Basics of Surgical and Perioperative Nursing (5 cr)
Code: TH00CK52-3013
General information
- Enrollment
- 02.07.2024 - 16.09.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.09.2024 - 01.12.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Minna Nurminen
- Henriikka Penttilä
- Miia Tähtinen
- Course
- TH00CK52
Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 23 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 16.09.2024 time 11:00 - 14:00 (3 h 0 min) |
Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet TH00CK52-3013 |
etänä
|
Mon 23.09.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Harjoittelu - Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet TH00CK52-3013 |
ICT_B3034
Leikkaussali
ICT_B3035 Heräämö ICT_B3043 Hoitotyö 4 ICT_B3040 Hoitotyö 2 |
Mon 30.09.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Harjoittelu - Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet TH00CK52-3013 |
ICT_B3034
Leikkaussali
ICT_B3035 Heräämö ICT_B3043 Hoitotyö 4 ICT_B3040 Hoitotyö 2 |
Mon 21.10.2024 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Harjoittelu - Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet TH00CK52-3013 |
ICT_B3034
Leikkaussali
ICT_B3035 Heräämö ICT_B3040 Hoitotyö 2 ICT_B3039 Hoitotyö 1 |
Mon 28.10.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet TH00CK52-3013 |
etänä
|
Mon 04.11.2024 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Harjoittelu - Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet TH00CK52-3013 |
ICT_B3034
Leikkaussali
ICT_B3035 Heräämö ICT_B3043 Hoitotyö 4 ICT_B3040 Hoitotyö 2 |
Mon 11.11.2024 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet TH00CK52-3013 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso (5op) sisältää;
• Moniammatillinen tiimi- ja ryhmätyöskentely
• Kirurgisen potilaan hoitopolut
• Kirurginen ja perioperatiivinen hoitotyö ja kuntoutus
• Pre- intra- ja postoperatiivinen hoitotyö
• Leikkaustiimin roolit ja tehtävät
• Keskeiset anestesiamenetelmät
• Tutkimus-, hoito- ja auttamismenetelmät
• Ohjausosaaminen
• Hoidon kirjaaminen ja raportointi
• Digitaaliset lääkinnälliset laitteet kirurgisessa ja perioperatiivisessa hoitotyössä
Objective
BASICS OF SURGICAL AND PERIOPERATIVE NURSING 5 ETCS KIHO
The course includes 1 ETCS of studies in English
Objectives
Student:
• is familiar with the clinical pathway and treatment process of surgical patients and can work in a way that promotes patient safety
• understands the significance of lifelong learning in the planning, implementation, monitoring and evaluation of patient care and learns about the methods of assistance, examination and treatment of surgical patients
• knows how to work in a multiprofessional team to support the patient's self-treatment and to use different guidance methods and evidence-based information.
• develops their professional skills in teamwork and in different networks
• demonstrates initiative in nursing and develops self-management skills
• develops their aseptic competence in the nursing of perioperative patients
• learns about digital medical devices used in patient care
Content
Contents
• Multidisciplinary team and group work
• Clinical pathways of surgical patients
• Surgical and perioperative nursing and rehabilitation
• Pre-operative, intra-operative and post-operative nursing
• Roles and tasks of the surgical team
• Key anaesthesia methods
• Methods of examination, treatment and assistance
• Guidance competence
• Recording and reporting of treatment
• Digital medical devices in surgical and perioperative nursing
Materials
KIRURGISEN JA PERIOPERATIIVISEN POTILAAN HOITOTYÖ
Tenttimateriaali: sivut ilmoitettu Itslearning -alustalla
- Huovinen A, Hynynen M-A, Karhemaa A, Koponen L ja Mäkeläinen T 2023. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
- Saano, S. & Taam-Ukkonen. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
- Aura, S. & Kinnunen, T. Perioperatiivinen hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
- Muu ajankohtainen kirjallisuus, Itsin materiaalit ja artikkelit
Teaching methods
Luokkaharjoittelu, oppimistehtävät, sähköiset tentit, ryhmätyöskentely
Exam schedules
Tentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa
Pedagogic approaches and sustainable development
Pedagogiset toimintatavat: työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus, tiimioppiminen ja opiskelijoiden itseohjautuvuuden tukeminen
Student workload
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus:
5 op – opiskelijan työ = 135h
Kirjoittamiseen varataan aikaa vähintään tunti 120 sanaa kohti. Lukemiseen 15 tuntia/100 sivua (keskivaikea)
Evaluation methods and criteria
1. Tentti 0-5
2.. Hoitopolkutehtävä 0-5
3. Itsenäiset tehtävät HYV/HYL
4. Ohjatun työskentelyn päiviin osallistuminen HYV/HYL
Ohjatun työskentelyn päivien poissaolot on korvattava.lähtökohtaisesti toisen ryhmän kanssa.
Kaikki tehtävät tulee olla tehtynä hyväksytysti. Yksittäisten tehtävien arviointikriteerit ovat näkyvillä Itslearning alustalla.
Opintojakson numeerinen arvosana tulee tentistä ja hoitopolkutehtävästä ja alla olevien arviointikriteerien mukaan.
Tentin arvosana:
HYL = 49% tai alle
T1 = 50-60 %
T2 = 61–70 %
H3 = 71-80 %
H4 = 81-90 %
K5 = 91 %-
Failed (0)
Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Tiedot:
Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Further information
Sähköposti