)
Ihotautien paikallishoito ja ultraviolettihoito / kirurgiset toimenpiteet
Ihon infektiosairaudet
Ihotautipotilaan kuntoutus

- Silmätautien käsikirja soveltuvin osin, Duodecim Oppiportti

- Käypä hoito -suositukset
Atooppinen ihottuma
Psoriaasi
Glaukooma
Kaihi
Kostea silmänpohjan ikärappeuma)

- ItsLearningissä tarkempi kuvaus materiaalista

Opetusmenetelmät

Luennot koululla tai sovitusti Etäluennot
- Verkko-opetus
- Itsenäiset lukutehtävät
- Itsenäiset kirjalliset tehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti viikolla 44

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kontaktiopetus läsnäolona lukujärjestykseen merkityissä luokissa tai Zoomissa opettajan pedagogisen toteutuksen mukaan.
- Alkuinfo lukujärjestykseen merkityssä tilassa
- Flipped learning

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Iho-, silmä- ja korvasairauksia sairastavan potilaan hoitotyö 5op = 135 tuntia opiskelijan työtä

- Kontaktiopetus läsnä luokassa tai Zoomissa 22,5 h ja ennakkotehtävät luennoille
- Verkkokurssi 1h (KNK- pientoimenpiteet perusterveydenhuollossa)
- Tenttiin valmistautuminen, tentti 2h (arviointi Hyl - K5)
- Kirjallinen ryhmätyö 1op (arviointi Hyl - K5)

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja viikoilla 40-44.

- Silmätauteja sairastavan potilaan hoitotyö ja ohjaus:
* Silmänpainetauti, kaihit, silmänpohjan rappeuma, silmätulehdus, vierasesine silmässä
- Korva-, nenä- ja kurkkutauteja sairastavan potilaan hoitotyö ja ohjaus:
* Tinnitus, Menierin tauti, erityyppiset huimaukset
- Ihotauteja sairastavan potilaan hoitotyö ja ohjaus:
* Yleisimmät ihosairaudet (esim. allergiat, psoriasis)

Sisältöalueet tarkentuvat opintojakson alussa ja kuvataan ItsLearningissä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu seuraavista osista:

Tentti 0-K5 (1/2 arvosanasta)
Ryhmätehtävä 0-K5 (1/2 arvosanasta)
Its tehtävät ja testit hyv/hyl

Hylätty (0)

Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.